Valår i år!

Re: Re: Re: Cykelbaor på stadskartorna

johankse; sa:
vid; sa:
De håller precis på att lägga kullersten på Uppsalas cykelvägar inne i stan, man undrar ifall de som bestämer någonsin har suttit på en cykel.

Mikael

Mikael i Lund har de gröna lyckat göra en massa fina asfaltsgator till gatstensbelagda. Pga kostnadsläget maskinborstas dessa så att det blir finfina diken ca3,5 cm djupa mellan varje sten. Perfekt maskin för att köra sönder cykelfälgar i. Kommunen svarar inte ens på brev och ersättning för trasiga fälgar, sveda och värk samt förstörda kläder får man snällt stå för själv!

Johan

Johan, stäm kommunen! Detta är ju vansinnigt! Kommunen måste ju göra det möjligt att cykla på gatorma utan någon Paris-Roubaix känsla! Med tiden kanske det kommer jord och grus, som fyller upp "dikena".

Om kommunen inte en svarar på dina brev, så borde det väl närmast vara vara vårdslös myndighetsutövning från deras sida, vilket gör det möjligt att straffa enskilda tjänstemän som inte sköter sina åtaganden.

F.ö. gillar jag Softride suspension stem...

Mikael! Ta med kommunpamparna + UNT + Radio Uppland + polis på en cykeltur på nämnda "cykelbanor", så att de inser vilket j-vla slöseri det är med kommuninnevånarnas skattepengar, samt att polisen inser att cyklisterna måste ha dispens för att cykla på gatan just där (förutsatt att den gatustensbelangda "cykelbanan" verkligen går parallellt med en gata förstås). "Cykelbanor" som knappt går att cykla på! GRRR

Ps! Var i Uppsala finns dessa "cykelbanor". Jag har ju trots allt bott 8 år på Ultuna-området.

/Niklas
 
Re: Re: Cykelbaor på stadskartorna

vid; sa:
niking; sa:
När jag var nybliven student i Uppsala, fick vi studenter både en cykelkarta och en stadskarta av studentkåren. På cykelkartan fanns förvisso alla cykelbanor med, men inget gaturegister. På stadskartan fanns förvisso ett fullständigt gaturegister, men inga cykelbanor var markerade.

Så vilken av kartorna användes för att lära sig hitta i Uppsala? Jo naturligtvis stadskartan, vilket gjorde att jag (och många med mig) cyklade i onödan på bilvägarna, istället för att använda de rekommenderade cykelstråken (när de inte följde stora traffikleder). Liknande problem finns ju även i andra städer (bl.a. Skövde och lilla Tidaholm). Ska det vara helt omöjligt att få in cykelbanorna på stadskartor och dyligt?

Ett annat elände med cykelbanorna är den bristande skyltningen. Jag menar att varenda gata har ju ett namn och i varenda gatukorsning sitter det skyltar med gatunamnen på, vilket gör det lätt att orientera sig på stadskartan som nyinflyttad. På trafiklederna finns ju dessutom ofta skyltar, som visar hur du kör mot centrum och enskilda stadsdelar.

Var finns denna typ av skylltning på cykelbanorna? Har de enskilda cykelbanorna överhuvudtaget officiella namn? Om man som nyinflyttad börjar cykla på vissa cykelbanor, är ju risken stor att man kommer ut på ett helt annat ställe än där man hade tänkt sig. Dessutom är det ofta hopplöst att orientera sig om två frigående cykelbanor råkar korsa varandra! GRRR!!!

Sedan är det ju märkvärdigt att gatorna alltid har mycket starkare gatulyktor än cykelbanorna, trots att bilarna alltid har en betydligt kraftfullare belysning än cyklar. Skulle en cykelbana gå parallellt med en traffikled, kan man ge sig den på att de starka gatulyktorna är riktade mot gatan, medan cykelbanorna knappt är upplysta över huvud taget.

Skulle en cyklist mot förmodan skaffa sig ett kraftfullt cykellyse, lär väl polisen snabbt bötfälla nämnda cyklist - med motiveringen att cykellyset är för starkt!

/Niklas


[Ändrat av niking 2006-09-08 kl 23:34]


De håller precis på att lägga kullersten på Uppsalas cykelvägar inne i stan, man undrar ifall de som bestämer någonsin har suttit på en cykel.

Mikael

Försök med denna länk http://www.uppsala.se/uppsala/templates/StandardPage____25880.aspx

/Niklas
 
Re: Re: Re: Re: Cykelbaor på stadskartorna

niking; sa:
Ps! Var i Uppsala finns dessa "cykelbanor". Jag har ju trots allt bott 8 år på Ultuna-området.

/Niklas

Den före detta asfalterade cykelvägen som går längs ån längs med centrala uppsala.

Själv bor jag i Nynäshman och la endast märke till det som hastigast när jag var där tillfälligt, har även hört talas om projektet på lokalnyheterna.
Märkligt att du inte sett det om du bor i Uppsala.

Mikael
 
Re: Re: Re: Re: Re: Cykelbaor på stadskartorna

vid; sa:
niking; sa:
Ps! Var i Uppsala finns dessa "cykelbanor". Jag har ju trots allt bott 8 år på Ultuna-området.

/Niklas

Den före detta asfalterade cykelvägen som går längs ån längs med centrala uppsala.

Själv bor jag i Nynäshman och la endast märke till det som hastigast när jag var där tillfälligt, har även hört talas om projektet på lokalnyheterna.
Märkligt att du inte sett det om du bor i Uppsala.

Mikael

Tja, jag HAR bott på Ultuna-området i åtta år, men flyttade därifrån för knappt 8 år sedan och bor sedan dess i Tidaholms kommun.

/Niklas
 
Gåfartsgator

Det byggs om på Ågatorna i Uppsala. Man lägger dock inte kullersten. Det blir smågatsten på körbanorna och släta granitplattor på cykelfälten. Det blir så kallade gåfartsgator med "biltrafik på de gåendes villkor". Tyvärr så envisas man med att behålla systemet med separata cykelbanor. Jag skulle vilja se en naturlig trafikblandning här i stället. Trafikriktningen ändras dessutom. Bilarna kommer att köra norrut på Östra Ågatan och söderut på Västra Ågatan, tvärtom mot vad det varit i årtionden. Det pågår en debatt om detta på UNT:s diskussionsforum: http://www2.unt.se/untmall/1,1786,MC=-TYPE=forum-F_ID=744,00.html
 
Just nu får man göra ordentliga skatteavdrag för dyra bilresor till jobbet. Volvo är naturligtvis glada. Naturskyddsföreningen har nu ett bättre förslag; att reseavdraget är baserat på avstånd (bra för glesbygdsbor), inte bilkostnad. Det skulle innebära lika villkor för bil och kollektivtrafikåkare, och naturligtvis även den som cyklar både en eller tjugo kilometer till jobbet. (mp) är som gissas på. Är rädd att borgargruppen är mindre lätt att övertyga om detta (de är ju gubevars sponsrade av bilindustrin).
 
några bilkramar-argument bemötta

jcmlse; sa:
Håller helt med dig! Sen borde staten (läs sossarna) plantera in chip i huvudet på folk så man kan beskatta massorna ifall de tänker för roliga tankar...
Du använder ett vanligt retoriskt grepp: att dra motståndarens argument till absurdum, mycket längre än vad de tänkt sig, och på sätt de troligen helt motsätter sig. De flesta här tar det nog som en mänsklig rättighet att få leva, men inte att köra bil; detta gör också skillnad på att övervaka människor respektive bilar.


70 miljarder betalar bilisterna idag, 30 miljarder går tillbaka till trafiken. Stockholm utgör 20% av befolkningen men står för 80% av skatteintäkterna.
Det senare påståendet finner jag direkt ifrågasättbart. Hursomhelst bör du också räkna in sjukhusvård ( olyckor, cancer och hjärt- och kärl från stillsittande), förlorad produktivetet pga detsamma, prisstegring genom att bilinfrastruktur kräver dyrbart stadsutrymme, kostnader för försurning och klimatpåverkan ... Dessutom är det värt att notera att de flesta vägar i städerna finansieras genomsamt via kommunalskatt, inte bensinskatten.

Problemet är inte att det är för billigt att åka bil utan att det inte finns alternativ. Jag reser 1 1/2 timme varje dag till/från jobbet. Kollektivt skulle ta över 2timmar. Går inte när man ska hämta/lämna på dagis etc.
Det verkar finnas rätt bra alternativ alltså, faktiskt! Jag tror hursomhelst också att vi i väst blivit bortskämda med allt större mobilitet, och därmed anpassat våra pendlaravstånd, inköpsvanor (stormarknad vs lokal affär) och arbetstider till de nya villkoren ("regionförstoring"), och då blir känsliga för ändringar, både politiska eller ordnade av sig själva (bl.a. trängsel och ont om olja).

Att ta avgifter är inte för att vara elak mot någon. Tvärtom är de (förutom det uppenbara, att finansiera infrastruktur och de som skadas av verksamheten) för att undvika att förstöra för andra, exempelvis luften vi andas.

Moralfilosofiskt kan man ifrågasätta om vi har *någon* rätt alls att släppa ut PM10 och NOx i någon annans utandningsluft bara för att kunna komma till jobbet eller Lidl. Dock är bilar och dess miljöpåverkan störst problem när de blir många. Alltså är det utmärkt att ta betalt för att få smutsa ner luften, ljudmijön och framföra ett tungt och platskrävande fordon i det trånga utrymme vi alla medborgare har tillsammans - staden. Alltså är elektronisk färdskrivare, trängselavgifter osv ypperliga, eftersom de tar betalt av biltrafiken där den tar dyrbarast plats i anspråk, utan att höja kostnaden i glesbygden.
 
miljöpartiet och trafikpolitiken / glesbygd

Som miljöpartist (i Uppsala) måste jag säga att partiet inte föreslår några speciella bensinskattehöjningar.
(Jag tycker 20 kr vore bra, men det är inte partilinjen.)

Däremot vill vi låta biltrafiken betala sina kostnader där den orsakar mest problem, dvs i storstäderna. Ja till trängselavgifter (gärna mer flexibla, och låt varje kommun få bestämma om avgifter i sin egen stad), och en kilometerskatt för tung lastbilstrafik. Mer pengar till tåg (naturligtvis ska cykel på tåg funka), cykelleder och småskalig etanolproduktion (BARA som fordonsbränsle!) Vi vill också ha lika villkor för cykel och bil när det gäller avdrag, parkering osv. Se till att "alternativen" (som att cykelpendla) blir accepterade, seriöst behandlade och något som inte behöver vara "alternativt" utan lätt och ett naturligt förstahandsval för de flesta.

Appropå glesbyden, så vill vi dra in storvulna motorvägsprojekt (järnväg är bättre för långväga gods), och i stället satsa mer till underhåll av mindre vägar, bl.a så att bärigheten är OK både sommar och vinter.

Att centralisera skolor låter sen inte särskilt grönt, och leder som du säger till mer skjutsande. Har du frågat dem varför de gör det?
 
Re: Gåfartsgator

Mercian; sa:
Det byggs om på Ågatorna i Uppsala. Man lägger dock inte kullersten. Det blir smågatsten på körbanorna och släta granitplattor på cykelfälten. Det blir så kallade gåfartsgator med "biltrafik på de gåendes villkor". Tyvärr så envisas man med att behålla systemet med separata cykelbanor. Jag skulle vilja se en naturlig trafikblandning här i stället. Trafikriktningen ändras dessutom. Bilarna kommer att köra norrut på Östra Ågatan och söderut på Västra Ågatan, tvärtom mot vad det varit i årtionden. Det pågår en debatt om detta på UNT:s diskussionsforum: http://www2.unt.se/untmall/1,1786,MC=-TYPE=forum-F_ID=744,00.html

Skrev nog lite fel ovan. Det blir separat cykelbana på Östra ågatan och även den ser ut att bli belagd med smågatsten och inte granithällar. För mig är det helt ok att cykla på smågatsten även med racerdäck! åtminstone kortare sträckor. Dessutom är det mycket vackrare och hållbarare än asfalt.
 
Re: miljöpartiet och trafikpolitiken / glesbygd

perosen; sa:
Däremot vill vi låta biltrafiken betala sina kostnader där den orsakar mest problem, dvs i storstäderna. Ja till trängselavgifter

En rejäl miss man gjort i trängselskattsförsöket som ger motsåndarna massor med motargument är att man genomfört det på fel sätt. Man borde ha sålt rättigheterna för att ta ut skatt till ett privat bolag istället, (och oavkortat lagt pengarna på infrastruktur) , då hade det blivit mycket svårare att kritisera. Nu säger man ( med all rätt ) att man får betala för samma vägar igen trots att man redan betalt för dem, dessutom så blir det vilda spekulationer om var pengarna kommer hamna och ifall det är lönsamt.

Mikael
 
Cyklade för första gången i mitt 59åriga liv.
I Malmö, med trehjuling och cykelkärra
Inte en enda bilist körde nära mig
Och detta i MALMÖ
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.