En bra långfärdscykel?

tainio; sa:
Den cyklade jag på ner till afrika utan några ovanliga problem vad jag vill minnas..till ett pris av 1990kr vill jag tillägga.

Imponerande, mitt framhjul är dyrare ;)

Vad det några problem du inte vill minnas?

Berätta mer.

Per
[Ändrat av ipg289h 2005-03-30 kl 00:05]
 
Körställning...

Aminida; sa:
Hej alla Utsidor!

Jag ska ut på en lång cykelsemester i Sverige till
sommaren, och tittar därför på cyklar.

Ha det fint alla!

Hej Frida,
det verkar som om du redan fått de tips du behöver men tar chansen att skriva lite ändå :)
Rullmotståndet beror på kontaktytan mellan däck och underlag, vilket i sin tur är relaterat till hjuldiameter, däckets bredd, däckmönster, hur välpumpat däcket är, i vilket material däcket är gjort samt hur lätt det är för däcket att deformeras i kontaktytan. Ett större hjul ger en bekvämare färd på normal väg pga den större radien. Ett mindre hjul följer bättre en vägs ojämnheter och upplevs därför som "stötigare". Att hastighetsrekordet satts med små hjul beror säkerligen på att underlaget var mycket jämnt (tävlingsbana). Inte troligt att du kommer att se några BMX-hjul i Tour de France som ju går på normala vägar.
Själv har jag alltid haft någon typ av styrväska för värdesaker, karta och sådant som behöver vara lätt åtkomligt (läs regnställ). För att undvika en "guppande" styrväska, speciellt när den är fullastad låter jag den vila på sovsäcken som i sin tur ligger på en liten hylla som förbinder framhjulets lowriders (inköptes på Cykelcity i Eskilstuna för några hundralappar). Fungerar alldeles utmärkt.
Om du väljer en MTB-cykel se till att du kan ha en hyfsat upprätt sittställning för att undvika bortdomnade händer, dvs styret bör vara höj- och sänkbart alternativt att styrstammen (ofta utbytbar) är tillräckligt hög. Bar ends är bra då dessa ger möjlighet till olika greppositioner. Kan vara bra ur trafiksäkerhetssynpunkt också att ha en bättre överblick samtidigt som nacken tar mindre stryk. Det tog mig närmare 3 månader att återfå full känsel i mina fingrar efter en cykelfärd på MTB mellan Spanien och Italien 1996 pga av alldeles för framåtlutad körställning.

Lycka till med cyklingen och spelandet.
 
Re: Körställning...

Jörgen Held; sa:
Hej Frida,
det verkar som om du redan fått de tips du behöver men tar chansen att skriva lite ändå :)
Rullmotståndet beror på kontaktytan mellan däck och underlag, vilket i sin tur är relaterat till hjuldiameter, däckets bredd, däckmönster, hur välpumpat däcket är, i vilket material däcket är gjort samt hur lätt det är för däcket att deformeras i kontaktytan. Ett större hjul ger en bekvämare färd på normal väg pga den större radien. Ett mindre hjul följer bättre en vägs ojämnheter och upplevs därför som "stötigare". Att hastighetsrekordet satts med små hjul beror säkerligen på att underlaget var mycket jämnt (tävlingsbana). Inte troligt att du kommer att se några BMX-hjul i Tour de France som ju går på normala vägar.

Aha, då förstår jag varför många långfärdscyklar har 28'' däck. Å andra sidan verkar det som att själva däcket har större betydelse än hjulstorleken..?

Imorgon ska jag gå till min lokala cykelhandlare och provcykla lite. De verkar inte ha några cyklar med stålram (som vanligt alltså), men om man bönar och ber kanske de kan ta hem en stålram åt mig.

Finns det föresten mountainbikes som kan ha både 26'' hjul och 28'' hjul?

Själv har jag alltid haft någon typ av styrväska för värdesaker, karta och sådant som behöver vara lätt åtkomligt (läs regnställ). För att undvika en "guppande" styrväska, speciellt när den är fullastad låter jag den vila på sovsäcken som i sin tur ligger på en liten hylla som förbinder framhjulets lowriders (inköptes på Cykelcity i Eskilstuna för några hundralappar). Fungerar alldeles utmärkt.

Haha, vad roligt att du nämner just detta! Har faktiskt börjat tänka i de banorna så sent som igår. Känns ju naturligt att lägga extra packning på pakethållaren bak, så varför skulle man inte kunna utnyttja utrymmet fram ovanpå packehållaren också? Där får det i så fall bli lätta saker, kanske sovsäcken eller tältet.

Om du väljer en MTB-cykel se till att du kan ha en hyfsat upprätt sittställning för att undvika bortdomnade händer, dvs styret bör vara höj- och sänkbart alternativt att styrstammen (ofta utbytbar) är tillräckligt hög. Bar ends är bra då dessa ger möjlighet till olika greppositioner. Kan vara bra ur trafiksäkerhetssynpunkt också att ha en bättre överblick samtidigt som nacken tar mindre stryk. Det tog mig närmare 3 månader att återfå full känsel i mina fingrar efter en cykelfärd på MTB mellan Spanien och Italien 1996 pga av alldeles för framåtlutad körställning.

Urs då! Tack för tipset. Jag ska verkligen provcykla så mycket som möjligt och testa vad olika ändringar på cykeln gör för skillnad. Jag hade också tänkt ge mig ut en helg för att testa både cykel och campingutrustning.

Bar ends ska jag absolut skaffa om inte cykeln har några såna. Jag har förstått att det där med att byta grepp är viktigt.

Lycka till med cyklingen och spelandet.

Tack så mycket!
Väldigt bra forum detta. Har ju fått massvis med bra tips, och tom lärt mig lite mer om Shimano.
 
ipg289h; sa:
tainio; sa:
Den cyklade jag på ner till afrika utan några ovanliga problem vad jag vill minnas..till ett pris av 1990kr vill jag tillägga.

Imponerande, mitt framhjul är dyrare ;)

Vad det några problem du inte vill minnas?

Berätta mer.

Per
[Ändrat av ipg289h 2005-03-30 kl 00:05]

Nu skall vi inte styra detta till en Biltema diskussion, men jag ville bara replikera på en sak.

Vi har två Biltema hojjar i familjen,och jag måste säga att jag ändrat åsikt lite grann (ni som var med i Biltema diskussionen förut tappar säkert hakan lite grann)

Den enda nackdelen som jag ser är att ramarna bara finns i en storlek. Finns inte den modellen man tycker om i rätt storlek så är det kört.
Deore runt om och en promax skivbroms duger riktigt långt. Kommer du förbi oss (vilket jag tror att du kommer göra när snön släppt) så skall du få provcykla.

Sedan: Börja inte en cykling med helt nya vajrar. Cykla in dom först. Det finns en anledning varför man kallar växelproblem på nya cyklar för just "ny cykel syndromet"

Samma sak med sadel. Brooks må vara bekväma, men det kan vara plågsamt att cykla in den.

Köp cykeln i god tid innan du skall iväg. Montera sedan på all extra utrustning du skall ha och ge dig ut och cykla så att du vänjer dig.

Lämna sedan in cykeln för en totalöversyn hos en duktig cykelmekaniker som bryr sig. Bor du i Stockholm är Dr Spoke en av dom jag skulle rekommendera. Då får du allt justerat och hopskruvat korrekt inför din turne.

Eller så tar du en rostig oväxlad cykel, sätter fiolen i en ryggsäck och köper packväskor på biltema. Går cykeln sönder kan du alltid köpa en ny begagnad på orten du är i just då.

/Mattias
 
mlindstrom; sa:
Börja inte en cykling med helt nya vajrar. Cykla in dom först. Det finns en anledning varför man kallar växelproblem på nya cyklar för just "ny cykel syndromet"

Förklaringen är att vajrar töjs lite. Det är också därför man helst skall förvara hojen med slappa vajrar. En riktigt proffsig cykelhandlar ställer in vajrarna aningen hårt på en sprillans ny hoj.

Det är ytterst lätt att justera i efterhand, ofta krävs bara 1/16 varv på spännskruven på reglaget. Men det gäller att veta åt vilket håll den ska snurras.

Per
 
Större cykelkärra

Här länkar till Burleys kärror som säljs via Sv Cykelsällskapet http://www.svenska-cykelsallskapet....allskapet.se/Cykelkartor/Postorder/Burley.pdf

http://www.bicycletrailers.com/burley-nomad.shtml

Nomadkärran är 82.5 cm lång (packutrymmet är lite djupare i framdelen varför du sannolikt får in ytterligare lite längre föremål.)

Det är en tvåhjulskärra där din fiolklenod kan åka tryggt.

Jag instämmer för övrigt i varningen för domnande fingrar. Det är bakgrunden till att jag rekommenderar att du väljer en cykel med kort avstånd mellan sadel och styre. Hellre för kort än för långt.

Thure
 
Tack Thure, den där kärran ser ju bättre ut! Men jag trots detta fortfarande misstänksam. Detta forum är det första ställe jag sett folk vara positiva till cykelkärror. Har liksom hört så mycket negativt om dem innan så jag har svårt att tro på att det verkligen är så lätt att använda dem som alla här tycker. Nåja, jag kanske kan provcykla med en sån på nån cykelaffär. =)

Ska tänka på det där med kort avstånd mellan sadel och styre. Det kan man ju också alltid reglera senare med styrstam, och då är det nog mer variationsmöjligheter om avståndet är kort från början. Förlänga kan man väl alltid
göra.
 
Peter:

Jag kan ju inte tyska, så jag fattar inte så mycket av texten, men bilden var ju fin. Tror dock den är lite väl dyr för min plånbok. Bra att det fanns alla pakethållare på den. Men vad ska dämpad sadelstolpe vara bra för?
 

Guest

Gäst
Re: Körställning...

Jörgen Held; sa:
Rullmotståndet beror på kontaktytan mellan däck och underlag, vilket i sin tur är relaterat till hjuldiameter, däckets bredd, däckmönster, hur välpumpat däcket är, i vilket material däcket är gjort samt hur lätt det är för däcket att deformeras i kontaktytan. Ett större hjul ger en bekvämare färd på normal väg pga den större radien. Ett mindre hjul följer bättre en vägs ojämnheter och upplevs därför som "stötigare". Att hastighetsrekordet satts med små hjul beror säkerligen på att underlaget var mycket jämnt (tävlingsbana). Inte troligt att du kommer att se några BMX-hjul i Tour de France som ju går på normala vägar.

Njae...
Kontaktytan beror på trycket i däcket relativt totalvikten för cykeln. Det har inget med storleken att göra i det här sammanhanget.
För rullmotstånd spelar det faktiskt ingen roll vilken storlek du har på däcken, så länge du cyklar på vanliga vägar. På en skogsstig med rötter och annat skrot, så är nog ett större hjul lite bättre, men jag fick inte intrycket av att ni skulle ut på såna äventyr...

Som jag sagt tidigare, så är det mindre hjulet klart bättre aerodynamiskt. Mindre totalyta, och kortare ekrar ("fläkteffekten" blir mindre) gör motståndet total lägre. Ju snabbare du cyklar, desto större är fördelen med mindre däck.

När det gäller stötighet är det större däcket lite bättre, det är korrekt, men jag nämnde aldrig komfort, bara motstånd. Dock är skillnaden i omkrets bara ca 10% mellan ett 26-tums och ett 700C/28-tums hjul.
Skillnaden i stötighet kan bara vara ca 10% den också.

Recumbents - ligg/sittcyklar - har mindre hjul, men är ändå snabbast på vanliga vägar. Visserligen beror det på aerodynamiken, men det visar i alla fall att hjulstorleken inte är viktigt i sammanhanget.

Att man har större hjul i cykeltävlingar har nog till viss del med tradition att göra. Kanske finns det även regler för hjulstorlek? Annars kan det vara så att man hellre har 10% högre maxväxel genom större hjulstorlek, än genom högre utväxling i växlarna. Om man redan kör i högsta växeln, och inte kan trampa med högre varvtal, så är ett större däck fördelaktigt.
Jag kan även tänka mig ett par sätt som geometrin spelar in i det hela, men det orkar jag inte gå in på.
 
Aminida; sa:
Peter:

Jag kan ju inte tyska, så jag fattar inte så mycket av texten, men bilden var ju fin. Tror dock den är lite väl dyr för min plånbok. Bra att det fanns alla pakethållare på den. Men vad ska dämpad sadelstolpe vara bra för?

Det e holländska - vilket krånglar till det ännu mera ... går dock att läsa hjälpligt om man kör den genom tex http://www.worldlingo.com/wl/translate ... går att få utan dämpande sadelstolpe - har valt bort denna själv ... gissar att det blir lite mera bekvämt men saker som kan gå sönder väljer jag normalt bort om det inte är nödvändigt ...
 
Re: Re: Körställning...

biketivist; sa:
Njae...
Kontaktytan beror på trycket i däcket relativt totalvikten för cykeln. Det har inget med storleken att göra i det här sammanhanget...

Hej,

jag kan rekommendera en kurs i Maskinelement där man t.ex. genom Hertz teori för kontakttryck kan bestämma tryckfördelningen i kontaktytan. Då kommer du att bättre förstå hur krökningsradien påverkar kontaktytan vilken i sin tur är relaterad till rullmotståndet.
Naturligtvis spelar totalvikten in men jag utgick ifrån att den var given i detta fall.
I övrigt håller jag med dig att rullmotståndet knappast är utslagsgivande för vare sig val av cykel eller hjulstorlek.

Hoppas att alla cykelälskare får en riktig härlig cykelsommar...pling, pling
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.