Vad säger lagen om cykling? vilka vägar, vilken sida?

Total novis?

sundancekid; sa:
Aardwolf; sa:
Har väldigt svårt att ta dig seriöst. För känner du inte till detta så är det verkligen illa.

Svårt att ta dig seriöst också.
Alla kan ju tyvärr inte vara lika belevade & allmänbildade som dig.
// Lars

Man kan ju börja undra över seriositeten efter några tidigare inlägg av PederafG. Vet inte om jag vågar möta honom ute på vägen...

Cykla Stockholm-Trondheim. Nybörjare. Solo. hur?
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=28610

avhoppad kedja - hur fixa?
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=28649

Och nu denna tråd...
 
f91jsw; sa:
sundancekid; sa:
Aardwolf; sa:
Har väldigt svårt att ta dig seriöst. För känner du inte till detta så är det verkligen illa.

Svårt att ta dig seriöst också.
Alla kan ju tyvärr inte vara lika belevade & allmänbildade som dig.

Tack för dina visa ord allsmäktige.

// Lars

Har man inte trafikundervisning i skolan längre?

Motorväg - motortrafikled: gröna skyltar. Gå eller cykla på sådan väg: NO-NO.

(Källa: trafikundervisning årskurs 1 - 3)

Johannes

OJ! Häftigt!
Det jag retade mig mest på med det som Aardwolf skrev är att så länge man inte kan tillföra en diskution något vettigt eller svara på den aktuella frågeställningen så kan man lika gärna hålla käften.

// Lars
 
Okunniga bilister

f91jsw; sa:
Bilar som svänger ur en rondell har väjningsplikt mot cyklister oavsett om de kommer från höger eller vänster. Du har alltså företräde i det fallet.

Stämmer, men om jag hade litat på den regeln hade jag varit död nu, pga en risig vit SAAB i Ankdammsrondellen.
 
Re: Okunniga bilister

GunnarH; sa:
Stämmer, men om jag hade litat på den regeln hade jag varit död nu, pga en risig vit SAAB i Ankdammsrondellen.

Det där är ett dilemma i trafiken (även åt andra hållet): de som bryter mot trafikreglerna får aldrig reda på det eftersom vi andra snällt stannar för att undvika en olycka (och det är man ju skyldig att göra också). Det är anledningen till att jag tycker att det behövs mer trafikövervakning, det är inte för att "sätta dit" folk utan för att informera folk om att de gör fel.

De gånger jag tar bilen till jobbet så åker jag på den del av E4:an norr om Sthlm som har tre körfält i vardera riktning. Det är nästan alltid minst trafik i högerfil... (Om folk körde som man ska skulle det vara MEST trafik i högerfil) Det är då väldigt irriterande när jag kommer körande i högerfil i 110 och kommer ikapp en kö som ligger i 80 i mittenfil... Jag måste göra filbyte över två filer och försöka klämma mig in bland de som kommer i 120-130 i vänsterfil.

Det är rätt fascinerande att se ändå, helt tomt i högerfil 1,5-2 km fram och fullt med bilar i de två andra filerna.
 
Ja, man kan ju alltid hävda lag, skyldighet och rättighet när man blivit påkörd.

Själv så går jag efter överlevnadsmetoden. Jag ser till att synas och jag ser till att visa tydligt vad jag tänker göra (svänga, byta körfält etc).
Bilarna har alltid företräde, dom är större, hårdare, tyngre och rör sig fortare än mig. Alltså är dom farliga för mig :)
Vad trafiklagarna säger är en helt annan sak. Är man alert så hinner man se om bilisten tänker följa lagen eller inte.

/Mattias
 
Re: Re: Okunniga bilister

nermander; sa:
De gånger jag tar bilen till jobbet så åker jag på den del av E4:an norr om Sthlm som har tre körfält i vardera riktning. Det är nästan alltid minst trafik i högerfil... (Om folk körde som man ska skulle det vara MEST trafik i högerfil) Det är då väldigt irriterande när jag kommer körande i högerfil i 110 och kommer ikapp en kö som ligger i 80 i mittenfil... Jag måste göra filbyte över två filer och försöka klämma mig in bland de som kommer i 120-130 i vänsterfil.
Jag tror anledningen är att i högerfil måste man hela tiden vara alert på folk som ska in på huvudleden. Själv brukar jag i tveksamma situationer (på 2-filig motorväg) gå ut i vänsterfil (om den är tom) för att underlätta för den som ska köra på.
Frågan är om det hade varit bättre att ha den långa bilkön i höger körfält i ditt fall (svårare för dig att komma ut på vägen)? Du hade oavsett körfält fått klämma dig förbi 80-kön minst en gång (om den nu inte ligger i vänsterfil...)

Trådurspårning...
 
mlindstrom; sa:
Ja, man kan ju alltid hävda lag, skyldighet och rättighet när man blivit påkörd.

Själv så går jag efter överlevnadsmetoden. Jag ser till att synas och jag ser till att visa tydligt vad jag tänker göra (svänga, byta körfält etc).
Bilarna har alltid företräde, dom är större, hårdare, tyngre och rör sig fortare än mig. Alltså är dom farliga för mig :)
Vad trafiklagarna säger är en helt annan sak. Är man alert så hinner man se om bilisten tänker följa lagen eller inte.

/Mattias

Ja, visst är det så. Jag tycker ändå att problemen i rondeller inte är så stora för de flesta bilister stannar faktiskt och om man får god ögonkontakt med bilföraren så brukar man våga köra.

Då är det värre med högerregeln. För många bilister verkar det inte finnas ens i deras föreställningsvärld något sådant märkligt som att cyklister också är fordon och har rätt till företräde enligt högerregeln. Jag har otaliga gånger blivit utskälld för att jag långsamt har vågat sticka fram framhjulet i en korsning och tvingat en bil att bromsa in. När jag påpekar högerregeln kan man få de mest märkliga svar, t ex "men här finns ju inget övergångsställe!" Goddag yxskaft.

Johannes
 
Högerregeln har undantag

f91jsw; sa:
Då är det värre med högerregeln. För många bilister verkar det inte finnas ens i deras föreställningsvärld något sådant märkligt som att cyklister också är fordon och har rätt till företräde enligt högerregeln. Jag har otaliga gånger blivit utskälld för att jag långsamt har vågat sticka fram framhjulet i en korsning och tvingat en bil att bromsa in. När jag påpekar högerregeln kan man få de mest märkliga svar, t ex "men här finns ju inget övergångsställe!" Goddag yxskaft.

Johannes

Högerregeln sitter överhuvudtaget dåligt i svenska fordonförares ryggmärg. Intuitivt så ges oftast företräde för de som kör på bredare eller mer trafikerade vägar.

Djungellagen störst och tyngst går först tillämpas också ofta.

För de cykelbanor som korsar bilvägar utan att det är en bilkorsning eller en rondell så gäller inte högerregeln utan där är det ett delat ansvar mellan bilist och cyklist där bägge skall sakta ned och ta hänsyn. Denna regel är mycket luddig och borde menar jag ersättas med samma regler som gäller för gångtrafikanter på övergångsställen.

http://www.vv.se finns en del pdf-filer med illustrerade exempel på vad som gäller.

Själva lagtexten trafikförorning (1998:1276) med ett antal tillägg tom juli 2004 finns på http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm

En personlig reflexion är att man som cyklist ytterst sällan råkar ut för farbror Polisens ingripanden. Jag cyklar ofta på bilväg i stället för cykelbana där cykelbanan innebär nackdelar som skymd sikt tvära kurvor många gångtrafikanter långsammare framfart etc.
Jag har aldrig rågat ut för ett påpekande från polisen om detta.

Vid ett tillfälle har jag tvärtemot skällt ut poliser som parkerat skymt nedanför en brant backe på en cykelbana. De hade ingen förståelse för det olämpliga i sitt helt regelvidriga och farliga beteende.

Mer cyklande poliser vore bra.

Thure
 
Tolkningsutrymme?

Återkommer till frågan om man kan strunta i påbudet om att använda cykelbanan där sådan finns.

I lagtexten trafikförordningen finns paragraferna 6 och 7 som jag kopierat in nedan.

Kanske kan man mer eller mindre alltid hävda att färdmålets läge gör att det är olämpligt att använda cykelbanan?

Kanske kan man hävda att cykeln man åker på är konstruerad för farter över 40 km i timmen och därför kan framföras som motorcykel/bil? (På motorväg eller där det finns förbudsskyltar för cyklister så tror jag inte resonemanget håller.)

En liknande diskussion finns i diskussionsforumet på Fredrikshofs hemsida.

Thure


"Fordons plats på väg

6 § Vid färd på väg skall fordon föras på körbana. Detta gäller dock inte fordon för vilka enligt 1 kap. 4 § andra stycket bestämmelserna om gående skall tillämpas. Cyklar och tvåhjuliga mopeder klass II skall vid färd på väg föras på cykelbana om sådan finns.


Om särskild försiktighet iakttas får dock
1. cyklande och förare av tvåhjuliga mopeder klass II använda körbanan även om det finns en cykelbana när det är lämpligare med hänsyn till färdmålets läge, och
2. trehjuliga mopeder klass II föras på en cykelbana med ringa trafik och tillräcklig bredd.
Är en bana avsedd för viss trafik får annan trafik förekomma på banan endast för att korsa den.
Särskilda bestämmelser om användning av vägrenen finns i 12 §. Förordning (2001:753).

7 § Vid färd på väg skall fordon föras i det körfält som är längst till höger i färdriktningen och som är avsett för fordonet.
Cykel, moped och fordon som är konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen eller som inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen skall föras så nära som möjligt den högra kanten av vägrenen eller av den bana som används.
Om körbanan är indelad i körfält som anvisats för olika vägvisningsmål genom körfältsvägvisare, får fordon föras i det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden.
På en väg där den högsta tillåtna hastigheten är 70 kilometer i timmen eller lägre och körbanan har minst två körfält för trafik i samma riktning som anges med vägmarkering, får förare använda det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden."
 
Re: Re: Re: Okunniga bilister

IslandTraveller; sa:
Jag tror anledningen är att i högerfil måste man hela tiden vara alert på folk som ska in på huvudleden.

Möjligen TROR folk det:) Jag som brukar ligger i högerfil utom när jag kör förbi bilar som kör långsammare vet att det är sällan nåt problem. Det är oftast mycket lättare att sakta in lite och ge lucka (fast där är ett problem att folk som kör på motorvägen är dåliga på att anpassa hastigheten, de ligger i 70 när de kastar sig ut och sen 3-4 km senare är de uppe i 140).

Frågan är om det hade varit bättre att ha den långa bilkön i höger körfält i ditt fall (svårare för dig att komma ut på vägen)? Du hade oavsett körfält fått klämma dig förbi 80-kön minst en gång (om den nu inte ligger i vänsterfil...)

Jag hade inte behövt göra "dubbelt" filbyte för att klämma mig förbi, och jag hade inte legat ivägen för de som vill köra 140 (de hade kunnat köra förbi mig i vänsterfil medans jag kört om 80-kön i mittenfil). (Ja, jag visar alltså viss hänsyn även mot de som vill köra för fort.) Om folk inte använder högerfilen kan den ju lika gärna tas bort...
 
sundancekid; sa:
f91jsw; sa:
sundancekid; sa:
Aardwolf; sa:
Har väldigt svårt att ta dig seriöst. För känner du inte till detta så är det verkligen illa.

Svårt att ta dig seriöst också.
Alla kan ju tyvärr inte vara lika belevade & allmänbildade som dig.

Tack för dina visa ord allsmäktige.

// Lars

Har man inte trafikundervisning i skolan längre?

Motorväg - motortrafikled: gröna skyltar. Gå eller cykla på sådan väg: NO-NO.

(Källa: trafikundervisning årskurs 1 - 3)

Johannes

OJ! Häftigt!
Det jag retade mig mest på med det som Aardwolf skrev är att så länge man inte kan tillföra en diskution något vettigt eller svara på den aktuella frågeställningen så kan man lika gärna hålla käften.

// Lars

Då får du fortsätta att reta dig.

Personen som skrev denna tråden har vär föräldrar som har förklarat för han hur och vart man får cykla. Är man 5 år så kan jag förstå att man inte vet sådana relevanta saker. Men jag förutsätter att 99.9 % här på forumet vet att man inte får cykla på motorväg eller motorled.

Om så inte är faller så är det skrämmande.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Martin_GBG Vad säger polisen/lagen om pannlampa när man cyklar? Långcykling 24
greendanger "Lång" cykling Långcykling 4
Anders Nordh Cykling till Albanien Långcykling 2
Magnus H Bilder cykling Nya Zeeland Långcykling 4
jens93 flyg och cykling till/i australien och nya zeeland! Långcykling 8
hellstrom-c Kompanjon sökes för Sverige-cykling! Långcykling 15
Cykling2014 Cykling Europa sommaren 2014! Långcykling 14
Anki56 Sällskap sökes cykling jul-nyår Långcykling 1
Börner Dokumentärfilm om cykling till Asien Långcykling 3
coolmarcus Hej! Tips på cykling genom Afrika Långcykling 16
emmaskold MTB cykling i Leogang i Österrike i sommar - SÄLLSKAP SÖKES! Långcykling 0
perosen Föredrag om cykling i Nederländerna (21/1 i Uppsala) Långcykling 3
santiago Cykling Holland-Ö-vik Långcykling 4
Ha st Cykling i Italien Palermo - Como Långcykling 0
spatman frågor inför cykling. Långcykling 2
SeekOut Tält för cykling Långcykling 15
Gohan Tips på cykling i sommar Långcykling 3
kimsjö Cykling genom asien, tips och rad?.resekamrat? Långcykling 3
basti Spontan cykling till Paris, eller? Långcykling 0
Fastnet.R Semester kick off cykling Nyköping-Halmstad. Långcykling 12
niking Hög tid att satsa på infrastruktur för cykling Långcykling 10
Pocahontus En månads cykling i maj, tips? Långcykling 5
tomas b Schwalbe Däck för 'till jobbet cykling' Långcykling 5
henrik_faming Cykling i Kroatien juni 2011 Långcykling 4
kimsjö Cykling genom asien - start i host Långcykling 4
Sailorboy81 cykling ca 5-7dar slutet på juni början av juli Långcykling 0
bogdanescu Cykling och vandring Långcykling 3
kimsjö Cykling NY-Vancouver Långcykling 3
ChristianSvensson2 Erfarenhet av cykling i Väst och Centralafrika Långcykling 1
flameboy Däckval, cykling Stockholm-Göteborg? Långcykling 10
Emil_S Cykling till Gibralta. Hur lång tid? Långcykling 2
basti Hörlurar för cykling! Långcykling 17
jamo Turtips för långweekend-cykling max 12 timmar bilresa från Stockholm? Långcykling 15
kajhaj cykling i Istrien/Kroatien Långcykling 7
kultingen Köpa pulsmätare för bland annat cykling, vilken? Långcykling 3
miyata cykling i norra tyskland Långcykling 5
hjan Cykling på södra och västra Teneriffa Långcykling 0
StefanP- Skor för cykling och vandring Långcykling 5
LeifP Cykling i Portugal? Långcykling 3
chrrisse Ge mig tips på träning inför långfärds cykling Långcykling 10
Albin85 "cykling" -Sverige till Kina, cykelpolare, Råd, Tips, Långcykling 9
perlarsson Cykling på Åland, frågor Långcykling 5
herr lejon cykling i Provence Långcykling 0
j_stellan Cykling i Spanien Långcykling 7
bikerider Studiecirkel om cykling Långcykling 0
igs cykling i nordamerika Långcykling 3
avslutatmedlemskap0601 Cykling 2006 Stockholm > Kapstaden – reskamrat sökes! Långcykling 6
chrille_g Mat i kombination till cykling Långcykling 11
chrille_g Cykling i Sydostasien Långcykling 8
gunnarmongard Cykling i november Långcykling 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.