Treriksröset-Smygehuk

Jösses!

Har följt detta projekt en längre tid och suttit framför datorn och skakat på huvudet. Jag har fram till nu bitit mig i tungan när jag tänkt kommentera.

Men nu har Mickael stängt sin gästbok med anledning av "att en del gäster inte respekterar min önskan om ett gott uppförande".....Löjligt!

Att stänga ner en gästbok bara för att skribenterna tycker annorlunda än innehavaren tyder på brist på självinsikt och ödmjukhet.

Mickael har från början visat noll förståelse för sponsorernas intressen. Sådana vill ha tät rapportering som skapar intresse och snack om sidan. Detta ger många besökare och hög grad av exponering.

Sponsring är marknadsföring och de sponsorer som trots allt hoppade på tåget kan knappast vara nöjd över utdelningen på satsat kapital. Skulle jag bara sponsor skulle jag nu bett om att loggan skulle tas bort från hemsidan för att inte bli förknippad med ett så uselt planerat och rapporterat projekt.

Redan från början förvånades jag över Mickaels attityd gentemot tilltänkta sponsorer. Och i efterhand blev man mörkrädd när han anklagade personer som försökte hjälpa honom för att ljuga.

Jag är mycket imponerad över att Mickael tog sig så långt som han ändå gjorde i denna årstid. Men det är väl också det enda som var bra med det här projektet.
 
Tråkigt...

...att det var så dålig stämning i diskussionerna inför loppet. Personligen tror jag Michael hade en attityd som lätt kunde uppfattas som arrogant och tillrättavisande. Och sånt leder ju inte till någon entusiasm hos ev. sponsorer och åskådare. Till detta kom den usla rapporteringsfrekvensen (och tillika en bitsk webbmaster)...
 
Karlholm; sa:
Men nu har Mickael stängt sin gästbok med anledning av "att en del gäster inte respekterar min önskan om ett gott uppförande".....Löjligt!

Idag vid lunchtid gjorde jag ett inlägg på Mickes hemsida som var helt OK sakligt men som också påpekade brist på ödmjukhet. Då jag var en av mycket få privatsponsorer (iofs endast 200 kr men min ekonomi som arbetslös är inte den bästa) hade jag förhoppningen om att inte bli raderad för detta. Nu blev det tydligen för mycket gnäll för att Micke skulle ha kvar gästboken och det är ju tråkigt. Bristen på ödmjukhet i just den skriftliga framställningen kan vi nu därför inte ta del av vilket är synd.

Hur som helst hoppas jag att Micke tar nya tag och återkommer med nya utmaningar i framtiden. Han har ju visat stark vilja att lyckas så det blir nog något stort längre fram!
 
Tjena

Oj en diskussion om mitt äventyr.

En "vad som händer" rapport kommer att komma men lusten att skriva ihop en sådan är ju i princip noll efter att ha hört folk klaga på både det ena och det andra. När jag själv rent sakligt uppger att sponsorintresset har varit väldigt lågt är det tydligen helt fel av mig att klaga och jag saknar allt vad som heter ödmjukhet. Men när folk skriver rent ut sagt oförskämda inlägg på min hemsida och anklagar både det ena och det andra (helt taget ur luften utan att stå för ett ord) så är det helt okej.

Jag fattar inte att andra människor (förutom folk som känner mig och har gått in på hemsidan och läst gästboken) reagerar på dessa personers inlägg.

Min gästbok är inget diskussionforum där gäster kan ventilera hur dåligt de tycker att jag, min planering, projektet, webbmaster eller vad det nu kan vara. Det är en gästbok. Men eftersom några få element (hoppas det) inte respekterade det valde jag att stänga den helt.

Att rapporteringen var dålig berodde på att telefonernas batteri helt enkelt inte räckte till och vad det gäller killen som skulle erbjuda laddningshjälp så svarade han inte i telefon, trots att jag ringde runt ett dussintal gånger. Men naturligtvis ljuger jag eftersom det ligger i mitt intresse att få telefonerna laddade?

Jag satsade mycket pengar på det här med hjälp utav lån från kompisar. Annars hade det varit nästan omöjligt. Få utav er gäster på hemsidan har betalat någonting för att få ta del utav informationen. Den enda som har sponsrat mig privat (utan att han känner mig) är Andreas och det är egentligen endast han och Lars Person på Maxim som har haft rätt att kräva bättre rapportering. Nu har det inte varigt möjligt på grund av just mobiltelefonernas batterier. Jag får be om Andreas om ursäkt för att rapporteringen inte blev som den skulle men det finns inte så mycket som jag hade kunnat gjort väl ute i fält. Tyckte att det var viktigare att cykla än att snacka i telefon.

Vad det gäller alla er andra som bara har klagat på dåliga uppdateringarna har varit. Ni har inte betalat för någonting så klaga heller inte!

Min hemsida har jag lagt ned mycket energi på bara för att mina sponsorer just ska få bra exponering men den största exponeringen finns i vid ett lyckande. Tyvärr har endast ungefär en tiondel utav kostnaden för det här projektet täckts upp utav sponsorer. Resten har kommit från egen ficka men framförallt genom lån. Just på grund av avsaknaden utav sponsorer har det inte legat i mitt främsta intresse att se till att hemsidan uppdateras så ofta som möjligt. Det är en tjänst för mina sponsorer som jag ger. Men tjänsten måste också stå i proportion till hur mycket som sponsringen har genererat. Hade det varit så att väldigt många privatpersoner hade bidragit så hade det varit min främsta prioritet att ge information till gästerna. Men eftersom ni besökare inte har varit intresserade utav att sponsra har jag heller inte varit intresserad i samma grad att uppdater.

Ni måste förstå att man får det man betalar för. Men det är ju klart att det är lätt för er att gnälla.

Jag blir dock förbannd.

Själv anser jag att påstående om att min planering skulle ha varit dålig, att jag saknar ödmjukhet, att rapporteringen har varit under all kritik osv saknar grund. Visst jag kan skriva långa inlägg och försvara mig varje gång men jag har inte tid och ork att syssla med det.

De som känner mig vet att jag är en väldigt ödmjuk människa, fråga vem som helst. Men jag är inte snäll mot människor som inte förtjänar det heller. Det är klart att man kan vända andra kinde till hela tiden. Men jag anser att man vinner mer själv på att stå för vad man tycker och säga ifrån när någon försöker kränka en.

Nu kommer naturligtvis en del idioter att svara på det här inlägget om hur dum jag är, oproffesionell osv. Men som Mattias skulle ha sagt: Gör det bättre själv då!

Jag själv känner mig rätt nöjd över att ha klarat av den svåraste biten utav sträckan men samtidigt lite besviken att brutna ventiler och dåliga mobiltelefoner skulle sänka mig.

Ni andra kan tycka att det här projektet har gått åt helvete och ni visste det från början. Men det spelar mig ingen roll. Skulle dock vilja se er försöka under mina omständigheter.

Man ska inte dömma någon förens man har gått i dennes skor!

Det största orosmomentet jag hade när det gällde att bryta var att jag visste hur en del idioter skulle reagera. Jag vägde risken att cykla de återstående 140 milen mot att tvingas säga jag klarade inte det den här gången. Distansmässigt vet jag att jag hade klarat det men tidsmässigt hade jag inte klarat det på grund av nästan ett dygn utav missöden. Riskerna när man cyklar under sådana här omständigheter är avsevärt större än vanligt skulle jag vilja påstå och mobiltelefonen har alltid varit min livlina. En sunda klättrare fortsätter inte om han inte har rep likaså bävar jag inför att cykla eller paddla under onormala omständigheter utan att ha möjligheten att ringa 112 om jag skulle förolyckas. I bästa fall skulle ingenting ha hänt och i värsta fall kan man mista livet. Jag tycker det är bättre att kapa sina förluster medan man kan och försöka en annan gång. Bara för att man har förlorat slaget har man inte förlorat kriget.

Jag tror knappast att jag får fler sponsorer för att jag avbröt men jag tror att jag kan locka flera sponsorer för att jag har gjort ett försök tidigare med lyckad början. Nu finns det naturligtvis ni som tycker att jag inte förtjänar sponsring men sånt är livet, man kan inte vara omtyckt av alla. Själv skulle jag vilja prata med just er mellan fyra ögon men jag antar att ni är så förbannat fega att ni inte skulle våga. Jag syftar på att många som har lämnat bitska inlägg i min gästbok har inte användt hela sitt namn eller endast en pseudonym.

Jag kan hålla med Andreas om att jag inte alltid är den trevligaste människan men samtidigt måste du väll ändå hålla med om att man inte måste vara trevlig mot människor som är otrevliga mot en själv?

Jag kommer att göra nya försök att bräcka rekordet. Med eller utan sponsorer. Dock vet jag inte när. Skulle vara intressant att göra det nu i vinter. Men om inga sponsorer blir det nog till nästa höst kanske.

Det har funnits en diskussion på utsidan om huruvida onödig min sponsorjakt är men jag vidhåller att det är betydligt lättare att genomföra ett projekt som detta om man har bra utrustning. Sedan finns det vissa idioter som tycker att det bara är att cykla på. Själv antar jag att de inte skulle komma längre en kanske en mil eller så. Själv cyklade jag 106 mil innan jag gav upp och då inte på grund utav fysiska eller psykiska problem.

Det verkar som om de flesta är intresserade utav att sparka på den som ligger och visst det kanske finns en viss glädje i det. Glädjas åt att jag misslyckades. Jag kan ge er den glädjen om det gör att ni känner lite bättre för just era egna liv. För jag antar att det måste vara något fel på dem om ni gläds åt mitt misslyckande.

Jag är så less på alla som klagar så jag vet inte hur jag ska göra med "vad som hände" rapporten. Kanske distribuera ut den till bara dem som berörs (sponsorer). Om det finns ett intresse av att veta så kan ni kontakta mig (det går att skriva in i gästboken även om det inte kommer upp). Annars lägger jag inte ned någon energi i onödan.

Tack för er som lyckoönskade mig (känns som ni var rätt få)!
[Ändrat av Mickael83 2004-11-06 kl 01:29]
 
Mickael83; sa:
Men eftersom ni besökare inte har varit intresserade utav att sponsra har jag heller inte varit intresserad i samma grad att uppdater.

Ni måste förstå att man får det man betalar för.
De som känner mig vet att jag är en väldigt ödmjuk människa, fråga vem som helst. Men jag är inte snäll mot människor som inte förtjänar det heller.

Skulle dock vilja se er försöka under mina omständigheter.

Man ska inte dömma någon förens man har gått i dennes skor!
Tack för er som lyckoönskade mig (känns som ni var rätt få)!
[Ändrat av Mickael83 2004-11-06 kl 01:29]

Mickael,

nästa gång grejar du det!

En tanke som slår mig när jag läser ditt inlägg ovan... världen är hård, särskilt den marknadsstyrda sådan. En expedition med behov av externa sponsorer sitter alltid (utan undantag!) i klorna på oss "besökare". Sponsorerna är intresserade av en enda sak, maximera sitt marknadsmässiga genomslag med expeditionen som bärare. Därför kan/bör/måste man som expeditionsansvarig se det hela som ett företagsprojekt där vi läsare "besökare" är kunder.

Sponsorerna genererar dina intäkter, men de är enbart intresserade av att nå oss! Kunden har alltid rätt, på gott och ont. :)

Mitt förslag är att du lär dig av detta försök innan nästa. Särskilt vad gäller hanterandet av den komersiella biten. Eller genomför det som ett helt privat verk, då man har råd att inte "vara snäll mot människor som inte förtjänar det".

Du fixar det nästa gång!

mvh
Niklas
 
Jag tror inte någon som "klagat" på din hemsida är missnöjd över dina prestationer, tvärtom, tror inte många hade förväntat sig rekord under dessa förutsättningar.

Däremot hade tf webmaster en trist inställning med taggarna utåt direkt. En daglig rapport hade nog räckt för att de flesta skulle vara nöjda. Sen har du väl rätt i att vi inte kan kräva något, men åsikter får vi väl ha?
 
Tjena Niklas

I och med att jag inte tänker syssla med expeditioner så behöver jag inte se er gäster som kunder. Skillnad vore om jag hade haft stora sponsorer men den största sponsorn utav det här projektet (mig) var inte intresserad utav exponering. Klart att kunden har alltid rätt men ni gäster är inte mina kunder även om ni vill tro att ni har bidragit till expeditionen genom att besöka sidan. I själva verket har jag fått de flesta sponsorer utan att de har sett sidan / varit intresserade utav den.

Jag tjänar inget på att vara snäll. Skillnad vore om jag hade en stor sponsor som vill ha exponering eller att jag tänker göra flera expeditioner med sponsoring. Själv ser jag det endast som ett nödvändigt ont och jag tänker inte lägga ned energin på att försöka skaffa sponsorer / ha en hemsida nästa gång i och med att det generera mer arbete än vad det ger (när man har få sponsorer).

Som du säger jag har råd att inte vara snäll mot människor just på grund av att jag är den största sponsorn. Vidare tror jag knappast att sponsorer bryr sig mindre om man har attityd och mera om resultatet.

Tackar, det kanske jag gör.
 
b_100; sa:
Jag tror inte någon som "klagat" på din hemsida är missnöjd över dina prestationer, tvärtom, tror inte många hade förväntat sig rekord under dessa förutsättningar.

Däremot hade tf webmaster en trist inställning med taggarna utåt direkt. En daglig rapport hade nog räckt för att de flesta skulle vara nöjda. Sen har du väl rätt i att vi inte kan kräva något, men åsikter får vi väl ha?

Mattias visste vad jag tyckte om en del besökar som klagar och jag tycker inte alls att han har handlat fel.

Visst ni får ha åsikter men håll dem för er själva i så fall. Håll inte på och skriv elaka inlägg i ens gästbok. Jag själv är utav den naturen att om jag går in på en hemsida som jag tycker är dålig eller att jag tycker att personen är dålig så skriver jag inte det direkt i gästboken. Om jag bryr mig om människan i fråga skriver jag på ett fint sätt konsturktiv kritik men det har i de flesta fall inte varit fallet.
Jag har tidigare vissat mitt missnöje att gäster skriver in oförskämda inlägg i min gästbok men det har inte respekterats. Visst viss kritik kan man skriva i min gästbok (även om jag tycker att man normalt inte borde göra det) men i en del fall har det handlat oförskämda och förolämplande inlägg. Inte så att jag är så känslosamm utav mig men jag blir ändå förbannad varje gång.

Jag tycker att man får ha sin åsikt men det skulle inte fall mig in att t.ex. gå in på Mikael Karlholms (ovan) hemsida och skriva in massa förolämpande inlägg bara för att jag tycker att han är dum i huvudet. Jag kan skriva det här och även diskutera det med mina vänner om hur dum i huvudet han är men jag skulle inte få för mig att gå in i hans gästbok och skriva elaka inlägg eftersom det är oförskämt. Jag vet inte om Mikael har skrivit i min gästbok (kan ju inte veta vem som har skrivit vad) men om han inte har gjort det så kanske han är en mindre idiot än jag tror. Anledning till att jag tycker att han är en idiot är att han skriver och kommenterar om sådant som han absolut inte har en aning om. Ungefär som om jag skulle kommentera huruvida hans fru är promiskulös eller huruvida hans barn skulle vara dumma i huvudet. Nu skulle det inte falla mig in eftersom jag inte har en aníng. Men Mikael tillhör den gruppen av människor som gärna vill göra en fågel utav en fjäder (finns en hel del sådana). Ett märkbart exempel på att det finns allt för många sådana människor är den uppsjö utav skvallertidningar som finns. Mikael tillhör nog den gruppen som hellre köper en skvallertidning än en "ute" tidning. Oj nu börjar jag själv sätta ihop information utan att ha en aning om hur det verkligen är. Hehehe

Jag tycker synd om människor som bl.a. Mikael som inte har ett tillräckligt bra liv själva utan måste hacka på andra för att känna bättre själv. Hoppas du mognar någon gång...
 
Vi lever i ett fritt land där alla har rätt att ha vilka åsikter de vill och dessutom framföra dem. Att säga "Ni har inte betalat nåt så ni har inge rätt att klaga" tycker jag ganska fint pekar ut kärnan i det hela... Med den attityden kommer men inte så långt.
 
Ordpolis....

Mickael83; sa:
...likaså bävar jag inför att cykla eller paddla under onormala omständigheter utan att ha möjligheten att ringa 112 om jag skulle förolyckas.
[Ändrat av Mickael83 2004-11-06 kl 01:29]

Om man förolyckas på sjön eller i trafiken är det nog för sent att själv ringa 112. ;-)

Cykla och paddla vidare försiktigt!

/Joakim
 
Mickael83; sa:
Jag tycker att man får ha sin åsikt men det skulle inte fall mig in att t.ex. gå in på Mikael Karlholms (ovan) hemsida och skriva in massa förolämpande inlägg bara för att jag tycker att han är dum i huvudet. Jag kan skriva det här och även diskutera det med mina vänner om hur dum i huvudet han är men jag skulle inte få för mig att gå in i hans gästbok och skriva elaka inlägg eftersom det är oförskämt. Jag vet inte om Mikael har skrivit i min gästbok (kan ju inte veta vem som har skrivit vad) men om han inte har gjort det så kanske han är en mindre idiot än jag tror.


Mmmm, ja just det. Jag tror allt att jag är en betydligt mindre idiot än vad du tror. jag har inte skrivit ett enda inlägg i din gäsbtok. Jag följde dock med intresse ditt projekt som jag tyckte såg grymt spännande ut.

Jag förstår inte hur du kan uppfatta mitt inlägg som förolämpande. Det var hur som helst alls icke min avsikt. Jag ser det som ett synnerligen sakligt inlägg som kom till efter det att du stängt din gästbok.

Du hade ett projekt som ALLA från början var imponerade och intresserade av (även om vissa sponsorer inte ville satsa). Men genom ditt sätt att bemöta besökare på sidan har du helt förlorat respekten i mina ögon. Jag är helt säker på att det finns fler med samma åsikt. Den som gett sig in i leken får leken tåla!

För att ytterligare förtydliga mig: Jag jag ingen anknytning till de sponsorer Mickael hade kontakt men har jobbat en hel del med sponsorfrågor själv - därav mitt intresse.

...och: Nej, Jag tycker inte du är dum i huvudet och det är du säkerligen inte heller med tanke på dina ambitioner att läsa vidare.

Men du har agerat oklokt om du vill ha sponsorer till kommande projekt.
 
Och återigen:

>>>Mickael: Utan att veta exakt hur långt du egentligen kom så är det en mycket imponerande prestation.

Många av oss andra skulle inte ens komma på tanken att påbörja en 200-milacykling i minus tio grader.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Alexander1 Treriksröset/Tromsø till Smygehuk sommaren 2021, med mig? Långcykling 9
Wolfpat Cykla Treriksröset - Smygehuk Långcykling 10
Hennke Treriksröset - Smygehuk Långcykling 12
ekan93 Massor med frågor ang Treriksröset - Smygehuk Långcykling 12
verasiren Cykla Treriksröset - Smygehuk, med mig? Långcykling 8
jees889 Treriksröset - Smygehuk (Solo) Långcykling 1
JA64 treriksröset-smygehuk Långcykling 29
R.Sandin Projektarbete Treriksröset-Smygehuk Långcykling 4
the medic Treriksröset - Smygehuk på tandem Långcykling 3
AWG Treriksröset-->Smygehuk Långcykling 2
Stiffmeistern Treriksröset - Smygehuk avslutat Långcykling 3
Stiffmeistern Treriksröset Smygehuk Långcykling 1
Stiffmeistern Treriksröset - Smygehuk Långcykling 1
Stiffmeistern Treriksröset till Smygehuk Långcykling 1
Stiffmeistern Treriksröset till Smygehuk Långcykling 0
jimpaw blandade frågor treriksröset -> smygehuk. Långcykling 9
Gunnar.o Smygehuk-Treriksröset Långcykling 0
lejnur Lämplig cykel för treriksröset-smygehuk Långcykling 12
nilsjohan Treriksröset-Smygehuk Långcykling 1
Mickael83 Sponsorer Treriksröset - Smygehuk Långcykling 25
avsl0912 Följ den 17-årige Andree från Treriksröset - Smygehuk Långcykling 8
Freddie treriksröset- smygehuk sommaren 2004 Långcykling 3
Willey Treriksröset - Smygehuk på cykel Långcykling 2
Rekordtid Treriksröset - Smygehuk? Långcykling 3
snöängeln Smygehuk-treriksröset Långcykling 1
krs Smygehuk - Treriksröset, hur lång tid tar det? Långcykling 10
Nikhi Nordkap & Treriksröset Långcykling 7
Kevin123 Treriksröset Långcykling 3
hellstrom-c Treriksröset eller Kiruna? Långcykling 4
Benny G Nordkap- Treriksröset Långcykling 19
JA64 treriksröset Långcykling 3
Polarnatt Cykel till Treriksröset Långcykling 3
vetlanda Två 17 åringar till treriksröset. Långcykling 13
jimpaw färdvis till treriksröset ? Långcykling 5
ecsrigu Treriksröset Långcykling 6
Har cyklat till Prag,Treriksröset,tvärs över USA Långcykling 0
Dantiberg Trerik - Smygehuk Långcykling 28
cocosnot Kiruna-Ystad (Smygehuk), redogörelse, lärdomar och funderingar Långcykling 8
AWG Jönköping -> Smygehuk Långcykling 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.