Långcyklingstips!

Guest

Gäst
Frågan är vad sån ventiladapter ska vara bra för.
Ett cykeldäck behöver normalt pumpas upp till minst dubbla trycket vanliga bildäck kräver.
Och pumpen har hon ju med sig. Säkert har de dessutom en per person, så om en olyckligtvis skulle gå sönder, så har de en extra.
För övrigt är det ju i bebyggda trakter de ska cykla, inte i ödemark.
 
biketivist; sa:
Frågan är vad sån ventiladapter ska vara bra för.
Ett cykeldäck behöver normalt pumpas upp till minst dubbla trycket vanliga bildäck kräver.

Det är just det som är visten med ventiladaptern. Jag kör med 6 bar i mina cykeldäck och det är väldigt jobbigt att handpumpa dom 2 sista baren (från 4 till 6 bar).

Per
 
Ventiladapters är faktiskt väldigt bra

biketivist; sa:
Frågan är vad sån ventiladapter ska vara bra för.
Ett cykeldäck behöver normalt pumpas upp till minst dubbla trycket vanliga bildäck kräver.
Och pumpen har hon ju med sig. Säkert har de dessutom en per person, så om en olyckligtvis skulle gå sönder, så har de en extra.
För övrigt är det ju i bebyggda trakter de ska cykla, inte i ödemark.

Så'na där ventiladapters är faktiskt väldigt praktiska att ha med, och pumpen på macken räcker att få erfoderligt tryck i mina 37*622 och då har jag alltid mer än däcket är rekomenderat för. Jag har i.o.f.s. även med mig handpump, ventiadapterna är ju dessutom inte så skrymmande så de slinker lätt med.
 

Guest

Gäst
6 bar ska mina däck ha, och jag har svårt att tänka mig att utrustning som maximalt ska stå till tjänst med ca 2.5-3 bar skulle vara gjord för det dubbla.
Även om den klarar att ge tryck nog, så är det tveksamt om tryckmätaren är särskilt exakt...

Nja, jag pumpar upp mina däck blixtsnabbt med min Topeak Road Morph. Med en var så klarar de sig garanterat!
 
biketivist; sa:
6 bar ska mina däck ha, och jag har svårt att tänka mig att utrustning som maximalt ska stå till tjänst med ca 2.5-3 bar skulle vara gjord för det dubbla.
Även om den klarar att ge tryck nog, så är det tveksamt om tryckmätaren är särskilt exakt...

Nja, jag pumpar upp mina däck blixtsnabbt med min Topeak Road Morph. Med en var så klarar de sig garanterat!

Självklart är manometern på luftflaskan inte i klass 0,1 %, men kanske 0,2 bar i onoggrannhet är ett möjligt värde.

Bara för att en personbil ska ha 2 bars tryckt i däcken, så är inte luftflaskan på bensinstationen gjord bara för dessa bilar.

Om du ser en brandbil (stillastående) så titta på texten ovanför däcken vilket luftryck dom ska ha i däcken. Det är så mycket att jag förundras varje gång jag ser det. Jag har för mig att det är i storleksordningen 6-7-8 bar. Kanske Brandmanmicke http://www.utsidan.se/motesplats/visa.htm?ID=1308 svara på detta ?

Ska åka runt och kolla om någon affär i närheten har en ”Topeak Road Morph” för med min handpump (Specrta någonting) är det jobbigt att pumpa så jag blir nöjd.

Jag tycker fortfarande ventiladaptern för 25 SEK och som väger kanske 4 g är en bra ”investering” som jag inte vill vara utan.
Per Brune
 

Guest

Gäst
Nej, prylen är billig och väger nästan inget alls, så inte skadar det.
Jag är bara ytterst tveksam till om nån nånsin skulle behöva en sån.
Och jag tror absolut inte att våra cyklande musikanter kommer att behöva nån heller.
 
Hej allihopa!

Ser att ni kommit in på detta med pumpning av däck i den här tråden. =)

Vi har nu cyklat i två heldagar, vilodag idag. Om man vill läsa om vårt fantastiska umgänge med uppförsbackarna mellan Torsby och Malung kan man kika in på vår (min) hemsida och läsa dagboken. Herre gud att vi överlevde! Hade jag vetat innan hur tufft det skulle bli hade jag nog aldrig orkat.

För övrigt är mitt nuvarande hetaste tips när det gäller långfärdscykling att SKIPPA underkläder under cykelshortsen. Det blev ju skavsår direkt!

Sen har jag upptäckt också att jag trots mitt minimalistiska tänkande när det gäller packningen ändå har med mig för mycket. Det får bli en tur till bussgodsavdelningen på lämplig ort så att jag kan skicka hem lite onödigt. Extra par cykelbyxor (utan "blöja") var ju onödigt, och en varm tröja för mycket har jag, plus att jag inte lär hinna läsa i min bok, samt att jag har för mycket underkläder och strumpor med mig.

Jag förstår nu vad UL-folket pratar om. Känns som att varje kilo man kan bli av med är guld värt! Särskilt i uppförsbackarna...

Kärran funkar bra också. Den rullar betydligt bättre än Saras (som är en barnkärra från Biltema). I utförsbackarna rullar jag lätt förbi henne, och då har jag ändå betydligt lättare kärra och lättare packning än vad hon har.

Några rekord:
Lägsta hastighet = 5.8 km/h
Högsta hastighet = 48 km/h

Glad sommar alla cyklister!
 

Guest

Gäst
Lägsta hastighet högre än noll?
Sover och skriver du på cykeln? :D
('säkta...)

Efter att ha läst turnéplanen på hemsidan måste jag säga att jag är imponerad. Borlänge den 28:e, Göteborg den 29:e och Hedemora den 30:e...
Ca 100 mil på mindre än två dygn! :)

[Ändrat av biketivist 2005-06-21 kl 23:32]
 
Aminida; sa:
För övrigt är mitt nuvarande hetaste tips när det gäller långfärdscykling att SKIPPA underkläder under cykelshortsen. Det blev ju skavsår direkt!
Hade någon försökt lura i er att det skulle funka bra?
Shame on him/her/them...
 

Guest

Gäst
Fast det är ju inte särskilt hygieniskt att ha cykelbyxorna direkt mot kroppen i de nedre regionerna.
Klart man har vanliga underkläder innerst!
 
Fristil

biketivist; sa:
Fast det är ju inte särskilt hygieniskt att ha cykelbyxorna direkt mot kroppen i de nedre regionerna.
Klart man har vanliga underkläder innerst!

Jag cyklar några hundra mil per år och jag har aldrig kalsonger under cykelbyxorna. Det är så nästan alla gör...
 
biketivist; sa:
Fast det är ju inte särskilt hygieniskt att ha cykelbyxorna direkt mot kroppen i de nedre regionerna.
Klart man har vanliga underkläder innerst!
Nej, det har man inte. Man tvättar/sköljer ur cykelbyxorna efter cyklingen istället.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.