Mattips för turen

Har börjat fundera lite på vad man ska ta med sig för mat på cykelturen och undrar om ni har några bra tips.

Jag kommer ju inte cykla där det är helt öde, så jag hoppas kunna handla en del mat i lokala affärer längst med vägen. Men det är ju ändå alltid bra att ha lite nödprovision med i packningen. De här färdiga påsarna med mat (Real Expedition Meal, Wildlifre Food osv) känns så onödigt dyra. Man kan väl blanda ihop lite egna påsar hemma, av torkad mat?

Borde kanske tillägga att jag är vegetarian (men kan ibland äta fisk och skaldjur). Är det någon som vet om det finns frystorkad qournfärs eller liknande? Eller kan man frystorka mat själv...?

Annars klarade vi oss ganska bra på bara tortelini, ibland med någon pulversås, under hela förra resan. Men det var kanske inte så bra egentligen ur näringssynpunkt. Så den här gången skulle jag vilja planera måltiderna lite bättre.

Har ni några bra tips på nyttiga och billiga måltider som man kan köpa på ica, eller själv mixa ihop hemma? Finns det något annat som man borde tänka på, mat som man absolut inte ska äta eller liknadne?
 
Konserver! Enkel och smidig lösning att alltid ha med sig i väskorna i kombination med bröd från den lokale bagaren. Så länge man inte ska ut i periferin finns det ingen anledning att ha med sig kokutrustning på resan. Den sväljer bara en massa utrymme och är svår att hålla ren.

/Anders
 
Konserver! Enkel och smidig lösning att alltid ha med sig i väskorna i kombination med bröd från den lokale bagaren. Så länge man inte ska ut i periferin finns det ingen anledning att ha med sig kokutrustning på resan. Den sväljer bara en massa utrymme och är svår att hålla ren.

/Anders

Kalla konserver låter ju jättegott och lätt .... not:) Det framgår ju inte var trådstartaren ska cykla, men om det inte är helt åt tjottahejti så satsa på ett lätt och enkelt gaskök. MSR Pocket Rocket t ex och handla mat längs vägen.
 
..pasta med köttbullar i konserv är en klart underskattad delikatess! Fungerar det bara med att man kan laga sig ett mål mat på vandrarhem eller så på kvällarna, behöver man inte släpa med sig ett helt j-kla kök på resan. Investera hellre i några goda luncher istället för att köpa ett gaskök!

Ger mig inte...

/A
 
Levde på Lidl frystorkat under tre veckors cykling i Norge som då (2005) kostade 10 kr förpacking , växlade emellan curry kyckling och mexicansk risblandning, helt ok, föredrar frystorkat före konserver som väger och tar plats. Det är bara att prova sig fram vad som passar en bäst.
 
Kryddor & Olivolja

Har börjat fundera lite på vad man ska ta med sig för mat på cykelturen och undrar om ni har några bra tips.

Jag kommer ju inte cykla där det är helt öde, så jag hoppas kunna handla en del mat i lokala affärer längst med vägen. Men det är ju ändå alltid bra att ha lite nödprovision med i packningen. De här färdiga påsarna med mat (Real Expedition Meal, Wildlifre Food osv) känns så onödigt dyra. Man kan väl blanda ihop lite egna påsar hemma, av torkad mat?

Borde kanske tillägga att jag är vegetarian (men kan ibland äta fisk och skaldjur). Är det någon som vet om det finns frystorkad qournfärs eller liknande? Eller kan man frystorka mat själv...?

Annars klarade vi oss ganska bra på bara tortelini, ibland med någon pulversås, under hela förra resan. Men det var kanske inte så bra egentligen ur näringssynpunkt. Så den här gången skulle jag vilja planera måltiderna lite bättre.

Har ni några bra tips på nyttiga och billiga måltider som man kan köpa på ica, eller själv mixa ihop hemma? Finns det något annat som man borde tänka på, mat som man absolut inte ska äta eller liknadne?

Jag säger så här....du kan ta vad som helst men med kryddor i packningen så kan den tråkigaste maten bli till en utsökt middag.
Sedan kan man ju alltid stanna till varsom helst och köpa lite lokala grönsaker, ostar, etc och VIN.
Mums från Eleuthera
 
..en eller två konservburkar väger nada! Och de tar ingen plats i jämförelse med vad ett trangiakök+bränsle och frystorkade förpackningar väger.
Håller man sig bara till någorlunda civiliserade trakter behöver man inte släpa runt på detta. Dessutom tar det en j-kla massa tid i anspråk att brassa på maten och efteråt ska man försöka diska eländet. Köttbullar i pasta och tomatsås är det största som hänt sedan hjulet uppfanns!
 
Ja, alltså... Jag måset väl hålla med Staffan då. :)

Ett stormkök väger väl till och med nästan mindre en EN konservburk...? Dessutom är det gott med varm mat. I stormköket kan man också koka te och vatten att tvätta sig i. Ytterligare en fördel framför konserver är att utbudet av vegetariska rätter blir betydligt större på torr mat än konserver.
 
..en eller två konservburkar väger nada! Och de tar ingen plats i jämförelse med vad ett trangiakök+bränsle och frystorkade förpackningar väger.
Håller man sig bara till någorlunda civiliserade trakter behöver man inte släpa runt på detta. Dessutom tar det en j-kla massa tid i anspråk att brassa på maten och efteråt ska man försöka diska eländet. Köttbullar i pasta och tomatsås är det största som hänt sedan hjulet uppfanns!


köket http://www.msrgear.com/stoves/pocketrocket.asp väger 86 gram, lägg till en kastrull http://www.msrgear.com/cookware/titankettle.asp på 118 gram .... men visst, det är ju en fri värld :)
 
..en eller två konservburkar väger nada! Och de tar ingen plats i jämförelse med vad ett trangiakök+bränsle och frystorkade förpackningar väger.
Håller man sig bara till någorlunda civiliserade trakter behöver man inte släpa runt på detta. Dessutom tar det en j-kla massa tid i anspråk att brassa på maten och efteråt ska man försöka diska eländet. Köttbullar i pasta och tomatsås är det största som hänt sedan hjulet uppfanns!

Haha, du hann först i viktuppstkattningen. Jag räknade iofs inte med bränslet. Men jag tänker inte släpa med en hel flaska. Det är ju också något man kan köpa under resans gång. Så plats tar det, äckligt blir det (vi diskade ofta vårt genom att hälla på lite vatten och torka rent med handduk eller paper... uuh) men det är praktiskt att ha med sig och väger ytterst lite.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nordlund75 Första turen för mig - Gdansk till Trieste - bra val? Långcykling 20
stiff86 Första turen Långcykling 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...