Ännu ett tråkigt inlägg om cykelval..

Att cykla är att lyfta cykeln och packningen över backarna, om än med utväxling. Lätt lönar sig m a o.
För en långfärdshoj där du måhända har 15-20 kg med dig spelar det stor roll om din cykel väger 9 eller 16 kg. Skeppshult må vara duktiga på gjutjärn men lätta cyklar har de aldrig byggt. Sök vidare!
//J
 
Något tyngre än Skeppshultcykeln är nog svårt att hitta. Vad tyckte du var fel med Marinen som nämnts ovan. Jag tycker nog det är svårt att hitta någon vettigare modell för allround bruk. Men det är klart, vill du ha en cykel för fina asfaltsvägar och lätt packning finns det lämpligare modeller med 28 tums hjul. Men de är också alltid betydlig dyrare. /../
Mange

Menar du Muirwood eller Bear Valley? Går man till en cykelhandlare så säger alla att man ska cykla på 28" (utan undantag), varför är det så? Det blir ganska förvirrande när man går in till en cykelhandlare och berättar vad man ska ha cykeln till och handlaren inte är det minsta intresserad av att visa mtb-modeller.

seobserver sa:
Att cykla är att lyfta cykeln och packningen över backarna, om än med utväxling. Lätt lönar sig m a o.
För en långfärdshoj där du måhända har 15-20 kg med dig spelar det stor roll om din cykel väger 9 eller 16 kg. Skeppshult må vara duktiga på gjutjärn men lätta cyklar har de aldrig byggt. Sök vidare!
//J

Kan man, enligt dig, hitta en cykel för mina behov i en cykelaffär i Sverige? Jag har letat efter en cykel med stålram, bra komponenter och 28" hjul (som dessutom ska vara lätt). Är det en utopi att hitta denna cykel?
 
Min erfarenhet är att skivbromsar tarvar mycket mindre med u-håll. På min Batavus M'Prove är det skivbroms bak och v-broms fram /../

Köpte du din Batavus M'Prove i Sverige? Tycks ju vara en bra cykel...

Jisses vad svårt det är. Haha. Känner mig dryg och gnällig, men tack för att ni står ut.
 
Menar du Muirwood eller Bear Valley? Går man till en cykelhandlare så säger alla att man ska cykla på 28" (utan undantag), varför är det så? Det blir ganska förvirrande när man går in till en cykelhandlare och berättar vad man ska ha cykeln till och handlaren inte är det minsta intresserad av att visa mtb-modeller.


Jag menade Muirwood med stel gaffel och 26 tums hjul, dvs efterträdaren till Bear Valley 2005 som vi har. En bra allroundcykel om än inte särskilt lätt eller snabb på fina asfaltsvägar. Jag använder den flitigt till allt möjligt. Behöver man som jag skrev i inlägget ovan en snabb asfaltscykel för lätt packning och cykling i europa eller nordamerika behöver man inte stirra sig blind på rammaterialet. Även om jag föredrar stålramar är det ju svårt att hitta något mer prisvärt än Stevens Gran Turismo med aluram för 12000 kr. Jag tror inte det finns någon liknande snabb, lätt men ändå packningsanpassad cykel för liknande pengar. Cannondale har liknande cyklar men är betydligt dyrare och i mitt tycke sämre utrustade. Men som jag skrev innan, tung packning i exotiska länder är bara att glömma. Då är Marinen mycket mer lämpad för detta.

Mange
 
Köpte du din Batavus M'Prove i Sverige? Tycks ju vara en bra cykel...

Jisses vad svårt det är. Haha. Känner mig dryg och gnällig, men tack för att ni står ut.

Den köptes på Leffes cykel strax före jul 2001 och började tjäna som transportmedel i mars 2002.

Ja den är bra, dock tillverkas den inte mer sedan några år bakåt i tiden. För en del purister så är en nackdel att ramen är i aluminium, vilket ännu (21 985 km) inte varit nå't problem för mig. Vidare så skulle vikten ca 16 kg (med skärmar, verktygsväska och lasthållare fram och bak) kunna anföras mot den, men jag tycker inte att den är blyig så det stör.

Jag skulle nog om jag var du satsa på nå'n av Marin Muirwoodhojarna på den grunden bör man kunna bygga en mycket prisvärd och bra hoj för en längre resa.
 
26 tumsfördelar

Menar du Muirwood eller Bear Valley? Går man till en cykelhandlare så säger alla att man ska cykla på 28" (utan undantag), varför är det så? Det blir ganska förvirrande när man går in till en cykelhandlare och berättar vad man ska ha cykeln till och handlaren inte är det minsta intresserad av att visa mtb-modeller.

Kan man, enligt dig, hitta en cykel för mina behov i en cykelaffär i Sverige? Jag har letat efter en cykel med stålram, bra komponenter och 28" hjul (som dessutom ska vara lätt). Är det en utopi att hitta denna cykel?

28 tum dvs 700-hjul har den fördelen att det finns bra sortering av racerdäck som dels är lätta dels ger litet rullmotstånd. På en touringhoj däremot så vill man ha lite bredare däck för att klara packningen och då ligger det en hel del fördelar i 26 tumshjul som att de är lättare och/eller starkare med samma antal ekrar.

Utbudet i cykelbutiker och i modellprogrammet från större märken på Sverigemarknaden är mycket mode. Det är också mera rationellt att inte saluföra så stort antal modeller så länge inte kunderna efterfrågar annat.

Råden om Marincyklar ovan betraktar jag som bra.

Riktigt bra hjul får man sannolikt bara om man bygger dem själv. Finns en berättelse på nätet om två svenska bröder som cyklade till Kina på lätta engelska touringhojar med 700-hjul. Då skall man veta att deras hjul var specialbyggda och att de själva är rätt småväxta. Men de hade inga problem med hjulen.

Thure
 
28 tum dvs 700-hjul har den fördelen att det finns bra sortering av racerdäck som dels är lätta dels ger litet rullmotstånd. På en touringhoj däremot så vill man ha lite bredare däck för att klara packningen och då ligger det en hel del fördelar i 26 tumshjul som att de är lättare och/eller starkare med samma antal ekrar.

Utbudet i cykelbutiker och i modellprogrammet från större märken på Sverigemarknaden är mycket mode. Det är också mera rationellt att inte saluföra så stort antal modeller så länge inte kunderna efterfrågar annat.

Råden om Marincyklar ovan betraktar jag som bra.

Riktigt bra hjul får man sannolikt bara om man bygger dem själv. Finns en berättelse på nätet om två svenska bröder som cyklade till Kina på lätta engelska touringhojar med 700-hjul. Då skall man veta att deras hjul var specialbyggda och att de själva är rätt småväxta. Men de hade inga problem med hjulen.

Thure

Småväxta!!! Har du inte läst utsidans regler om personangrepp. Jag tycker själv att vi är riktigt ståtliga - lagom långa och hyfsat bredaxlade. Fast vi har inte mycket till överskottsfett och anledningen till att vi kom undan med 700-hjul var att vi hade lätt packning. Hjulen var självklart extremt välbyggda - jag har ju byggt dem själv (skryt står det väl inget om i utsidans regler).

Mange
 
Småväxta!!! Har du inte läst utsidans regler om personangrepp.

Haha! :) Thure får krypa till korset.

Jag hade en Bear Valley själv som fick tjänstgöra i många tappningar, den var bra.

Funderar på nästa pendlar+touringhoj, skulle kunna bli en surly long haul trucker men då jag gillar skivbromsar och möjlighet till körning på stigar vore nog även en Muirwood ett alternativ, skulle då uppgradera med mekaniska skivbromsar och helst ett bockstyre om man kan få det att fungera tillsammans. Marin är prisvärda som redan sagts.

28" däck går väl lätt att ersätta och underhålla i västvärlden verkar det som, har man ambition att cykla i andra delar av världen verkar 26" vara mycket mer använd standard.
 
Muirwood låter ju som en vettig cykel.

Är det någon som vet om det finns någon som säljer den i butik? Det hade ju varit bra att testcykla så att man vet vilken ramstorlek man ska ha. Jag antar att styret är ställbart?

Jag är 181 cm lång. Enligt Marins storleksguide (www.marinbikes.com) ska jag ha en 17,5" ram. Det låter väldigt litet tycker jag. Enligt cykelnettos storleksguide ska jag ha en 20,5" om Muirwood klassas som en citybike eller 17"/18,5" om den klassas som en Marin MTB (eller 19" om det är en Marin USA). Enligt min lokala cykelhandlare ska jag ha en ram på 58 cm (dvs. 22"-23"). Handlar jag på cykelnetto gäller ju distansavtalslagen så det går ju att byta, men det är drygt att hålla på och skicka fram och tillbaka och betala dubbel frakt.
 
Kanske ett onödigt inlägg?

Hej!

Eftersom jag håller på att planera nästa stora cykeläventyr har jag inte tid att läsa igenom alla inlägg i denna tråd så kanske jag borde avstå från detta inlägg men:

för några år sedan cyklade jag genom östeuropa (mot turkiet) med min fd flickvän på var sin en Marin Bear Valley. Som vi köpt genom cykelnetto.
Körde i stort sätt på orginaldelar. Bytte ut däcken (Schwalbe Marathon) och satte på Tubus packethållare. Inga haverier av något slag. Förvisso lite hjulrättning men annars vore det ju himmla tråkigt!! Två punkor tror jag dessutom att vi hade, desto tråkigare...
Sticker till Sydamerika för en fem månaders cykeltur genom anderna och patagonien i januari. Till dess kommer jag att låta bygga nya hjul och gå igenom allt på cykeln men annars samma som för tre år sedan.
Rekomenderar den varmt, men är väl ungefär samma som Miurwood fast med Deore istället för Alivio. Kanske värt det för 900 kr i prisskillnad?? Ja, tycker jag.

Annars kan jag bara säga att kolla med Cykelnetto Billy att fästena till lowriders och packethållarna finns där. Det gorde inte våra. Går att ordna men trist att borra i sin nya ögonsten det första man gör:)

Lycka till
 
Muirwood låter ju som en vettig cykel.

Det hade ju varit bra att testcykla så att man vet vilken ramstorlek man ska ha. Jag antar att styret är ställbart?

Jag är 181 cm lång. Enligt Marins storleksguide (www.marinbikes.com) ska jag ha en 17,5" ram. Det låter väldigt litet tycker jag. Enligt cykelnettos storleksguide ska jag ha en 20,5" om Muirwood klassas som en citybike eller 17"/18,5" om den klassas som en Marin MTB (eller 19" om det är en Marin USA). Enligt min lokala cykelhandlare ska jag ha en ram på 58 cm (dvs. 22"-23").

Styrstammen har en fast vinkel så den enda inställningen du kan göra är att justera antalet spacers och förstås vända på styrstammen. Men att byta styrstam till annan längd och/eller vinkel är ju billigt. Går t.ex. också att montera ett "touringstyre" av europeisk modell, ,då får man fler handpositioner vilket kan vara bekvämt när man kör långt. Dvs så här:
http://www.carradice.co.uk/gallery/images/Jarl-Malta.JPG


Ramstorlek är ju en stor vetenskap tydligen även om jag själv inte är så petnoga. Jag är 191cm och hade en 20" ram på Bear Valley, vet inte om det är precis samma ram som på Muirwood men förmodligen. (Jag tror man kan klassa 26" hjuliga Muirwood som en helstel mtb med slicks.) Hade ganska hög sadelstolpe då, hade funkat bra även om jag varit 185 cm. Så runt 18" kanske funkar för dig. Säkert ett diskutabelt påstående, men jag tror att en lite större ram stör mindre för långfärd än för skogskörning. Utrymme för packning utan att tår och hälar slår i lär vara högre prio än att den känns alert och lättmanövrerad.

Jag tror att Guldager och cykelnetto håller till i Uppsalatrakten, eller att han åtminstone har en återförsäljare där. Ring och kolla, du kan kanske provköra där.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.