Långcyklingstips!

Guest

Gäst
Hehe, ja, man kan ju göra på olika sätt, men aldrig att jag sätter ytterplagg närmast kroppen på det viset.
Bomullskalsonger kan man ju tvätta, men cykelbyxor tål i princip bara ytterst försiktig handtvätt utan att ramla i småbitar, så där får man ta det lugnt.
 
Inte på >25år

biketivist; sa:
Bomullskalsonger kan man ju tvätta, men cykelbyxor tål i princip bara ytterst försiktig handtvätt utan att ramla i småbitar, så där får man ta det lugnt.
Inte alls.

Alla cykelbyxor jag har haft under alla år jag har cyklat har jag använt utan att ha ngt under dem.
Och alla dessa cykelbyxor har jag under alla dessa år alltid tvättat i maskin.

Det har inte varit några som helst problem med dem.
Jag har aldrig varit med om att några cykelbyxor har ramlat i småbitar.

Det kanske är dags för dig att skaffa en ny tvättmaskin.
Eller är så att du har köpt cykelbyxor av alldeles för dålig kvalite'?
(Vad jag förstår från din profil är du nybörjare på cykling.)

/Håkan
 
biketivist; sa:
Hehe, ja, man kan ju göra på olika sätt, men aldrig att jag sätter ytterplagg närmast kroppen på det viset.
Bomullskalsonger kan man ju tvätta, men cykelbyxor tål i princip bara ytterst försiktig handtvätt utan att ramla i småbitar, så där får man ta det lugnt.

:) !!!
 

Guest

Gäst
Har faktiskt inte cykelbyxor alls, utan snarare löpartights.
Vill inte ha de där kuddarna i baken.

Men de löparbyxor jag haft förr har bokstavligen ramlat i bitar av maskintvätt.

Nåja, om ni trivs med snuskigheterna är det upp till er.
Jag väljer att göra på mitt sätt.
 
Re: Inte på >25år

HåkanC; sa:
biketivist; sa:
Bomullskalsonger kan man ju tvätta, men cykelbyxor tål i princip bara ytterst försiktig handtvätt utan att ramla i småbitar, så där får man ta det lugnt.
Inte alls.

Alla cykelbyxor jag har haft under alla år jag har cyklat har jag använt utan att ha ngt under dem.
Och alla dessa cykelbyxor har jag under alla dessa år alltid tvättat i maskin.

Det har inte varit några som helst problem med dem.
Jag har aldrig varit med om att några cykelbyxor har ramlat i småbitar.

Det kanske är dags för dig att skaffa en ny tvättmaskin.
Eller är så att du har köpt cykelbyxor av alldeles för dålig kvalite'?
(Vad jag förstår från din profil är du nybörjare på cykling.)

/Håkan

Håkan, det ligger oftast mycket i det du skriver. Men varför den nedlåtande tonen i dina inlägg?
Med 25 år under bältet borde det då inte vara under din nivå? ;)
 
biketivist; sa:
Vill inte ha de där kuddarna i baken.
Det där är en väldigt vanligt reaktion. "blöjbyxor? guu va fånigt!" Men för en som bytt upp sig steg-för-steg från vanliga fladdershorts till vadderade cykelbyxor via löpartights i kombination med kalsonger med platta sömmar framstår valet som självklart, varför acceptera mera skav och poänglöst obehag än nödvändigt? Det är ju ungefär som att framhärda i dåligt passande skor eller korviga strumpor.

Man kan alltid hitta kombinationer som funkar genom att blanda turernas längd, ens egen smärttröskel och hur van kroppen är vid det givna belastningsfallet. Men att nobba cykelbyxor är helt klart att medvetet välja bort det bästa alternativet.
 
biketivist; sa:
...aldrig att jag sätter ytterplagg närmast kroppen på det viset.
Vaddå ytterplagg? Ta en titt på materialdeklarationen nån gång, jämför sen med ett par boxer tight (eller vad de nu heter) från Salming, BB eller något annat skrytmärke. Jämför också med ett par riktiga simmarbadbyxor. Meddela gärna om du ser någon skillnad....
...cykelbyxor tål i princip bara ytterst försiktig handtvätt utan att ramla i småbitar,

Jag har tvättat mina cykelbyxor i maskin tillsammans med mina löpartights i 15 år eller så, och det enda haveri jag upptäckt på något plagg i samband med tvätt var en tråd som arbetat sig lös.
Däremot experimenterade brorsan en gång med tights från en dansbutik (bra priser, stort urval av neutrala färger) och de var väldigt känsliga. De tog snabbt skada om de inte tvättades och torkades väldigt noggrannt.
 
Aminida; sa:
För övrigt är mitt nuvarande hetaste tips när det gäller långfärdscykling att SKIPPA underkläder under cykelshortsen. Det blev ju skavsår direkt!

Svettas man mycket eller cyklar i regn så kan det hända att cykelbyxornas sömmar skaver mot huden, särskilt om byxorna är nya. Då kan det hjälpa om man intar "cykelposition" och sedan sätter en remsa kirurgtejp på huden över det irriterade området.

Kärran funkar bra också. Den rullar betydligt bättre än Saras (som är en barnkärra från Biltema). I utförsbackarna rullar jag lätt förbi henne, och då har jag ändå betydligt lättare kärra och lättare packning än vad hon har.

I så fall kan det vara en idé att titta över hur hennes lager är ställda. Billiga grejer kan ofta uppmuntras att fungera bättre om de är noggrannt justerade.
 

Guest

Gäst
Men skav har man bara i början, sen blir huden van och därefter känner man i princip inget.
Sadeln jag har är så perfekt formad för min bakdel att jag inte skulle kunna tänka mig att förstöra det med att ha vadderade byxor.
 
Implantat.

Är det någon som har provat fusktutten (gel-överdraget)?Hur funkar det att använda med cykel-byxor utan inlägg?


mvh
peter
 
Funkar det bra så OK

biketivist; sa:
Men skav har man bara i början, sen blir huden van och därefter känner man i princip inget.
Sadeln jag har är så perfekt formad för min bakdel att jag inte skulle kunna tänka mig att förstöra det med att ha vadderade byxor.

Om det funkar bra för dig så är det givetvis OK för dig, dock är det så att, påstår jag, de flesta har en sådan hud så att cykelbrallor eller paddade cykelkallingar funkar bäst för dem direkt på kroppen.

Jag tror att t.ex. tävlingscyklisternas sätt att bära utstyret inte styrs av konventionen, möjligtvis undantaget strumpskaftens längd.

Jag har cykelbrallor och paddade kallingar i relativt stor mängd och av förhållandevis basic kvalitet med ty åtföljande lågt pris. De tvättas var dag efter användning oavsett om det är på långfärd förhand eller vid pendling och motionscykling i maskin. De äldsta i bruk varande brallorna är ett par "Newline" inne på femte säsongen. De har hållt upprepade tvättar bra, dock har tyget på insidan benen snart nötts till neglige mot sadeln.

Salva i rumpan är bra, enligt min erfarenhet, vid längre pass i sadeln. Jag brukar Helosan.

En väl inriden lädersadel är oxå ytterst komfortbefrämjande.
[Ändrat av klippen 2005-06-23 kl 12:52]
 
Hmm

biketivist; sa:
Har faktiskt inte cykelbyxor alls, utan snarare löpartights.
Vill inte ha de där kuddarna i baken.

Men de löparbyxor jag haft förr har bokstavligen ramlat i bitar av maskintvätt.

Nåja, om ni trivs med snuskigheterna är det upp till er.
Jag väljer att göra på mitt sätt.

Hmmm, jag vet faktiskt inte varför jag känner mig liiite provocerad av ditt styvnackade sätt att försvara bomullskalsonger ;-) Alla lösningar som funkar är ju bra (har du provat cykelbyxor??)! Men jag skulle då aldrig komma på tanken att cykla någon längre sträcka med kalsongerna på. Tänk bara om det skulle börja regna och att man sedan måste cykla i plaskiga bomullskalsonger. Förövrigt var det säker 10år sedan jag tränade/svettades i bomullskläder överhuvudtaget...
Jag vill iaf å det bestämdaste avråda från att cykla i bomullskalsonger. För några går det tydligen bra men annars tycker jag att man ska göra som den stora massan. Använd justa cykelbyxor, puder och salva så blir cyklingen mycket bekvämare...
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...