Mattips för turen

Tänkte komplettera tråden med tips på mellanmål samt frukost.

Frukost utan tillagning: Blanda några matskedar pulvermjölk men några skopor müsli, havregryn, linfrön, solrosfrön och russin. Lägga allt i en påse. När du ska äta tillsätter du bara i ca 2-3 dl kallt eller varmt vatten och skakar påsen och äter.

Om du ska vara aktiv under dagen skulle jag lägga in mellanmål.
Tycker olika såkallade Gainer fungerar bra. Snabba kolhydrater samt protein. Lätt att skaka och dricka. Mycket bättre måltid än massa varmakoppen och saftsoppor.

Mitt tips

Frukost: Müsli blandning

Lunch: Frystorkat

Mellanmål: Gainer

Middag: Frystorkat

Kväll: Gainer

Jättebra tips! Tack! :)
 
Mat upplevelsen!!

Hej Matilda!
Jag skrev på den här tråden tidigare att kryddor,olivolja,senap som exempel är grunden till kanon god mat.
Vet inte vilket kök du ska andvända och att du är vegetarian är ju absolut inga problem.
Många tänker vikt när man pratar mat visst kan jag hålla med till viss del men matupplevelsen är ju en del av äventyret i alla fall för mig.
Kokar man pasta och blandar ner en tärnad tomat och en uppskuren mosarella och strör över lite god krydda, ja då får man samma måltid som serveras i Italien.
Sedan räcker det ju att ha med sig kanske basmat för tre dagar eventuellt någon form av reservmat i fall man skulle missa affärerna helt.
Det finns en uppsjö av olika frukost alternativ att välja på det är bara låta fantasin flöda.
God mat och tillsammans med alla intryck och upplevelser är oslagbart.
Lycka till..vi kanske ses på vägarna till sommarn.
Eleuthera
 
En gainer består av socker + protein, på vilket sätt blir det en BRA måltid?

Tillsammans med lite fett ger en gainer alla beståndsdelarna som bör ingå i en måltid: en kolhydratkälla, en proteinkälla och en fettkälla. Dom snabba kolhydraterna (oftast druvsocker eller liknande som är mycket snabbare än vanligt socker) är bra för kroppen i samband med, eller efter, hård fysisk träning då dom snabbt fyller på dom tomma kolhydratdepåerna i musklerna vilket hjälper kroppen att återhämta sig snabbare.
 
Tillsammans med lite fett ger en gainer alla beståndsdelarna som bör ingå i en måltid: en kolhydratkälla, en proteinkälla och en fettkälla. Dom snabba kolhydraterna (oftast druvsocker eller liknande som är mycket snabbare än vanligt socker) är bra för kroppen i samband med, eller efter, hård fysisk träning då dom snabbt fyller på dom tomma kolhydratdepåerna i musklerna vilket hjälper kroppen att återhämta sig snabbare.

Det brukar väl vara maltodextros i gainers? Inte fruktos? Mättnadskänslan är ju f*n obefintlig i gainers, bättre att skaka ut havre och andra gryn och mjölkpulver, mer mättnadskänsla, havre har också ganska hög proteinhalt. Gainers är en j*vla bluff, finns flertalet elitidrottsmän och kvinnor i världsklass som klarar sig helt utan tillskott, så jag fattar inte varför alla gymslobs går och diar dimjölk, de flesta ser ju ändå rätt plufsiga ut. Ät vettig mat istället.
 
Senast ändrad:
sojafärs, röda linser, risgrynsgröt

Jag har kört turer både med och utan kök (har ett klassiskt trangia). På kortare turer (< 3 dagar) sommartid brukar det bli utan kök. Ofta då mackor, vita bönor på burk, risgrynsgröt och ärtsoppa / bruna bönor på tub. Fil och youghurt, juice naturligtvis. (Erfarenhet: ät inte ett helt paket fil med tillhörande müsli och cykla hårt sen, även om du är törstig / hungrig. Då får man håll ...).

Kök är mysigt att ha om man campar. Speciellt när det är operfekt väder känns det skönt att kunna laga varm mat och koka te / chocklad innan man går till kojs (Tips om du inte varit ute på camping förr: res tältet och lägg ut sovsäckarna innan du börjar med maten). Varm mjölk med digestive-kex (ko- eller havremjölk går bra vilket som) låter kanske oväntat, men jag kan intyga om hur gott det är som frukost om man vaknar av det skira morgonljuset genom träden, ner på frosten en kall morgon på småländska höglandet tidigt i april ...

01387.jpeg


Hursomhelst finns det ju massor av bra mer matig mat också, inget som egentligen är cykelspecifikt. Borde vara samma för scouter, fältbiologer, kanotister, fjällvandrare (möjligen mer viktpetiga). En vanlig rätt för mig är röda linser, tomatsås och pasta + någon grön krydda. Kokas var för sig, eller om man är lat i en gemensam kastrull (vilket blir lite mer minestronisoppa då). Man kan också baka nan-bröd om man vill på köket - det gjorde några trevliga skåningar jag känner, uppe på kalfjället i oväder med regn och vind därtill ...

En annan rekommendation, även för köttätare: sojafärs; torkade sojabitar i färs-storlek, som efter några minuter i blöt kan stekas eller kokas vidare. Innehåller 50% bra protein, lätt vikt och billigare per kilo färdig (dvs blötlagt) än det mesta - finns i alla fall för ca 70 kr / kg torrvikt (35 kr / kg blötvikt gissar jag) på Tant Gröns skafferi i Hågabyn, Uppsala. Borde finnas på eko-affär / större mataffär / hälsokost. (Var bor du någonstans?)

p6290024.jpeg

kök + bränsle kan förvaras utanför packväskorna

Lycka till!
Per Eric
 
En gainer består av socker + protein, på vilket sätt blir det en BRA måltid?

Det brukar väl vara maltodextros i gainers? Inte fruktos? Mättnadskänslan är ju f*n obefintlig i gainers, bättre att skaka ut havre och andra gryn och mjölkpulver, mer mättnadskänsla, havre har också ganska hög proteinhalt. Gainers är en j*vla bluff, finns flertalet elitidrottsmän och kvinnor i världsklass som klarar sig helt utan tillskott, så jag fattar inte varför alla gymslobs går och diar dimjölk, de flesta ser ju ändå rätt plufsiga ut. Ät vettig mat istället.

Både maltodextrin och druvsocker är snabba kolhydrater med glykemiskt index runt 140. Fruktsocker är en helt annan sak, med ett rktigt lågt GI (runt 30). http://www.paulun.se/p2.asp?idCategory=460

Om det är mättnadskänslan som är viktigast finns det kanske andra mellanmål man kan prova. Jag brukar dock vara så mätt efter en gainer att jag måste vänta en stund med att äta, men det beror säkert på vem man är och vilken gainer man dricker (jag blandar egen av proteinpulver + druvsocker).

Nån bluff tror jag inte heller att det är, även om man såklart kan få tag på snabba kolhydrater och protein i vanlig mat också. På en cykeltur verkar det ju dock smidigt att ha med sig en gainer istället för att släpa med sig en massa mer mat i väskorna.
 
Ät klokt och rätt, billigare än fel, dumt och dyrt

Det verkar som om flera borde läsa lite näringslära, fler än en duktig gymnasist har visat sig kunna bli en dum (för högt blodsocker gör en trött, slö och dum) student med vitamin och näringsbrist ja t o m svultit sig till döds i enstaka fall.... Spårämnen, antioxidanter, vitaminer, fibrer och näringsämnen (fett, kolhydrater och proteiner) behövs ständigt.
Handelns godis, bars och gainers mm är fenomenal inkomstkällor, jmf med Runekakor.
Ulla Johansson Näring och Hälsa kan vara en inkörsport...
Att använda Utsidans sökfunktion kan ge mer än ett svar då de flesta ämne avhandlats mer eller mindre djupt och allvarligt... Mat och föda är ett återkommande tema.
//J
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nordlund75 Första turen för mig - Gdansk till Trieste - bra val? Långcykling 20
stiff86 Första turen Långcykling 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...