Långcyklingstips!

På lördag bär det av på cykelturnén. Det känns en smula overkligt att man om en vecka är ute och cyklar i sommarsverige!

Har ni några generella tips om det här med långcykling? Typ klädtvätt, personlig hygien, matlagning, packningsteknik, översyn av cykeln, vatten, reseruttsplanering, cykelteknik etc. Ifall nån har nåt bra tips om något som den kommit på på sina långturer får den gärna tala om det för mig. :)

Vi ska cykla i mellansverige och Dalarna. Vi har varsin mountainbike och varsin cykelkärra. Saras är en barnkärra från Biltema och min är en sån här:

47-741.jpg


Vi packar förstås fiolerna vattentätt i kanotväskor. I min kanotväska till fiolen får även sovsäck, thermarest och dansskorna/finskorna plats. Har även skaffat en kanotväska till den övriga packningen, eftersom min kärra saknar kapell.

Tält, scenkläder, necessär, Trangia, färddator, vattenflaskor, ringklocka, signalhorn, hjälm, gul väst, flagga till kärran, cykellyse, backspegel etc är annat som får åka med. Tror jag fick med allt nu. Så behöver ni inte börja fråga mig vad jag har med mig, det brukar ju vara så här på Utsidan att man till slut ändå måste rabbla sin utrustning, så jag tänkte göra det från början...

Är tacksam för alla tips jag kan få om livet ute på vägen!

MVH
//Frida
 
Förbered er på det värsta och gläds åt det roliga. De mesta av svårigheterna på en cykelsemester sitter i huvudet och inte i benen.

Om något går sönder så fixa det i ett lugnt tempo. Punkteringar och ekerbrott är inte ovanliga. Punkteringar inträffar dessutom oftare när det regnar än vid sol. Bevisat av danska forskare. Små spetsiga föremål som glasbitar ställer sig med spetsen upp vid regn.

Motvind är det andra besvärliga som kan inträffa. Är man två som ni kan man turas om att ligga först.

Är det sol, medvind och allmänt kul så unna er allt som ni tycker om att äta. Ni kan äta så mycket ni orkar, det kan ändå bli för lite.
 
Tvättlappar av skumplast

En personlig favorit som jag fick tips om första gången jag var ute på långsegling och det var ont om sötvatten.
Tvättlappar av skumplast är väldigt effektiva då är ont om duschvatten.

Notera att det ska vara tvättlappar av skumplast (gula). Tvättlappar av papper är inte lika effektiva att gnugga bort dagens svett och annan smuts utan rinnande vatten. Räkna med 1 tvättlapp per dag och person.

Per Brune
 
Aminida; sa:
På lördag bär det av på cykelturnén. Det känns en smula overkligt att man om en vecka är ute och cyklar i sommarsverige!

Är tacksam för alla tips jag kan få om livet ute på vägen!

Ha två(eller flera) uppsättningar cykelkläder(riktiga cykelbyxor + snabbtorkande syntettröja). Skölj ur/tvätta varje kväll. De är antagligen inte riktigt torra på morgonen nästa dag, så då tar man på den andra uppsättningen medan den första placeras luftigt på packningens utsida så den torkar under dagen. Skall ni vara ute länge så gäller det att hitta balansen mellan att åtgärda och att tolerera problemen. Stannar man för varje liten grej som "behöver" åtgärdas är det lätt att tappa mycket tid. Å andra sidan kan problem som lämnas oåtgärdade växa och bli större... Försök samla flera åtgärder till ett stopp, tex fylla vatten OCH justera sadel osv.
Ett tips för att vara effektiva när man reser tillsammans är att vara överens om vilka tider man skall sikta på: " vi skall stiga upp kl. XXXX och vara i sadeln kl YYYY". Har man inte gjort upp sånt är det lätt hänt att man går och "väntar ut" varandra istället.
 
Tack för bra tips!

Det där med tiderna tror jag är väldigt bra. Tror vi kommer gå upp rätt tidigt för att komma en bit på morgonen. Med "tidigt" menar jag typ sju på morgonen. Tänker att man kan ta en kortare paus efter varje mil för att kliva av cykeln och sträcka ut sig lite, kanske stretcha lite. Sen tar man de längre pauserna kanske varannan mil.

Vi kommer inte att cykla så jättelånga sträckor, 4-7 mil per dag, i snitt blir det nog 5 mil om dagen. Det borde inte vara någon stress med att cykla den sträckan per dag tror jag.

Bra med tvättlapp, det ska jag fundera över. Så gjorde man ju förr när man tvättade sig.

Tvätta varje kväll har jag också funderat på redan. Eftersom man får lite dålig tillgång på tvättmaskiner och varmvatten så kan det nog vara bra att blaska av kläderna ofta. Vi har tur och känner folk som bor lite varstans där vi passerar, så vi kan nog få snylta både på dusch och på tvättmaskiner.

När det gäller motvinden tänkte jag vara så ful att Sara får ligga först, hon är ändå mest vältränad på cykling... Man får inte vara dum! Nej men det klart man ska turas om, jag får nog upp cykelvanan ganska fort.
 
Re: Tack för bra tips!

Aminida; sa:
Tvätta varje kväll har jag också funderat på redan. Eftersom man får lite dålig tillgång på tvättmaskiner och varmvatten så kan det nog vara bra att blaska av kläderna ofta.

Har man moderna "plastkläder" som man tvättar/sköljer genom varje kväll för hand/i balja så verkar de inte hinna bli så äckliga. Om man däremot försöker köra samma kläder flera dar tills man kan tvätta "på riktigt" så hinner smutsen sätta sig mera. Regelbundet och ofta ger ofta bättre resultat än noggrannt och sällan både vad det gäller cykel- och klädesvård!
 
Ett annat tips om kläder: ha speciella kläder att cykla i, oavsett om det är shorts+t-shirt eller cykelkläder. Och ha andra kläder på kvällen/vilodagar. Kläder som man svettas i vecka ut och in blir solkiga och svettlukten går inte riktigt ur efter ett tag, även om man tvättar i maskin. Har du cykelbyxor så skölj dem noga så du får bort allt svett, annars har du en bra grogrund för finnar och eksem.
 
Cykelkärran

Hej Frida.

Det kommer säkert gå bra på resan. Har du testkört cykelkärran? Måste säga att det ser väldigt konstigt ut när dragstången inte är centrerad på själva kärran. Den vill bara gå runt i cirklar typ...

...Johan...
 
Diskhandskar

När det började regna för en stund sedan kom jag ihåg en för mig ”oumbärlig” sak.

Diskhandskar.

Bra när det regnar och det blir kallt om händerna. Mycket billigare, lättare än GoreTex handskar och torkar snabbare om det skulle komma in vatten genom öppningen. Är man frusen av sig så skaffa ett par tunna vantar (från Apoteket) att ha inunder diskhandskarna.

Jag kan inte lämna någon garanti att Ni slipper regn och motvind, men man kan alltid hoppas.

PS Diskhandskar är också bra att ha om ni ska tvätta kläder för hand i en hink, tvättställ eller dylikt. DS

Per Brune
 
Johan:

Jag har bara provcyklat lite, hann inte prova ordentligt med packning eftersom jag var tvungen att lämna bort kärran (logistik logistik logistik) så jag slipper ta den på tåget imorgon. Det lilla jag hann prova så kändes det iaf inte särskilt konstigt. Den är väl inte konstigare än vilken annan kärra som helst som sitter fast i navet? Burley Nomad tex? Inte lika bra förstås, men jag hade helt enkelt inte råd med en sån.


Andreas:

Japp, verktyg är förstås med också. Skiftnyckel, insexnycklar, däckjärn, stjärnskruvmejsel, pump etc.


Per:

Det var verkligen ett bra tips! Om det skulle komma väldigt mycket kallt regn kan ju diskhandskar vara ett bra alternativ. Har faktiskt lyckats pricka in varenda regnväder när jag cykeltränat de senaste veckorna, och jag har inte upplevt några problem med kalla händer faktiskt. Men jag ska ha det där tipset i åtanke om det skulle bli ett problem!


Tack alla, för alla tips!
 
Ventiladapter

Ventiladapter så att du kan pumpa däcken på en bensinstation. Av någon outgrundlig anledning finns dom inte på Biltema, cykelaffärer; Clas O, men däremot på Coop Forum (OBS eller vad dom nu heter) och på ICA Maxi (ICA Kvantum eller vad dom nu heter).

Vissa företag byter namn mellan varje gång jag är där :(. Gäller ej Clas O ;)

Per Brune.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.