Väst & hjälm!

Kul tråd

Finns det något som engagerar så mycket som frågan om tvång?

Jag hör till hjälmförespråkarna (använder den alltid också) och gläds åt att cykelhjälmen vinner terräng i Sverige men det är påtagligt hur ojämn användningen är över landet.

I Stockholm och de södra förorterna där jag rör mig till vardags är det mer vanligt med hjälm än utan.

I Falkenberg och Varberg är det mycket få vardagscyklister som bär hjälm. Lite vanligare bland långfärdcyklisterna på Ginstleden men majoriteten av dessa saknar hjälm.

Däremot så har jag ännu inte börjat med neonväst. De västar som jag sett är för fladdriga. Däremot har jag massor av reflexer på klädsel, hjälm och cykel.

Thure
 
Thure,

det finns olika storlekar på västar. Jag har en jättegammal som inte alls är så stor. Om man har en för stor blir det ju jobbigt förstås, då fladdrar det ju och far. Annars kan man ju sy på neondetaljer (genom att klippa sönder en billig väst) på själva cykeln. Tror jag ska göra det faktiskt, för när jag cyklar i stan blir det jobbigt med väst.

Gjorde så på cykelkärran, den syns på 500 meters håll där den lyser i sin neongula prakt... Jag borde ta kort på den så jag kan visa vad jag menar!
 
Krockat i dag

Jag krockade idag med en annan cyklist, som jag höll på att köra om, då han mitt på en raksträcka gjorde en 90 eller 180 graders sväng. Jag gjorde en rejäl luftfärd över styret på min egen cykel och jag landade på magen och händerna. Frambromsen nöp nog när jag bromsade så hårt jag kunde med bägge bromsarna.

Nu fick jag nytta av mina cykelhandskar. Se tidigare inlägg.

Den andra cyklisten han bara stack sin väg :( som om ingenting hänt .

Detta hade kunnat sluta relativt väl för min del, men jag var förba.. när han smet från olyckan. Jag cyklade i fatt honom för att prata lite förstånd. Och då blev jag lite misshandlad och drog mig tillbaka för att ringa polisen. Deta med Polisen tyckte han inte alls om, så han rånade mig på min mobiltelefon. Han använde så mycket våld när han skulle ha min mobiltelefon att mitt pekfinger gick av.

Lärdomar:
Använd cykelhjälm och cykelhandskar.
Försök inte prata förstånd med en som visar sig tillhöra A-laget, när du är 167 cm lång och väger 60 kg.
Bättre fly än illa fäkta
Mobiltelefon kom till användning, även om den kostade mig ett brutet finger, med allt som det innebär.

Nu får jag sätta igång och konstruera det elektriska signalhornet som jag funderade på för ett drygt år sedan http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=25827 .


finger.jpg


hand.jpg


sjukhus.jpg


Detta blir nog mitt sista inlägg på ett tag, då jag skrivit detta med ett finger (höger pekfinger). Handen är gipsad stödskena, i väntan på operation nästa vecka.

Kör försiktigt man vet aldrig vilka galningar man råkar på
/Per Brune
 
Jag lider med dig Per!
Själv väntar jag på att få komma till hand-kirurg med trasigt finger

Var med om en liknande incident för några år sedan.
Blev nerslagen efter en dispyt med en annan cykllist.
Händerna klarade sig då, men näsbenet rök då...

Hans försvar i rätten var "man vet ju hur sådana är, cykelbud alltså" och "jag kände mig hotaad och var rädd".

När han sagt det senare frågade domaren: Var DU rädd för HONOM och pekade på mig...
Han är ca 185cm/90kg och satt i rättssalen iförd polo och skinnpaj, jag är 170/(då)62 och hade skjorta på mig.

Gissa hur det slutade...

Elektriskt signalhorn? Låter ballt!
När jag budade hade jag ett tag "huligantuta" som drevs med tryckluft. Ger 130 dB och räckte ung. en arbetsdag under turistsäsong, lite längra annars....
[Ändrat av Jonas P 2005-08-19 kl 00:54]
 
Urs Per, det där låter ju alldeles förfärligt!

Jag kanske ska sätta tillbaka mitt signalhorn (av klassisk modell) på cykeln. Den vet jag hörs även av bilarna (har provat). Eller så bygger man en ordentlig sak på cykelkärran! Jag ser det framför mig, en 70x40x50 cm stor tuta som man drar efter cykeln...

Skämt åsido. Som cyklist är man faktiskt väldigt oskyddad. Min pojkvän tex skulle cykelträna, och så var det en mor med fem barn som gick på gångvägen. Han har ingen ringklocka, men han saktade ner på farten jättemycket. Men hur det nu var så var det helt plötsligt massor av barn runt cykeln och det blev en vurpa förstås. Det är väl inte så konstigt egentligen, har man ingen ringklocka är det ju sånt man får räkna med. MEN, modern till barnen gjorde ingenting alls för att styra upp det hela! Oansvarigt.

Hoppas fingret läker snart, Per! Det går ju inte att skriva med ett pekfinger bara, det tar ju tusen år.
 
Ringklocka är bra

Aminida; sa:
Skämt åsido. Som cyklist är man faktiskt väldigt oskyddad. Min pojkvän tex skulle cykelträna, och så var det en mor med fem barn som gick på gångvägen. Han har ingen ringklocka, men han saktade ner på farten jättemycket.

Ringklocka är obligatorisk utrustning enligt vägverket och för mig oumbärligt speciellt när jag cyklar eller inlinar på gc-vägar.

Thure
 
Ringklocka är livsfarligt!

Åtmindstone om man har högre fart än ca 20km/h...
Jag har i alla fall inte hittat någon som låter tillräckligt mycket, vilket får till effekt att avståndet blir för litet innan den hörs.

Och eftersom de flesta människor reagerar med "robotdansen", dvs knyckiga rörelser hit och dit, så är det kontraproduktivt...

Mina erfarenheter som bud lärde mig att...
Finns det plats så kör jag hellre förbi utan att varna. Det har hittils aldrig lett till några incidenter.
Finns det inte plats så försöker jag i första hand välja annan väg, i andra hand göra mig hörd. Effektivast är att ropa eller ha riktigt horn.(Se tidigare inlägg)
 
Tack för ditt svar Andreas. Du låter ju riktigt resonlig. Bara jag som lätt går "igång" på lagkrav, mest de som reta upp mig lite granna. Får försöka jobba med mig själv *ler*
Då var allt frid och fröjd, och jag begraver min slöa yxa ;)

Kan i övrigt kommentera att jag idag mött ett antal cyklister med hjälm som såg ut att vara ute och träna och tyckte mig kunna se i deras blick att de undrar varför man inte har hjälm, lite smått förbryllad blick. De flesta som ser ut att vara ute och träna, med cykelkläder etc verkar ha hjälm i Västerås trakten. Bara en observation *vifta era intresseflaggor*

Men det är väl bra med hjälm och olika skydd, helt klart. Tyvärr är jag nog så dum att de måste hända ngt för att man ska haja till, eller det kanske kommer. Så är det kanske för många.

Och det är inte bara huvet man ska vara rädd om, ryggen och magen (inbillar jag mig) också.
Är inte halsen rätt ömtålig också?


I övrigt får jag bara beklaga Per B, tråkigt dedär. Låter inge kul med brutet finger. Hoppas du kryar på dig inom en snar framtid.


Du som skrev om gåhjälm, har ni fler lite "extrema" lagar där du håller till, kunde vara intressant att veta?

Mvh Pher
 
Hur pass bra är ventilationen egentligen på en cykelhjälm?

Som idag då de varit varmt och en annan cyklat en hel del. Eftersom jag cyklar på i rätt bra tempo så börjar svetten komma ganska snart , inte så farligt så länge man cyklar (tack vare fartvinden), men direkt när man stannar till kommer svetten i överflöd som ett brev på posten. Hur upplever ni era cykelhjälmar när i behöver mkt ventilation?
Kort och gott vilken hjälm har bäst ventilation? Antar den med mest hål i? Det kanske finns någon hjälm som fångar upp vinden och det blir som "typ inbyggd" fläkt? Detta förhoppningsvis utan att ta för mkt luftmotstånd.


Bara rent hypotetisk, jag är bara nyfiken, incase..
[Ändrat av pher_ 2005-08-19 kl 19:07]
 
Jaadu Pher, jag ska försöka svara så gott jag kan. Jag har ingen hyper-superduper-extrabonus-tempohjälm, utan en helt vanlig, men lite dyrare modell (än de för 98 kr på macken). Den har ganska mycket hål, men inte så mycket som många andra hjälmar har. Jag svettas mycket, tål att tilläggas också.

Jag har aldrig störts av att hjälmen är för varm. Däremot höll jag på att avlida när jag brände mig och var tvungen att använda solskydd i ansiktet, DET var varmt!!! Svetten bara rann. Dessutom fick jag cykla i mitt svarta vindställ (smart färg när solen skiner). Så nej, jag som är lite svettig av mig har aldrig störts av min hjälm.

F.ö. så har hjälmen ingen frigolit "framme", utan allt döljs av hårdplast utanpå och av nån slags skumplast på insidan. Kanske är det därför den är sval? Jag bara gissar. Egentligen ska det väl vara bättre med hjälmar som har frigoliten framme (eftersom man då ser om den spruckit nånstans), men jag känner mig så ruskigt töntig i såna hjälmar. Liiiiite måste man ju få tänka på sin image... :)

Du får väl låna en hjälm av nån och prova helt enkelt, är mitt bästa tips!
 
Aminida; sa:
Egentligen ska det väl vara bättre med hjälmar som har frigoliten framme (eftersom man då ser om den spruckit nånstans), men jag känner mig så ruskigt töntig i såna hjälmar. Liiiiite måste man ju få tänka på sin image... :)

Jag har hört att problemet med hjälmar utan plastskal är (förutom att de är fula) att när man åker i asfalten med huvudet före blir friktionen för stor vilket gör att risken för nackskador ökar. Med plast skal blir friktionen mindre så att huvudet/hjälmen glider på asfalten så att säga.

Vet inte om det finns någon sanning i detta men jag hörde det för några (rätt många år sedan) när rena frigolithjälmar började försvinna mer och mer. Låter ju rimmligt att det skulle kunna stämma tycker jag.

/A
 
Att cyklister som tränar har hjälm är naturligt...
Vid tävling är det obligatoriskt och de flesta klubbar kräver hjälm vid träning.
Man vänjer sig alltså...

En modern hjälm är väl ventilerad. Det blir lite varmare, det går inte att komma ifrån, men å andra sidan blir jag, precis som du svettig även utan. Så då gör det mindre skillnad.
Vilken hjälm som har bäst ventilation vet jag inte, men jag tror generellt sett att ju dyrare, desto bättre vad gäller hjälmar.
De dyra hjälmarna är oftast lättare, bättre ventilerade och har bättre passform....
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ChristianSvensson2 Erfarenhet av cykling i Väst och Centralafrika Långcykling 1
Madelene Väst Långcykling 5
KLAGER Hjälm i form av airbag Långcykling 21
Aztec Gold Hjälm med visir Långcykling 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.