Visa fram däcket !

Ang. mitt i körfältet

Jag blir inte det minsta glad av att göra andra sura, men mitt i körfältet måste absolut vara korrekt placering för en cyklist så länge denne håller samma trafikrytm som bilarna. Även på vissa speciella smala partier där det är helt omöjligt för en bil att köra om bör mitten vara rätt placering. Lite flummigt kanske, eftersom man kan ha olika åsikt om när det är omöjligt för bilen att köra om.

Men som sagt, själv blir jag glad av "vara snäll" och t ex stanna till en sekund på ett bredare ställe för att släppa förbi en bil istället för att krångla till situationen.
 
Störst kommer först?

Min erfarenhet är att många bilister följer regeln störst kommer först. Har varit nära att bli påkörd två gånger i rondell där en del bilister nästan verkar njuta av att meja ner en. Appropå bli nermejad så kan jag starkt varna för en del busschaförer som verkar ha extremt dåligt teperament. En buss byte tom körfält OCH KÖRDE MOT TRAFIKEN bara för att få möjligheten att preja mig samtidigt som jag försökte fly upp på cykelbanan. Jag hade beträtt hans heliga bussväg vilket enligt honom utan problem legetimerar att man kan köra ihjäl någon?

Det verkar som man betraktas som en slags andra klass fordon som alltid ska låta de tyngre foronen få företräde.

Cyckelvägar är alltid urdålgt skötta med grus lågt in i maj så jag tycker det känns naturligt att åtnjuta lägre friktion.
 
elvis1; sa:
Min erfarenhet är att många bilister följer regeln störst kommer först.
Det är inte min, här ett exempel:
En cykelväg som följer en huvudled och korsar en väg som ansluter (i form av en T-korsning). Även om nu cyklist och bilist båda ska lämna företräde till varandra så utmanar jag ibland bilisten om jag ser att den inte verkar stanna (vilket oftast beror på att denne inte har sett mig). Att jag vill att bilen ska stanna är för att jag tycker att jag är på huvudled ;-) Och för att jag vill lära bilisten att titta efter cyklister!

I det här "chickenrejset" så vinner jag nästan alltid - och självfallet riskerar jag inget, bara att stanna innan jag cyklar ut på farlig mark.
 
Ja !!! DARWIN AWARD SMART !!

Svenjohansson; sa:
59 § På cykelbanor skall cyklande och förare av moped klass II lämnas företräde av andra fordonsförare.
61 § Vid ett obevakat övergångsställe har en förare väjningsplikt mot gående som gått ut på eller just skall gå ut på övergångsstället.
En förare som närmar sig en obevakad cykelöverfart, skall anpassa hastigheten så att det inte uppstår fara för cyklande och mopedförare som är ute på cykelöverfarten.

I teorin är teori och praktik samma sak
i praktiken är det inte så.

stå där o vifta med dina lagtexter undertiden de tar dig till sjukan med bruten rygg.
hoppas du kände att det var värt att sitta i rullstol, eller att någon annan får göra det för att du står o uppviglar!
Du är bara farlig !

Det finns många saker som bidrar till olyckor.
en av de sakerna är att JAG HAR RÄTT !

Jag har precis köpt en kajak, och du kommer inte se mig stå på min rätt mot en torrlastare utan jag kommer snabbt smita undan och hålla mig ur vägen.
för jag inser att oavsett om jag har rätt eller fel
så förlorar jag ALLTID vid en sammanstötning.

visst skall bilar visa mer hänsyn.
men ibland så blir man bara livrädd när folk väljer din väg sven johansson och springer/cyklar rakt ut på cykelbanor/övergångsställen osv för "JAG HAR RÄTT"!
bilen som visserligen kanske gör fel har inte en chans att varesig stoppa eller väja.
med en olycka som följd kanske allvarlig sådan.

Faktum är att bil föraren kanske tittar åt ett annat håll, blir bländad av solen som tittar fram bakom ett hus eller något av många andra miljoner grejer som gör att bilisten inte ens ser dig.

lever du som du lär kommer vi nog INTE att träffas här nästa vår. Det är den bistra verkligheten.

nej mitt råd till alla som cyklar.
ta det lugnt, cykla defensivt, det är inte värt en skada att "HA RÄTT".

lycka till alla
både bilister och cyklare

[Ändrat av hobbes 2005-04-09 kl 10:10]
 
Svenjohansson; sa:
Upp till kamp imot dåliga bilister !!!

Verkar vara ett farligt, för att inte säga livsfarligt, projekt.

Får säga att som cyklist har jag inget större problem med bilister. De tenderar att vara tämligen förutsägbara (så få bryr sig om att högerregeln gäller även cyklar från höger att man kan närmast räkna med det).

Däremot som bilist uppfattar jag det ibland som om vissa cyklister är helt okunniga om trafikreglerna och närmast dödsföraktande oförutsägbara. Det är inte så konstigt eftersom det inte krävs någon "teori" alls för att få framföra cykel.

Att hoja mitt i (eller långt ut i) körfältet är rätt ibland: om man har samma fart som bilarna; eller, om det är trångt på vissa snabba landsvägar kan det vara en poäng att ligga en bit ut i vägen så att man syns och tvingar till filbyte för att inte bli avträngd när bilarna kör om.

Hänsyn, och faktiskt framför allt, tydlighet är det som gäller snarare än aggresivitet.

Per
 
Håller fullständigt med dig Per!

Som gångtrafikant tycker jag att cyklister generellt håller sig mindre till trafikreglerna än bilister.

Jag och min sexårige son korsar Sveavägen (Stockholm) två gånger om dagen och har aldrig problem med bilister som stannar, men däremot dessa cyklister som skymda av bilarna dundrar förbi mot rött. Denna vecka när cyklisterna verkligen vaknat till liv har vi varit nära incidenter i stort sett varje dag.

Cyklister verkar tolka trafikreglerna som passar dem bäst, ibland som gångtrafikanter och ibland som fordon.

Bilister, cyklister och gångtrafikanter -det finns "idioter" i alla kategorier.

Visa hänsyn hur Ni än transporterar Er!

/Pottan - Gångtrafikant, joggare och cyklist utan körkort!
 

Guest

Gäst
pottan; sa:
Cyklister verkar tolka trafikreglerna som passar dem bäst, ibland som gångtrafikanter och ibland som fordon.

Tyvärr är det ju så staten ser på cyklister också, så vad kan man vänta sig...

Den mest korkade lag som berör cyklister är den att man MÅSTE använda cykelbana om den finns.
Det är helt ok med mig att vi har massor av cykelbanor, men det ska vara upp till cyklisten att välja vilken väg man vill använda.
Vore vanliga vägar och cykelbanor helt likvärdiga, så vore det inget problem, men tyvärr är det långt ifrån så idag.

Cykelbanorna är oftast delade med fotgängare, vilket gör det svårt att hålla höga medelhastigheter.
Samma sak med gruset som alltid ligger på dem.
Jag räknade ut att gruset har en diameter ungefär motsvarande en tiondel av mina däcks bredd.
Hur många bilister skulle uppskatta en lag som tvingar dem att köra av en bred och fin motorväg för att köra på en parallellväg trafikerad av traktorer (jämförbara med fotgängare, fartrelativt sett) som kör i båda riktningar och var som helst i "breddled", och där vägytan är täckt av stenar i storleksordningen 2-3 cm?
Inte många va? Och ändå är det exakt det som gäller för cyklister!!!

Detta är en lag jag kommer att kontakta regeringen om, och föreslå en ändring till frivillighet. Lagom nu eftersom man ska göra en rejäl översyn av trafikreglerna under de kommande 2-3 åren.
[Ändrat av biketivist 2005-04-09 kl 21:27]
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.