Armstrong dopad?

KLAGER; sa:
tigertamjaren; sa:
Jonas P; sa:
PS. Vilket VM-linje igår! Pulshöjare... :)

Ja herregud, det var något av det mest rafflande jag har sett på TV! När Bettini, Vinokourov och Petegem gick loss på sista varvet höll jag på att hoppa upp i lägenheten ovanför! :)

Viktigast ändå var ju att ALLA svenskar slog Thor Hushovd http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=291229 . Förutom den allmänna plikten att i alla sammanhang slå resp. norrman, så är ju Thor Hushovd grovt överskattad. Han, och hans lag, gör ju aldrig något eget jobb, utan litar bara till de andra spurtlagens arbete.

Om Hushovd är överskattad eller inte låter jag vara osagt.
Men just det faktum att han sällan får hjälp av sitt lag, och ÄNDÅ gör bra resultat är väl ändå ett tecken på att han är bra!? Inte tvärt om!
Att kunna hävda sig i en spurt utan eget uppdrag är svårt...
 
Jonas P; sa:
Om Hushovd är överskattad eller inte låter jag vara osagt.
Men just det faktum att han sällan får hjälp av sitt lag, och ÄNDÅ gör bra resultat är väl ändå ett tecken på att han är bra!? Inte tvärt om!
Att kunna hävda sig i en spurt utan eget uppdrag är svårt...

Cykel är ju en lagsport, när nu Petacchi vinner nästan alla spurter han ställer upp i så har ju de andra spurtlagen börjat satsa på att bara störa Fassa Bortolos tåg. När Hushovdt hade tagit ledningen i poängtävlingen i Tour de France så ville inte Credit Agricole köra något längre. Bara synd att deras tråkiga defensiva taktik lönade sig.
 
Intressant diskussion. Kul att se att de flesta klarar av att föra den på ett vuxet sätt.

Viktigt i sammanhanget tycker jag är antalet tester som proffscyklister utsätts för, och hur hårda gränser man drar. Det finns sporter som överhuvudtaget inte testar, och sporter som mycket effektivt lägger locket på när någon testar positivt, medan de flesta cyklister som testar positivt (även de som senare helt frias) hängs ut i media direkt!

Vidare finns det som sagt inga generella nivåer för hur mycket av ett ämne man får ha i blodet, alt hur hög hematocrit som egentligen tyder på bloddoping. I cykel har man valt 50%, medan jag har för mig att långfärdsskidåkare får ha 53%.
En "dopad" cyklist hade alltså varit fullt laglig i vissa andra sporter.

Straffa inte cykelsporten för att den tar i tu med många av dess dopingproblem.

mvh
Gabriella/Cyclingnews
 
Exupérance; sa:
Intressant diskussion. Kul att se att de flesta klarar av att föra den på ett vuxet sätt.

Viktigt i sammanhanget tycker jag är antalet tester som proffscyklister utsätts för, och hur hårda gränser man drar. Det finns sporter som överhuvudtaget inte testar, och sporter som mycket effektivt lägger locket på när någon testar positivt, medan de flesta cyklister som testar positivt (även de som senare helt frias) hängs ut i media direkt!

Vidare finns det som sagt inga generella nivåer för hur mycket av ett ämne man får ha i blodet, alt hur hög hematocrit som egentligen tyder på bloddoping. I cykel har man valt 50%, medan jag har för mig att långfärdsskidåkare får ha 53%.
En "dopad" cyklist hade alltså varit fullt laglig i vissa andra sporter.

Straffa inte cykelsporten för att den tar i tu med många av dess dopingproblem.

mvh
Gabriella/Cyclingnews
För mig som inte är så insatt utan mest lider av fördomar om en del proffscyklister: Är det bloddoping/höga hematokriter som varit cyklingens problem, eller är det kemiska preparat där man kan sätta definitiva gränesr och nolltolerans? Har du funderat på varför just cykelidrotten tvingats ta till så hårda gränser?

mvh
/A.
 
Exupérance; sa:
Intressant diskussion...

...Straffa inte cykelsporten för att den tar i tu med många av dess dopingproblem.

mvh
Gabriella/Cyclingnews

Hej Gabriella, jag tror inte alls att de (flesta) som har skrivit i den här tråden är ute efter att skada cykelsporten eller dess arbete mot doping. Istället är vi nog till största delen verkliga cykelälskare som tycker att dessa ständiga och allvarliga dopingfall på elitnivå är djupt beklagliga eftersom de urholkar trovärdigheten hos cyklingen rent sportsligt sett. Jag tycker också att din sajt mycket föredömligt har skrivit om dopingfallen, vilket om inte annat kan utläsas av antalet länkar dit från den här tråden... ;)

Summa summarum, keep up the good work!

(CA: sysslar inte de med plogar och tröskverk??? ;) )
 
För mig som inte är så insatt utan mest lider av fördomar om en del proffscyklister: Är det bloddoping/höga hematokriter som varit cyklingens problem, eller är det kemiska preparat där man kan sätta definitiva gränesr och nolltolerans?

Det är väl lite både och skulle jag säga. Hematokriten var ju först ut, och där var det ju svårt att dra gränser om vad som var doping och inte. Nu kan man ju testa för erythropietin och liknande produkter istället, och då gäller ju nolltolerans.

Har du funderat på varför just cykelidrotten tvingats ta till så hårda gränser?

Självklart. Därför att cykelsporten har haft en väldigt stor skandal, thanks to Festina bla. Detta gjorde att man fick välja om man skulle fortsätta att överse med detta beteende eller om man skulle ta i hårdare än man någonsin gjort tidigare. Sporten valde det senare, det enda rätta enligt mig, och sporten har fått offra många av sina tidigare hyllade cyklister i jakten på de dopade. Inte många andra sporter är villiga att göra detta.
Därför skulle jag hellre se en uträkning på hur många som hittas positiva i förhållande till antal test som görs. Där tror jag faktiskt inte att cykelsporten ligger högre än någon annan sport som testar.
 
Hej Gabriella, jag tror inte alls att de (flesta) som har skrivit i den här tråden är ute efter att skada cykelsporten eller dess arbete mot dopingSumma summarum, keep up the good work!

Det var mest allmänt menat, det finns många som inte tänker på att antalet positiva fall i cykel är en direkt följd av många och hårda tester. Detta behöver inte betyda av avsaknad av dopade i andra idrotter, utan snarare än avsaknad av dessa många och hårda tester :)
 
Exupérance; sa:
Det var mest allmänt menat, det finns många som inte tänker på att antalet positiva fall i cykel är en direkt följd av många och hårda tester. Detta behöver inte betyda av avsaknad av dopade i andra idrotter, utan snarare än avsaknad av dessa många och hårda tester :)

Du kan ju givetvis ha rätt i att det utförs mer och hårdare tester inom elitcyklingen än inom andra idrotter på elitnivå. Men ändå, antalet positiva fall kan man ju inte enbart skylla testerna för. Någon ska ju lämna proven också. ;)

Hur som helst är det ju verkligen bra att man från UCI mm åtminstone försöker göra något åt problemet. Har du förresten som jobbar på (min favvosajt) Cyclingnews något intressant att förtälja just i fallet Armstrong?
 
Man kan väl lugnt påstå att det skiljer rätt mycket mellan olika sporter, på många sätt.

*Hur stort "behov" det finns för doping varierar ju rätt mycket mellan olika sporter. En bloddopad golfare låter ju spontant som lite overkill.

*En annan drivare för fusk och doping är förstås hur kommersiell sporten är. Det finns ju relativt stora sporter med hård konkurrens, där det ändå är relativt lite publicitet och pengar med i bilden. Penningpotential är ju normalt nåt som får folk att prissätta sin moral.

*Kontrollen varierar säkert mycket mellan olika sporter.

*Moral och kultur varierar mycket mellan olika sporter. Svårt att styrka, men min bestämda personliga uppfattningen ändå.

*osv...

Jag minns att jag hört Paulo Roberto försökt skjuta hål på myten om den höga svenska moralen, utifrån att han minsann själv aldrig blivit dopingtestad trots en lång idrottskarriär. Han har ju dels boxats men även hållit på med nån pyjamassport - och då kan man nog konstatera att svenska friidrottare testas med betydligt högre frekvens?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KLAGER Lance Armstrong through a physiological lens Långcykling 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.