Rabies el inte..?

med andra ord ska alla vaccinera sig. speciellt dom som tror sig kunna kontrollera rabiata hundar! ;)

Den som tror sig kunna kontrollera en rabiat hund gör ett grovt misstag. I o f s har sjudomen sannolikt olika stadier, men när de blir "galna" så blir de verkligen galna och attackerar allt och alla.

har någon för övrigt hört om någon som fått lida av bieffekter efter vaccinering? jag fick höra att det förekom innan jag tog det, men har aldrig hört om ett verkligt fall.

Det jag förstått är, att det förekommer vissa biverkningar som gör vaccinationen något ansträngande. Men, jag noterar med intresse att du vaccinerat dig och inte rapporterar några dylika effekter. Jag har förstått, att vaccineringen efter ett bett gör ont. Thure B el någon annan medicinare kan sannolikt förklara varför; om uppgiften ens är riktig.

Jag tror också, att man inte ska överdriva risken, att man inte ska måla fan på väggen. Risken att bli smittad är minimal. Om man får tro SMI har endast två fall vårdats på svenska sjukhus de senaste 30 åren. En man som smittats i Indien 1974 och en kvinna som smitats i Thailand 2000. Avgörande för huruvida man ska vaccinera sig eller ej är naturligtvis hur stora riskerna är för att man ska bli hundbiten. För egen del har vi inte brytt oss för Indien, Sydostasien, Europa och USA. Men jag skulle nog överväga att göra det för Tibet.
 
Om man får tro SMI har endast två fall vårdats på svenska sjukhus de senaste 30 åren. En man som smittats i Indien 1974 och en kvinna som smitats i Thailand 2000.
Inte så konstigt å andra sidan, eftersom du ska hinna med flyg från den orten på mindre än 24 timmar. Dom måste, med lite överdrift, ha blivit bitna på typ flygplatsen. Däremot finns det mångt fler fall av svenskar som avlidit utomlands, men jag känner inte till någon statistik om det.
 
Det är nog bara en myt med de där 24 timmarna kära peder :)

http://en.wikipedia.org/wiki/Rabies

intressant, framförallt eftersom ovan snackar om veckor innan symtom kommer. jag känner nämligen till ett fall om en som dog i Thailand efter just 24 timmar – men det måste som du säger ha byggt upp som en skröna. Men men har man två veckor på sig att uppsöka vård så är det ju inga problem.

Säkrare källa vad gäller sjukdomar är förslagsvis dock:
http://www.vardguiden.se/Article.asp?ArticleID=3306

Även där pratar dom om minst en vecka mellan smitta och sjukdom. Upp till ett år. Dock är jag 100% på att vårdcentralen här sa 24 timmar.

24 nämns här: "På grund av sjukdomens allvarlighet (100 % dödlig när symtomen väl börjat) måste man ta alla rapporter på allvar och påbörja vaccination och eventuellt ge immunglobulin inom 24 timmar från smittillfället." (http://vaccination.medicallink.se/vaccin/sjukdom.cfm?sid=15)

Även vaccintillverkare pratar om 24 timmar: "Vid bett som förorsakats av djur med rabiessymtom skall man inleda vaccineringen helst inom 24 timmar. "http://www.ktl.fi/portal/svenska/publikationer/guider_och_handbocker/vaccinatorens_handbok/ovriga_vacciner/vaccin_mot_rabies/)
 
Senast ändrad:
Handlar inte om pengar!

Kanske va dumt att skriva vad kostnaden va för vaccinet....
Varför jag frågar är för att jag INTE blev tipsad att ta rabies av den lokala infektionskliniken.
Dom tyckte inte att det var nödvändigt med tanke på att det är så sällsynt.

Det var jag som fick fråga om jag inte skulle behöva ta ett rabies vaccin....

Tänkte bara höra hur ni brukade göra

Tack iaf!
 
Tid

På tal om hur långt tid det tar. Läkaren på kliniken sa till mig att det tar olika långttid beroende på var man blir biten.

Det bästa är om man blir biten i ett ben, då tar det längst tid för smittan att nå hjärtat.

Så om det kommer en hund, sitt kvar på cykeln :)

/Erica
 
Enligt den artikel jag läste tros bett i ansiktet smitta mer frekvent än bett i extremiteter. Inkubationstiden varierar mycket i denna tråd, vilket beror på att det är mycket individuellt, varför vet man inte.
 
Senast ändrad:
Så om det kommer en hund, sitt kvar på cykeln :)

Det går sällan att cykla ifrån hundar. Det man gör är att hoppa av cykeln och försöker att ha den mellan sig och den attackerande hunden. En olastad cykel funkar utmärkt som både sköld och tillhygge, däremot är situationen svårare om cykeln är lastad och tung.
 
någon som vet om pepparspray fungerar? =)

Nej, men jag vet att en flip-flop toffla funkar! Hunden bet mig i vaden och var extremt aggressiv utan någon som helst anledning. Den cirklade kring mig och gjorde spontana utfall. Då insåg jag att om jag inte gör något så kommer den lyckas göra mig ännu mer skada än den redan hade gjort.

Sagt och gjort, jag tog lugnt av mig min flip-flop, såg hunden rätt in i synen och gick till attack. Om det hade varit ett något hårdare objekt hade den hunden varit i hundhimlen idag.

Jag önskar att den inte hade bitit mig i första taget. Då hade jag sluppit att oroa mig för rabies. ...eller.. ...jag önskar nog att jag hade vaccinerat mig innan ;)

S.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.