Ny bakfälg

biketivist; sa:
Det handlar inte om extrema behov.
Tråkigt att stöta på så trångsynta människor var jag än diskuterar detta och liknande saker.

Trångsynthet? Äsch

Jag kan tycka att en fälgbroms bara skulle vara i vägen om du ska ha skivbroms.

Personligen tycker jag att att en broms är mer än nog med bekymmer, speciellt när den ska samsas med pakethållare och väskor. jag cyklade 200 mil med packning i somras utan frambroms, och det gick som smort. Även om det givetvis inte är att föredra.

Lycka till med cykelbygget! och
Använd hjälm!
Som sagt
John
[Ändrat av Johnboy 2005-04-01 kl 14:33]
 
Johnboy; sa:
oxr; sa:
Jag tycker D521 verkar lite overkill. 721 tror jag är nya namnet för gamla F519. Jag tycker det låter som en vettigare fälg för ändamålet, om du inte tror att klassikern 717/X517 håller.

Vad menar du med att D521 är overkill?
Vad är skillnaden mellan 721 och 717?

Vad fasen står alla siffror för??

Helmet or die! John

D521, som numera har bytt namn till EX723 om jag minns rätt, är en extra bred och extra kraftig fälg gjord för Downhill och extrem Freeride, typ droppa flera meter. Visst är det en stark fälg men jag tror att den blir onödigt bred och tung för touringändamål.

Gamla F519, numera XM721 (?), är en freeridefälg som är något bredare än normala crosscountryfälgar och kraftigare uppbyggd. De flesta skogsåkare som kör riktigt hårt och kör enklare freeride, alltså inga femmetersdropp, har bra erfarenheter av den fälgen. Den är lite tyngre än vanliga XC-fälgar men tillräckligt kraftig för att stå ut med det mesta. Den fälgen tror jag kommer att hålla utan problem.

Klassikern för crosscountry är X517/XC717, som har rykte om sig att hålla väldigt bra. En lite kraftigare variant var X618 men den tror jag inte tillverkas längre. Ett hjul byggt med XC717 byggd av någon som verkligen kan bygga hjul blir väldigt hållbara och samtidigt lätta.

De gamla sifferbeteckningarna var ganska röriga. Numera står bokstäverna för typ av cykling (T för Touring, XC - crosscountry, XM - Cross mountain, EX - Extreme), första siffran för "kvalitet" och de två sista siffrorna är fälgens innerbredd i mm. Normala xc-fälgar är alltså ca 17 mm breda medan DH-fälgarna är 23 mm, beroende på vilka däck de är avsedda för.
 
Titta även Sun-fälgar. Deras Rhynomodell är väldigt starka och tunga (758 gram)! Har såna fälgar på vår tandem och det finns mycket fälg för bromsarna att äta på.
Så här skriver http://www.sjscycles.co om fälgen.

"Sun Rhyno (758g) is a very heavy-duty and consequently heavy rim. This rim will take much abuse and support the heaviest loads ... the thickness of the braking surface is such that we have yet to see one wear out ... and rims do wear out - with potentially disastrous consequences, this is the rim for worry-free heavy duty touring, where the extra weight is less noticeable. It is also the rim to choose if you believe a performance advantage means a long, near zero maintenance life rather than a small turn of speed".

Har nyligen bytt ut mina gamla Sun Rhyno Lite-fälgar till nya, är väldigt nöjd med dem på touringcykeln. De finns att köpa för endast 225 kr. hos cyclecomponents. De kanske kan ta in Rhyno-fälgen om du är intresserad, annars finns de att köpa hos ovanstående GB-cykelbutik.

Mavic-fälgarnas siffror 717, 721, har jag för mig att de två sistnämnda siffrorna står för fälgbredden.
 
biketivist; sa:
Tråkigt att stöta på så trångsynta människor var jag än diskuterar detta

Det var inte alls meningen att vara trångsynt, jag tyckte bara att Saint Dual verkade passa dina behov. Inte minst eftersom du ville ha både skivor och fälgbroms. Fälgbromsförsedda hjul bromsar ju rakare, och jag tycker lösningen med två skivor fram är intressant just för att utöver den enastående bromsverkan så drar ju inte hjulet snett.

Det handlar naturligtvis om att kunna bromsa oavsett om jag håller uppe på styret, i en avslappnad position, eller om jag håller nere i "böjarna".
Plus att slippa stanna direkt om en av bromsarna slutar fungera under färd. Då har jag fortfarande full broms tills passande avfart eller liknande.

Inget konstigt eller "extremt" alls!
Känner folk som åker tandem som har två bromssystem, för att ha ett extra i nödläge, de har dock båda bromshandtagen bredvid varandra. För egen del har jag svårt att förstå poängen med fler bromshandtag. Hellre två som sätter stopp på tre skivor. Då får man ju maximal bromsverkan just när man vill ha den. Med fyra handtag kan man inte nå full bromskapacitet, om man inte har fyra händer.

Till saken hör att man alltid ser framåt och planerar sin åkning i någon mening och antecipierar om det kan bli läge för en snabb bromsning, då flyttar man händerna till bromshandtagen.

Per
 
Kenneth!

Jag har kikat lite på de där sun rhyno gälgarna, fast jag är inte så sugen på att beställa en fälg på postorder ifrån england.

Sun Rhyno lite finns ju däremot som sagt på cyclecomponents, men de verkar inte finns i 36 håls.

Är det någon här som har synpunkter i valet mellan mavic 721 36 hål, och Sun Rhyno lite 36 hål? Mavic är ju dyrare givetvis, och finns med ceramic beläggning. Men i övrigt, vilken skulle kunna lämpa sig bäst på en långfärdscykel? Hållbarhet, livslängd..

Joh´n

Förresten tack för sifferförtydligandet Oscar!
[Ändrat av Johnboy 2005-04-01 kl 18:14]
 
Johnboy; sa:
Kenneth!

Jag har kikat lite på de där sun rhyno gälgarna, fast jag är inte så sugen på att beställa en fälg på postorder ifrån england.

Sun Rhyno lite finns ju däremot som sagt på cyclecomponents, men de verkar inte finns i 36 håls.

Joh´n

[Ändrat av Johnboy 2005-04-01 kl 18:14]

Sun Rhyno Lite finns som 36h under rullisten på höger kant av beställningssidan. Köpte dessa av dem för 2 veckor sedan


Angående fälgval så kan jag inte säga mer än att ska du köra tungt och hjulen misshandlas ( av taskiga vägar med tung last) så skulle jag välja Sun Rhynos. Annars kan jag inte råda dig, själv har jag bra erfarenheter av S-R Lite-fälgen, därav mitt val.
Har kört 4 säsonger med långturer på mina gamla fälgar, som jag nu har bytt till nya av samma modell då sidorna började bli nötta. Inga sprickor runt ekerhålen eller på andra ställen. Har kanske bara haft tur:)
Men hjulbygget är viktigt är minnst lika viktigt!

Hittade på nätet en tabell på vilken ton ekrarna skulle vara stämda när de var tillräckligt åtdragna. En substitut om man inte har en ekertensiometer som kan mäta optimal ekerspänning.
Med den ekerlängden jag använde skulle ekrarna kunna dras upp till ett H.
Nu klarade den här fälgen ett A (ett tonsteg under H), gick jag högre så kollapsade fälgen. Kanske ett mått på fälgkvaliten, hmmm :)
 
Thorn; sa:
Hittade på nätet en tabell på vilken ton ekrarna skulle vara stämda när de var tillräckligt åtdragna. En substitut om man inte har en ekertensiometer som kan mäta optimal ekerspänning.
Med den ekerlängden jag använde skulle ekrarna kunna dras upp till ett H.
Nu klarade den här fälgen ett A (ett tonsteg under H), gick jag högre så kollapsade fälgen. Kanske ett mått på fälgkvaliten, hmmm :)

LOL;)

Per
 
Kenneth!
Kanske skulla man kunna ekra upp ett hjul med 48 ekrar, med hjälp av den där tabellen du har hittat, och få ett riktigt brett instrument med många tonarter och sedan följa med och kompa den där Frida Mangs i den andra tråden här på hennes Sverigeturné?

Då slipper man ju ta med sig ett skrymmande instrument, det blir liksom two in one, och dubblerar som hjul om dagarna.

Går det eller tror du att hjulet blir skevt?
 
Det blir snabbt skevt

Johnboy; sa:
Kenneth!
Kanske skulla man kunna ekra upp ett hjul med 48 ekrar, med hjälp av den där tabellen du har hittat, och få ett riktigt brett instrument med många tonarter och sedan följa med och kompa den där Frida Mangs i den andra tråden här på hennes Sverigeturné?

Då slipper man ju ta med sig ett skrymmande instrument, det blir liksom two in one, och dubblerar som hjul om dagarna.

Går det eller tror du att hjulet blir skevt?

Tyvärr lär ett sådant hjul bli skevt väldigt snabbt. Möjligtvis kan man "stämma om" instrumentet/hjulet inför kvällens konsert. Sedan får du åker "stämma om" hjulet, så det blir starkt och hållbart som cykelhjul, innan du ger dig av igen nästa dag...

F.ö. blir tonen bäst om ekrarna är radiellt ekrade, men då försvinner garantin på många nav.

Ps mer om hjul finns på http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/hjul.html

/Niklas
 
spela på hjul

Det finns ett sådant instrument. Har spelat två år i rad på nyårskonsert med Uppsala Kammarenselble (Dina Scheidermann), och som solist har vi haft en kille som bla. spelar på cykelhjul (kommer inte ihåg namnet tyvvär). Stycket är "Skrotsymfonin" och innehåller även glas-spel. Rätt svagt, klockaktigt ljud, fungerar bäst med mikrofon eller i små sammanhang. Lite som klavikord kanske.

Per Eric
 
Re: spela på hjul

perosen; sa:
Det finns ett sådant instrument. Har spelat två år i rad på nyårskonsert med Uppsala Kammarenselble (Dina Scheidermann), och som solist har vi haft en kille som bla. spelar på cykelhjul (kommer inte ihåg namnet tyvvär). Stycket är "Skrotsymfonin" och innehåller även glas-spel. Rätt svagt, klockaktigt ljud, fungerar bäst med mikrofon eller i små sammanhang. Lite som klavikord kanske.

Per Eric

Ursäkta avvikningen från bakfälgen (ämnet) men cykelhjul har jag aldrig spelat på. Trots att man har spelat på mycket konstigt som professionell slagverkare i 27 år.
Men nämn inte det här för någon tonsättare, då är det väl bara en tidsfråga innan man har en slagverksstämman med cykelhjul i, på notstället :).
 
Re: spela på hjul (OT)

Thorn; sa:
Men nämn inte det här för någon tonsättare, då är det väl bara en tidsfråga innan man har en slagverksstämman med cykelhjul i, på notstället :).

Äsch då, du skulle sagt det tidigare. Vi har precis haft gemensam lektion med hela tonsättarklassen på Ingesund ... :) Nejdå, ingen fara. Jag har jagat städ (i rätt storlek också) mm för en lokal blåsorkester, så vet i alla fall vad udda slagverksinstrument kostar i kg. I övrigt, har du provat att spela på "obyggda" fälgar? Vissa verkar ha en bestämd ton, vissa inte.

Trevligt att träffa också en slagverkare här! Du kanske har sett http://drumbent.com/trike.html, även om han verkar vara mer av "trummis" än "slagverkare"?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bulgakov bakfälg/hjul Långcykling 7
finta Byta bakfälg Långcykling 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.