Långcyklingstips!

Guest

Gäst
Nix, inga sömmar alls där det skaver.

Men skavet är inte alls farligt. Ett par långturer till, så känns det knappt mer.
Samma sak som nya skor. Efter ett par veckor är de ingångna och alla skavande ställen har fått tjockare hud.
 
Frida och Sara i tidningen

I dagens pappersupplaga VLT sidan 8 är det reportage (1/3 sida) om Fridas och Saras cyklande och musicerande.

Men inget i Internet upplagen vad jag kan se. http://www.vlt.se

/Per Brune
 
dabac; sa:
biketivist; sa:
Vill inte ha de där kuddarna i baken.
Det där är en väldigt vanligt reaktion. "blöjbyxor? guu va fånigt!" Men för en som bytt upp sig steg-för-steg från vanliga fladdershorts till vadderade cykelbyxor via löpartights i kombination med kalsonger med platta sömmar framstår valet som självklart, varför acceptera mera skav och poänglöst obehag än nödvändigt? Det är ju ungefär som att framhärda i dåligt passande skor eller korviga strumpor.

Man kan alltid hitta kombinationer som funkar genom att blanda turernas längd, ens egen smärttröskel och hur van kroppen är vid det givna belastningsfallet. Men att nobba cykelbyxor är helt klart att medvetet välja bort det bästa alternativet.

Håller med ända in i märgen. Av alla typer av byxor jag provat, cykelshorts, cykelkalsonger och shorts, löpartights osv, har ENDAST cykelbyxor med stoppning fungerat. Allt annat har slutat med babianrumpa. Nä inte allt förresten, cykelkalsonger och löpartights funkade hyfsat
 
Re: Re: Goda råd?

biketivist; sa:
HåkanC; sa:
Men varför inte prova ett par cykelbxor?
Vad har du att 'förlora'?

Förlora? Tja, åtskilliga hundratals kronor, kanske?

Jag hade gärna haft byxorna direkt på kroppen om jag inte haft mitt underliv just där.
Fruktansvärt ohygieniskt med såna plagg rakt upp i... ja, ni vet.

Bomullskalsonger håller för hundratals tvättar, och av egen erfarenhet håller inte slippriga stretchtyger för maskintvätt alls, så baserat på den kunskapen (obs! inte fördom), så väljer jag att göra som jag redan gör.

För övrigt kan inte cyklister ha använt såna cykelbyxor i hundra år, för så länge har inte materialet existerat...
Clas Ohlson av alla säljer numera cykelbyxor för en dryg trehundring, med stoppning och allt. Har inte provat dom själv så jag vet inget om kvalitén, men för en provtur borde dom väl hålla.
 

Guest

Gäst
Men drygt 300 kr är väldigt mycket pengar för mig som, de kommande 2-3 månaderna, inte har nån som helst inkomst.

Och än en gång, så sitter kuddarna på fel ställe!
 
Re: Frida och Sara i tidningen

Brune; sa:
I dagens pappersupplaga VLT sidan 8 är det reportage (1/3 sida) om Fridas och Saras cyklande och musicerande.

Men inget i Internet upplagen vad jag kan se. http://www.vlt.se

/Per Brune

Attans att det inte står på nätet. =(
Vi åkte ju ifrån Västmanland, så vi hann inte köpa nån tidning ju...

Nu har vi semester ett tag, det är tur, för jag har en tilltagande förkylning.

Jag har kommit på några fler grejjer som funkat väldigt bra för mig:

Äta mycket pasta förstås. Torrmjölk är bra till frukostmüslin. När man får bensinstopp är färsk frukt, stark choklad (minst 70%) och torkad frukt super! Ibland fick vi mycket tårta på de ställen vi spelade på, inte helt optimal cykelkost...

Jag som inte tål värme funkar bäst om jag cyklar halva sträckan på förmiddagen, sen tar siesta mellan 14-18 och sedan cyklar sista biten på kvällen. Det är helt perfekt!

Barends är super, utan dem hade jag aldrig överlevt. SPD-pedaler är bra också, fast det måste man ju inte ha.

Silvertejp är guld! Utan silvertejp hade vi inte kommit långt. Det kan man ju ha till allt! Inte som plåster kanske, men det funkar ju till mycket.
 
Re: Re: Frida och Sara i tidningen

Aminida; sa:
Brune; sa:
I dagens pappersupplaga VLT sidan 8 är det reportage (1/3 sida) om Fridas och Saras cyklande och musicerande.

Men inget i Internet upplagen vad jag kan se. http://www.vlt.se

/Per Brune

Torrmjölk är bra till frukostmüslin.

Personligen kör att alltid med pulverchoklad istället för pulvermjölk. Jag tycker att pulvermjölk smakar vedervärdigt. Dock går det åt ca 3 dl pulverchoklad per liter, för att den ska bli god. Men smaken är ju som baken...

/Niklas
 
Re: Re: Re: Frida och Sara i tidningen

niking; sa:
Aminida; sa:
Brune; sa:
I dagens pappersupplaga VLT sidan 8 är det reportage (1/3 sida) om Fridas och Saras cyklande och musicerande.

Men inget i Internet upplagen vad jag kan se. http://www.vlt.se

/Per Brune

Torrmjölk är bra till frukostmüslin.

Personligen kör att alltid med pulverchoklad istället för pulvermjölk. Jag tycker att pulvermjölk smakar vedervärdigt. Dock går det åt ca 3 dl pulverchoklad per liter, för att den ska bli god. Men smaken är ju som baken...

/Niklas

Tjaa, jag har inte provat att dricka pulvermjölken som den är. Brukar mest bara ha den till müslin. Och jag gör den myyyyycket mer utspädd än vad den ska vara egentligen. Tror att ett paket räcker till flera liter vatten som jag blandar...
 
Re: Kuddarna sitter inte där det skaver!

johankse; sa:
Kan det vara så att det skaver i kalsongsömmarna?

Go tur

Johan K

(Som föredrar fillingar utan baksömmar samt cyklar i cykelbyxor utan förutnämnda)

Jag undrar lite.

Den anonyme som inte tror på cykelbyxor är det en av våra vanliga vänner här på Utsidan som gillar att provocera igång en diskussion? i så fall har vederbörande lyckats ganska väl att skapa underhållande läsning.

För cykelbyxor är en välsignelse. Bäst effekt av cykelbyxorna får jag med smord bak och utan kalsonger.

Man skulle kunna tänka sig att problemet med skav mellan skinkan och låret beror på att kalsonger och trosor ofta slutar med en söm (eller resår) där.

Problemet försvinner då när man tar bort underbyxorna.

Stoppning eller inte och stoppningens placering är en delvis annan fråga som är mer individuell än den saliggörande effekten av cykelbyxor i sig. Stoppningen (blöjan i cykelbyxan) kan vara bra för vissa bakar och sadlar. Med en optimal sadel och en vältränad bakdel kan man klara sig utan stoppningen men själva den tighta byxan har man nytta av. Gamla tiders cykelbyxor med bomull eller ylle samt ett sämskskinn på insidan fungerar bra utan stoppning och bäst om man smörjer med fet salva som kladdar fast sämskskinnet mot huden och minskar nötningen av huden då huden inte bli lika svettig och uppblött. Friktionen blir mer mellan byxa och sadel och mindre mellan hud och byxa.

Kvinnor har en annan bäckenform än män och det finns därför speciella kvinnomodeller av sadlar och cykelbyxor. Kuddarna sitter också annorlunda.

Borde kunna passa i varje fall några damer.

Thure
[Ändrat av thureb 2005-07-13 kl 10:46]
 
Re: Re: Kuddarna sitter inte där det skaver!

thureb; sa:
Gamla tiders cykelbyxor med bomull eller ylle samt ett sämskskinn på insidan fungerar bra utan stoppning och bäst om man smörjer med fet salva som kladdar fast sämskskinnet mot huden och minskar nötningen av huden då huden inte bli lika svettig och uppblött. Friktionen blir mer mellan byxa och sadel och mindre mellan hud och byxa.

Skav? Förutom en cykeltur i jeans en gång för länge sen så har jag aldrig haft problem med skav mot sadeln. Däremot blir jag trycköm på sittknölarna vid alltför många, alltför långa pass efter varandra. Byte till en gelsadel gör att benen domnar bort, så för mig är det faktiskt en sämre lösning. Skall hädanefter hålla mig till billiga sadlar så att man inte behöver gräma sig så mycket om de inte funkar.
 
Re: Re: Kuddarna sitter inte där det skaver!

thureb; sa:
Kvinnor har en annan bäckenform än män och det finns därför speciella kvinnomodeller av sadlar och cykelbyxor. Kuddarna sitter också annorlunda.

Hej Thure!

Enligt min cykelkompanjon Sara verkar kvinnoanpassade cykelbyxor vara skit, på ren svenska. Iaf om man är större än typ storlek 32... Hon provade de vanliga modellerna hon hittade på en vanlig sportaffär, och tjejjbyxorna hade så liten kudde att kudden satt innanför sittbenen! Helt värdelöst ju. Det är ju där de behövs!

För övrigt kan jag inte låta bli att fundera på om detta med skav mellan skinkorna kan avhjälpas med kuddbyxor, då blir ju hela formen runt sadeln annorlunda. Tål kanske att provas? Man vet ju inte om nåt är värdelöst förrän man provat.

(Då talar jag iofs mot mig själv, när jag just sa att tjejjcykelbyxorna är värdelösa. Men om jag cyklar utan kuddbyxor får jag ont i musklerna mellan sittbenen och sadeln, och om jag har kuddbyxor får jag inte det, så en för liten kudde är nog bara dumheter.)

Hur som helst, man får väl prova ut det som passar en själv bäst, kuddar eller inte kuddar.
 
Varför kudde/blöja?

Kudden kan tänkas fungera på flera sätt.

Dels så fångar den upp fukt så att huden inte blir onödigt uppblött och nötningskänslig och det tror jag personligen är viktigast.

Sedan så är den stötdämpande vilket jag inte tror är viktigt.

Sittkudden kan vidare fördela tryck från sadeln över en större yta vilket kanske kan minska punkttryck på vissa ställen framförallt över sittknölarna vilket skulle kunna vara värdefullt för vissa bak/sadelkombinationer.

Om sittställningar och sadlar har det skrivits en del i tidigare trådar.

Jag har sett kvinnocykelbyxor med bredare kuddar än på killcykelbyxor och det borde det väl vara med tanke på att kvinnor har relativt brett mellan sittknölarna.

Thure
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.