Rabies el inte..?

Hej, en snabb fråga bara...
Tycker ni att det är värt att punga ut med 1500 på rabies vaccin ?
Hur stor är risken att man blir biten av en galen hund?
Är det någon som fått rabies?
Jag kommer att cykla genom Azerbaijan, Pakistan, norra Indien, Tibet och upp mot Peking?? (Gissar att det är dom områdena som är riskfyllda iaf)

Ha de gott
Erica Ö
 
blir du biten så är det troligtvis av en galen hund.. jag kan inte spekulera om risken, spontant känns det som att snåla ur på ett vaccin till en långresa är fel..
 
det ska inte vara en kostnadsfråga - om du rekommenderas av din vårdcentral att ta vaccinet så ska du göra det. Normalt sätt är dom restriktiva i att ge det då det kan ge en del biverkningar. Du ska konsultera din vårdcentral, och om du rekommenderas ta det så skulle jag göra så oavsett kostnad. Jag vet vanliga charterturister som dött av rabies i Thailand –*det räcker med ett hundbett och att du inte kan ta dig till sjukhus som har motpreparat inom 24 timmar, så är du död.

Jag tog vaccinet för cykling till Sydafrika, och fick inga biverkningar. Sen att dom aggressivaste hundarna fanns i Europa och inte i Afrika, där dom eventuellt skulle kunnat vara rabies-smittade, det är en annan femma!

Det är också värt att notera att det inte är ett vaccin på så sätt att du blir immun mot sjukdomen. Däremot får du (om jag minns rätt) 72 timmar på dig att hitta motpreparat, istället för "bara" 24. Så det kortar helt enkelt sjukdomens inverkan. Rätta mig gärna om jag har fel (är osäker på dom exakta timmarna)! =)
 
Svaret jag fått när jag frågat läkare om vaccination mot rabies, är att oftast är onödigt eftersom det inte ger 100% skydd. Blir du biten så måste du uppsöka sjukvården för injektioner även om du vaccinerat dig innan. Skillnaden är att den som vaccinerat sig bara behöver ta två injektioner, medan den andre behöver tre.
Läkaren jag pratade med ansåg att det bara är personer som arbetar med djur och löper stor risk att bli biten som behöver vaccinera sig innan.
 
Svaret jag fått när jag frågat läkare om vaccination mot rabies, är att oftast är onödigt eftersom det inte ger 100% skydd. Blir du biten så måste du uppsöka sjukvården för injektioner även om du vaccinerat dig innan. Skillnaden är att den som vaccinerat sig bara behöver ta två injektioner, medan den andre behöver tre.
Läkaren jag pratade med ansåg att det bara är personer som arbetar med djur och löper stor risk att bli biten som behöver vaccinera sig innan.

Under min cykling igenom Peru kom det upp tre hundar efter vägen varav en nafsade på min vänstra vad, orolig för infektion och eventuell rabies cyklade jag till närmsta by för att bli omplåstrad, väl där blev jag omhändertagen och fick den första motsprutan.
Jag var ej vaccinerad innan !
Läkaren rekommenderade att jag skulle ta mig till nästa stad (i det här fallet Trujillo) för att få en riktig behandling, fick stanna där i 7 dagar för en spruta dagligen och hela behandlingen var gratis, allt gick bra och jag kunde fortsätta.
Detta var i Peru och jag vet ej hur sjukvård fungerar i andra länder men finns det rabies i landet/området så ska det väl finnas vård för det tycker/hoppas man väl.
 
Senast ändrad:
Har själv tagit vaccinering före resor till långtbortistan. Har blivit hundbiten en gång i skogen i Guatemala. Fick behandling på lokal VC och sen på en infektionsklinik, det blev några stick till men jag var inte speciellt oroad. Har däremot sett ett barn som blev bitet och där det vare sig fanns medel eller resurser att ta sig till VC, barnet avled.
Som Patric skriver anser man att ekonomin styr så hårt bör man nog överväga att inte lämna egna vårdområdet...
//J
 
det ska inte vara en kostnadsfråga - om du rekommenderas av din vårdcentral att ta vaccinet så ska du göra det. Normalt sätt är dom restriktiva i att ge det då det kan ge en del biverkningar. Du ska konsultera din vårdcentral, och om du rekommenderas ta det så skulle jag göra så oavsett kostnad. Jag vet vanliga charterturister som dött av rabies i Thailand –*det räcker med ett hundbett och att du inte kan ta dig till sjukhus som har motpreparat inom 24 timmar, så är du död.

.............

Vårdcentralerna lär inte ha någon som helst praktisk erfarenhet, de kan möjligtvis läsa innantill på ett papper. Det är svårt att hitta bra kunskap om vaccinering inom svensk vård.
 
Vårdcentralerna lär inte ha någon som helst praktisk erfarenhet, de kan möjligtvis läsa innantill på ett papper. Det är svårt att hitta bra kunskap om vaccinering inom svensk vård.

Det handlar inte om praktisk erfarenhet. Det handlar om vad vi diskuterat tidigare ovan – att informera patienten om dels risken med att ta ett vaccin (biverkningar) samt vad vaccinet egentligen ger. Bland annat i det här fallet att många tror att rabiesvaccin skyddar helt mot smittan, när det i själva verket bara ökar tiden man får på sig att uppsöka läkarvård, och enligt någon här också antalet sprutor som behövs vid behandlingen.

Sen är det självklart patientens uppgift att informera vårdcentralen om vilka risker man kan komma att ta – vårdcentralen kan omöjligt veta vad en patient ska göra på sin resa. Svensk vård är bland den bästa i världen, och kunskapen får du när du besöker din vårdcentral. Oftast vet dom dock inte mycket om specifika länder och vilka risker som finns där, men det tycker inte jag är deras skyldighet heller. Det är den resandes skyldighet att kolla upp vilka risker som kan finnas dit man åker, och vårdmyndighetens skyldighet att ge saklig information om vaccinet och även ge råd beroende på riskerna om huruvida vaccinet är lämpligt eller ej.

Om du tycker att din vårdcentral inte lever upp till dina krav så kan du alltid gå till en annan på annan ort. Däremot ska du inte kräva av en vårdinrättning att göra en riskanalys åt dig vad gäller cykling i Pakistan, t.ex. Det är helt på ditt ansvar.
 
Värt att notera också är att det gäller att uppsöka vård snarast om man blir biten, när symtomen på rabiessmitta kommer är sjukdomen långt progredierad och behandlingen mycket komplicerad. Inkubationstiden varierar kraftigt. Om rabiessmittan leder till encefalit (hjärninflammation) är den nästan alltid dödlig och när kliniska symtom framträtt, finns dåligt med specifik behandling.

Rabiesviruset kan inte själv ta sig igenom huden utan behöver ett öppet sår eller just då ett bett. Kan räcka med smittad saliv på ett öppet sår (läs hunden slickar). Bett i ansiktet anses smitta mer än bett i kroppen, och vilda däggdjur är alltså värddjur.

Håller med Patrik om att smittskyddskliniker har en stor kunskap. Det är ju också så att vårdcentralerna oftast inte har det primära ansvaret för vaccinationer, det har infektionskliniker där man är proffs på riskstratifiering av sjukdomar som lyder under smittskyddslagen och även tropiska sjukdomar (och därmed vaccinering). Det är där kompetensen finns, inte i primärvården. Problemet är dock ofast tillgängligheten av sådan specialkompetens, men vid de stora sjukhusen vet jag av egen erfarenhet att det oftast fungerar väl. Ni som tvivlar på deras kompetens, var tror ni de svenskar som smittas utomlands av allehanda sjukdomar vårdas när de kommer hem? Jag vågar påstå att kompetensen vid i a f Universitetssjukhusen är mycket stor av allehanda tropiska sjukdomar, här vårdas patienter med Ebola, Dengue, Rabies, Öppen Tuberkulos, Malaria mm.

Tycker helt klart du som startade tråden ska ta vaccinet, risk för rabies är inget man skojar bort. Behöver väl inte påminna om reseförsäkring va? Ganska dyrt att vårdas utan det, och j-vligt dyrt att transporteras hem...
 
har inte orkat läsa allt ovan...

Jag har rabiesvacc. och har aldrig ångrat det. Som sagt måste du andå til sjukhus om du blit biten fast du har längre tid på dig. Hur länge vill/vågar jag inte spekulera i. Har iof hört en vecka.. (va fan nu spekulerade jag ju iaf!!) Och den extra tiden kan vara skönt att ha om hunden är på bettet!

Det finns riktiga vidriga hundar i de där länderna, erica! Jaghar aldrig blivit biten fast en hund bet av en bit på mitt liggunderlag i turkiet en gång, haha

OCH priser på vaccin varierar vi vilket landsting du tar den i. Tror inte jag betalade i närheten å mycket...
/Lars

----------------------------------------
PEDER: Är den kvar??? ;-)
 
Hundar bits

Jag har inget vaccin mot rabies men det verkar som en bra investering som man borde ha inför en längre cykelresa. 1500 kr låter lite dyrt och om jag inte har fel så är det mer än en spruta man ska ta.

Jag har blivit biten av hundar och det hände i Egypten och Tibet. Har även fått mina cykelväskor sönderbitna i Marocko, Iran och Azerbajdzjan. De värsta hundarna jag har träffat på efter 6000 mil var i södra Azerbajdzjan och jag hoppas att du inte ska igenom det området...

/Stellan
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.