Beslut om cykel på alla tåg i EU!

åtgärder?

Cyklandet ökar i varje fall i storstadsområdena och det har väl aldrig varit mera PK att cykla och åka tåg.

Vad sägs om en dag gärna i hela Europa samtidigt där så många som möjligt tar med sig cyklar på tågen, givetvis utan att fråga om lov innan?

Borde kunna bli ganska fina reportage i media. Skapas tillräckligt med kaos så får politikerna ge sig. Se bara hur franska bönder fortsätter att domptera EU.

Hoppas mitt inlägg följer Utsidans reglemente.

Thure

Jag tror det kan finnas ett intresse att starta "Cykel på tåget"-dagen. Jag är med på ide om jag är i Sverige när dagen infaller. Är jag utomlands ett något u-land hoppar jag av. I u-länder brukar det inte vara några problem att ta med sig en cykel på tåg eller buss. Oftast utan någon extra kostnad.

/Stellan
 
Cyklar tillåtna på Pannoramatåget!

3.gif


Panoramatåget utmanar SJ på sträckan Stockholm-Göteborg!
"– Vi vill bli rälsens Ryanair. Biljettpriset blir 90 kronor per väg."
Bäst av allt: Det har en stor godsvagn för c:a 60 cyklar och skrymmande bagage!!!
Mer info:
http://www.cykelframjandet.se/Infor...008--45-01--45-30/language/sv-SE/Default.aspx
http://www.toni-schonfelder.com/pdf/20080224-11.pdf
http://www.panoramataget.com/default.aspx
http://www.schnazzen.se/panoramataget/
003.jpg


Fast jag är skeptisk, låter helt enkelt för bra för att vara sant! ;)
 
Med SJ:s "track-record" när det gäller service ska man kanske inte vänta sig för mycket...en svindyr skrubb per tåg kanske...

Varför är jag så pessimistisk..? Reser numera med Mora-tåget ganska regelbundet och det är alltid överfullt...folk sitter på golvet mellan Mora och Stockholm, inte någon gång ibland utan helg efter helg efter helg...och både lördagar och söndagar...

Man kan fråga sig varför. Det måste ju stå klart för SJ att transportkapaciteten för både passagerare och deras gods är underdimensionerad på vissa linjer. Ändå fortsätter eländet. Tror därför inte att en EU-bestämmelse kommer att göra någon praktisk skillnad vad gäller cyklar. Troligen lever man upp till den nya regeln genom ngn slags symbolisk eftergift. Det krävs nog totalt nytänkande på SJ dvs prioritering av passagerartrafiken, om det ska bli någon ordning.

//J

Du säger att du åker Moratåget regelbundet. Hur skulle det vara ifall du tittade på hur det ser ut på stationerna mellan Mora och Borlänge. På ingen av stationerna får det plats längre tåg möjligtvis i Rättvik. I Djurås kommer 3 vagnar utanför plattformen redan idag med dom tåglängder som används. Så för att höja transportkapaciteten så krävs det nog lite vilja från Banverket och kommunerna också för att få till längre stationer och plattformar. Jag vet inte vad du menar med prioriteringen av passagerartrafiken. Sj kör ju bara passagerartrafik så det är väl klart att dom prioriterar det, vad skulle dom annars prioritera menar du?
 
Stellan, alla vet att du är en långfärdscyklare som trampar jorden runt, men det har inte riktigt med saken att göra när man talar om att få med sig cykeln på den svenska järnvägen, alla varken kan eller vill leva som du eller janne corax, (jag skulle gärna vilja, nu, men bara för att jag är klar med barn o familjebiten. )? Det gäller att hålla sig till ämnet och inte försöka glänsa med att man bara luffar omkring, så coolt är det inte i längden. Alla olika liv är lika viktiga och en tiodagarstur i fjällen är inte sämre än tio månader i Kina, personligen brukar jag alltid längta hem. /Gustav
 
Cykel på tåget anno 2009!

Återuppväcker tråden för att tipsa om att SJ även i år flörtar med semester resenärer:
http://www.utemagasinet.se/cykling/article460763.ece

Aningen bättre tillgänglighet men fortfarande med stora inskränkningar och i jämförelse med många andra Europa länder usla villkor! Tydligen är det även endast under perioden 14 juni -31 augusti som det är citat "bra för både hälsan och miljön" och "många resenärer vill kunna kombinera tågresan med cykelsemester eller ta med sig cykeln till sommarstugan"!
Så mycket för statens satsning på miljövänliga transport lösningar! :(
 
Cykeltransport i Sverige.

Hej!

Vi har ju haft en del livliga diskussioner och debatter om det här temat. Någon gång ställde jag en oskyldig fråga om cykeltransport på svenska tåg och förstod att även ni infödingar har samma problem och inte heller fattar saken.

Det var med intresse och en viss glädje att jag började läsa om den aktuella utvecklingen, men efter att ha läst SJ's informationstext har man igen eller fortfarande en besk eftersmak.

Det är ett pyttelitet steg framåt och det finns så många principiella, organisatoriska, logistiska och tidsmässiga inskränkningar och krångligheter att man undrar om det här är ett skämt, liksom realsatir!!
I princip består hela texten på SJ:s hemsida av inskränkningar och krångligheter. Max fyra cyklar per tåg? Det måste vara ett skämt. Inget bagage på cyklarna? Lämna in cyklarna till ett extra cykeltransportföretag? Springa fram och tillbaka, ringa folk och fixa och greja? Men bara på vissa veckodagar, självklart inte på helgen? På vissa ställen 24 timmar i förväg?
I princip noll flexibilitet. Och så är det bara en sådan där semestergrej, ingen vardagslösning året runt.

Hur skulle det vara med att själv ta med sig cykeln på tåget? Punkt slut. Utan krusiduller. Hur enkelt som helst. (Om man har passande vagnar.)

Varför är det så?
Ni svenskar som är världsberömda för så många smarta och riktigt fiffiga uppfinningar och tekniska lösningar. Ni svenskar som är så världsberömda för ert sociala samhälle och er hållbara och miljövänliga livsstil och er enorma omtänksamhet i så många avseenden.

Jag undrar dessutom om det här är ett typexempel på lyckad massmanipulation eller om det är en brist på basdemokrati och demokratiskt initiativtagande. Eller kanske både och?
Om man som järnvägsbolag eller trafikmyndighet bara upprepar tillräckligt ofta och tillräckligt länge att individuell cykeltransport = tågförsening då kanske börjar folk tro att detta är sant. Även om det finns massvis med motexempel i andra länder. Jag minns inte när det var att ni slutade transportera cyklar på tåg, men många unga svenskar har nog aldrig hört eller sett något annat än att det är omöjligt eller åtminstone måste vara riktigt komplicerat att transportera cyklar på tåg.

Cykeln är, har varit och måste vara ett fullständigt integrerat vardagstrafikmedel, vars användning och transport är lika självklart som att ta med sig ett paraply eller något liknande.

Några ord om hur det är i den här delen av Europa. Det finns väldigt mycket som kan och måste kritiseras i samband med Deutsche Bahn. Ibland undrar man verkligen om de har en intern tävling om vilken åtgärd som är bäst för att skrämma bort kunder.
Men just det här med cykeltransport på tåg har alltid varit problemfritt. Det är liksom djupt förankrat i allas medvetande att man skall kunna transportera cyklar på tåg. Och när det är i allas medvetande så går det. Vagnarna konstrueras på ett visst sätt, cyklister får plats och utrymme och accepteras resp. integreras även i värsta rusningtrafiken.
Jag har pendlat med cykel på tåg så ofta och så länge att jag ibland undrade om jag bor på tåget. Jag har pendlat på landet, i provinsen, kors och tvärs genom Berlin. Det funkar hur bra som helst.

Vad har det blivit av EU-lagstiftningsresolutionen? Har den försvunnit? Är den fortfarande på väg?
 
Orsaken till den nuvarande situationen är att SJ aldrig intresserat sig särskilt mycket att anpassa sin verksamhet till andra transport sätt. Har alltid varit svårt för oss resenärer att lappa ihop tåg med bussar, färjor och flyg avgångar. Mig veterligen har det aldrig funnits några egentliga utrymmen för cyklar i personvagnarna. Om inte minnet sviker kopplade man helt enkelt på en godsfinka när så behövdes och lät resenärerna själva ställa in sina skrymmande saker mot en avgift.

Minns väl den totala likgiltighet man hanterade cyklar på under 80-talet när man ändrade reglerna till att man skulle checka in cyklar dagar i förväg. Hämtade vid två tillfällen ut en skadad cykel utan att få ersättning. Vid ena tillfället förstörde personalen framklingan mitt framför mina ögonen genom att släppa ner den nya Nishikin på godsvagnens stålskodda kant! Hade även en dyr Miyata MTB som försvann i Göteborg när den skickades från Halmstad till Stockholm. Var i det närmaste omöjligt att få ut ersättning då ansvariga skyllde ifrån sig och sedan försökte skriva ner värdet.

När man sedan beslöt att inrikta verksamheten på snabbtåg för att konkurera med inrikesflyget var nog slopandet av cykelhanteringen ett enkelt beslut att fatta. Man slapp då både klagomål och kostnader och kunde ägna sig att servera vin till affärsresenärer.

Allt detta skulle lätt lösas om majoritets ägaren staten intresserade sig för den verksamhet man själv är ägare till. Man har ju bla get SJ instruktioner om att förbättra tillgängligheten för handikappade så nu bygger man om både stationer och tåg. Ända sedan början av 90-talet har man dragit upp storslagna riktlinjerna för hur Sverige skulle kretslopps anpassas utan att ha en strategi för hur en omläggning i transportsektorn från väg till tåg och sjö transporter skall genomföras. Tittar man på de privata och landstings drivna bolagen har de idag klart bättre villkor för cyklister än SJ, vilket försvårar då det krävs noga planering vid byten.
Är snart val till EU så vi får väl se då om svenne tar tummen ur och skicka signaler till våra folkvalda eller om det bara är den egna plånboken som styr.
 

Helt kasst.. Måste ju inkludera Norrlandståget.
Saknas en station längs Norrlänska ostkusten där alla städer ligger..
Jag är tvungen att cykla dryga 40 mil (Umeå-Östersund) om jag skulle vilja ta cykeln söderut med tåg, och ännu värre för dem som bor norr om Umeå.

Blir intressant att se när (om..) Bottniabanan blir klar, om de planerat in kapacitet för cyklar. De har ju bara haft en 15- 20 miljarders budget och en sådär 10 års planering på sig, så de har knappast tänkt så långt...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Max.M Cykel kompis sökes! Långcykling 0
G.Kraft Cykel och tåg Långcykling 1
MartinLA Ny cykel för kortpendling - stål/alum mm? Långcykling 2
johannab92 Uppsala - Västkusten på cykel i sommar Långcykling 5
spillevink Cykel på tåg Långcykling 40
olaab Packfickor till cykel? Långcykling 1
majjen Jag vet inte vilken cykel jag vill ha / behöver Långcykling 28
Lea262 Upplev naturen mellan Malmö och Mörlunda på cykel Långcykling 0
Worldcitizen Cykel Sällskap Långcykling 0
skogshovet Cykel genom Östeuropa (med omnejd) Långcykling 2
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
Linus_G Cykla i latinamerik Långcykling 6
JorgenB Kåpa till vanlig cykel Långcykling 9
SeekOut Hjullager till gammal cykel Långcykling 13
Minette förslag på cykel Långcykling 7
Jepono Cykel på tåg i Europa? Långcykling 1
Gocraft Hårt, vattentätt skal till cykel Långcykling 4
Jote Transport av cykel i Sverige Långcykling 5
thureb Bromsljus på cykel Långcykling 29
wendel90 Cykla i Afrike, Vad för cykel? Långcykling 1
Ekmannen Bygga cykel - storlek på ram? Långcykling 15
SeekOut Utrusta min cykel Långcykling 33
notaraver Behöver tips på en bra cykel för alla sorters väder och vägar Långcykling 5
Christian1 Cykel för en veckas cykelsemster? Långcykling 3
I.Morgan Ny cykel! Långcykling 10
CptChernobyl Att posta en cykel [ Eller liknande ] Långcykling 4
didrok87 Kona Sutra 2013 en bra touring cykel? Långcykling 26
Gevalia1 cykel råd? snälla! Långcykling 12
volcán_e_hombre Cykel på tåg/buss/flyg Långcykling 28
emptyrings På cykel i södra Frankrike? Långcykling 2
monnes Är denna cykel bra för långfärdscykling. om inte, tips!? Långcykling 18
Brune Vad är vitsen med en trehjulig cykel? Långcykling 10
Takuyi Cykel på budget Långcykling 21
rundqvist Finns det någon cykel som passar till "allt"? Långcykling 52
uppsala85 Tips på cykel etc. för min första långcykling Långcykling 52
TMW bra cykel butik?? Långcykling 9
Anette Grinde Cykel på flyg? Långcykling 15
colan Vilken cykel? Långcykling 6
colan Cykel till prag Långcykling 3
MajkyMan Typ av cykel - Från Sverige till Kina Långcykling 26
schager Örebro till Paris på cykel Långcykling 5
Bartod Utrustning till färd med cykel? Långcykling 25
KristianMattiasson avståndsmätare med karta på internet för cykel Långcykling 3
Gohan Bästa sättet att ta sig till (& från) Gibraltar med cykel Långcykling 5
chicole Malmö - Indien på cykel Långcykling 20
Vinza Hjälp med att välja cykel! Långcykling 2
j_stellan Visum till USA Långcykling 5
JA64 tips på cykel rutt Långcykling 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.