Bilisternas beteende mot oss cyklister...

Skrämmande

resultat. Hela 30% av bilisterna struntade i att väja för cyklister vid cykelöverfarter där bilisterna skall väja.

Tyvärr så är reglerna luddiga och bilisterna riskerar knappast att bötfällas etc för sina regelbrott.

Som cyklist lever jag farligt. Min grundinställning är "lita aldrig på att en bilist ser dig eller kommer att följa trafikreglerna".

Thure
 
Artikeln tar också upp hur cyklister är lika dåliga på att följa regler.

Säger bara en sak. Studenter...

Eller hur Niklas :)
 
pery; sa:
Artikeln tar också upp hur cyklister är lika dåliga på att följa regler.

Om inte sämre. Undviker numera att cykla på cykelbanorna här i Stockholm. Folk som ska "tävla", cyklar till vänster, mot enkelriktat... Listan kan göras lång! Det känns tryggare bland bilarna.

Folk verkar lida av uppfattningen att reglerna inte gäller cyklister! Jag är inte så bra på att följa dom heller, men jag VET att jag gör fel och blir inte upprörd om jag då måste väja eller bromsa.

Säger bara en sak. Studenter...

Behövde ju inte ens titta i profilen för att lista ut att du är från Uppsala! ;-)
 
Vill bara tillägga att jag är både cyklist och bilist.

Undrar om det betyder att jag alltid gör rätt eller alltid fel :)
 
Det gäller att synas, diodljus mot halvljus är en klar förlorare. Reflexväst hjälper en del, ljusa kläder mer. Uppsikt och eget aktivt agerande verkar ha saknats i många tragiska cykelolyckor. Mot en dum älg i 90km/h är man som cyklist minst.

Go tur
 
Tja, studenter som bilförare

pery; sa:
Artikeln tar också upp hur cyklister är lika dåliga på att följa regler.

Säger bara en sak. Studenter...

Eller hur Niklas :)

Så många studenter är det väl inte som kör bil i Uppsala eller? De flesta cyklar ju! :) Å andra sidan finns det väl ett viss samband mellan studenter och "Ackis" i Uppsala. :)

Dessutom har du väl nära till god vård på jobbet, om jag är rätt underrättad. :)
/Niklas
 
Belysning m.m.

johankse; sa:
Det gäller att synas, diodljus mot halvljus är en klar förlorare. Reflexväst hjälper en del, ljusa kläder mer.
Jo, reflexer och riktigt lyse är inte fel! Där svarvas det en hel del bland både fotgängare och cyklister

Tack och lov har det ju hänt en hel del på just cykelbelysning under senare år - inte minst tack vare terrängcyklisterna! http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/cykellyse.html. Numera har vi cyklister lite mer att sätta emot bilisternas hellysen! :)

johankse; sa:
Uppsikt och eget aktivt agerande verkar ha saknats i många tragiska cykelolyckor. Mot en dum älg i 90km/h är man som cyklist minst.

Go tur
Jo, bilen får lite plåtskador och cyklisten riskerar att bli köttslamsor! Så ser verkligheter ut i traffiken som vi alla får rätta oss efter! :(

/Niklas
 

avslutad210712

Gäst
Intressant artikel

"Cyklister har alltid väjningsplikt när de ska korsa en vägbana, i vissa fall har även bilisterna det."

Skall man tolka den raden som att både cyklister och bilister har väjningsplikt? Tala om oklara regler.

Är både cyklist och bilist och utan att fundera kan jag säga att jag följer trafik-regler sämre som cyklist.
 
avslutad210712; sa:
Är både cyklist och bilist och utan att fundera kan jag säga att jag följer trafik-regler sämre som cyklist.

Mm, i bil följer jag reglerna, punkt. (OK, kanske kör för fort nån gång)

På cykel följer jag reglerna när det finns andra trafikanter att samspela med.

Skillnaden är liten men distinkt...

Ett problem i stadsmiljö tycker jag är att man inte riktigt bestämt sig för om cyklisten är ute efter att effektivt ta sig från A till B eller att ha en trevlig cykeltur.
Beroende på vilket beter man sig ju helt olika i trafiken.
 
Utnyttja fördelarna

avslutad210712; sa:
Intressant artikel

"Cyklister har alltid väjningsplikt när de ska korsa en vägbana, i vissa fall har även bilisterna det."

Skall man tolka den raden som att både cyklister och bilister har väjningsplikt? Tala om oklara regler.

Jo, traffikreglerna är något luddiga... Ändå är vi privatpersoner skyldiga enligt lag att känna till dem! :( Det är faktiskt bara tjänstemän som (i tjänsten) kan skylla på ren okunskap i en domstol! :)

Notera att detta påbud gäller för alla regler och förordningar i Sverige, alltså inte bara de som har med traffik att göra!

avslutad210712; sa:
Är både cyklist och bilist och utan att fundera kan jag säga att jag följer trafik-regler sämre som cyklist.

Det gör väl jag också. Åtminstone struntar jag som cyklist i traffikreglerna när det inte är någon traffik att tala om! Det gör jag betydligt mer sällan som billist!

Dock har jag noterat att vi cyklister har två stora fördelar över billisterna vid korsningar och dyligt. 1 Som cyklist har jag ett betydligt bättre synfält vid t.ex. korsningar, vilket stakt underlättar besömningen av hela trafiksituationen vid korsningen. 2 En cykel tar betydligt mindre plats än en bil och blir därmed betydligt smidigare vid plötsliga undanmanövrar.

Som MTB-åkare tränar man upp en viss teknik för att snabbt kunna göra blixtsnabba och smidiga undanmanövrar. :)

/Niklas
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.