Ny hjälmlag

alven; sa:
tigertamjaren; sa:
nermander; sa:
Det var ju en uppräkning av flera olika saker där det går till precis likadant. Det var alltså fullt medvetet att jag skrev sådär.

Mycket glädjande att höra att upprepningen var retoriskt betingad Peter... ;)

Eftersom jag är på lite besserwisserhumör /.../
Ja, vem fasen är inte det...

alven; sa:
Lagstiftning kan alltså ibland vara av godo -- det är väl ingen som inbillar sig att produktionen av fåfänga på något sätt skulle stå utanför ett samhälleligt sammanhang, att det skulle vara ett mer "naturligt tillstånd" att alltid vilja ha snyggt vaxat hår?
Jag vet inte om Tigertamjaren vaxar håret, men jag är nästan säker på att han vaxar benen!

/Håkan
 
Håkan K; sa:
Jag vet inte om Tigertamjaren vaxar håret, men jag är nästan säker på att han vaxar benen!

/Håkan

Nu tappar jag ju förstås tråden här, men jag kommer osökt att tänka på Apache Indian, gruppchef i gaypolisen, Överkalix (i Robert Gustafssons version): "Tänk dig han med schmööör på!"
 
tigertamjaren; sa:
Men Niclas, vi diskuterar inte skattesystemet här utan hjälmanvändningen bland cyklister, eller rättare sagt den kommande hjälmlagen för barn och undomar, samt i förlängningen även en hjälmlag för vuxna.

Som du kanske har märkt när du har läst den här tråden finns det betydande motsättningar mellan de som vill ha hjälmtvång och de som absolut inte vill ha det. Vad mitt förslag syftade till var att lösa den motsättningen. Jag är nämligen själv kluven i den här frågan. Som gammalt cykelbud och numer motionscyklist vet jag att hjälmar räddar liv. Samtidigt tycker jag inte att man ska behöva bära hjälm in absurdum. Cyklar jag exempelvis i lungt mak på min gubbcykel några kilometer på grusvägar mellan sommarstugan och stranden tyckar jag inte att jag ska behöva oroa mig för om det kommer en polisbil om jag inte bär hjälm. Det känns larvigt.

/ G

Men oundvikligen hamnar man i en diskussion om hur man anser att skattesystemet ska vara utformad om man börjar förespråka avdrag i för en mängd småutgifter som (av någon) anses lämpliga. Jag tror inte att det skulle vara ett bra system.

För övrigt håller jag helt och fullt med om att man bör använda cykelhjälm när man cyklar exempelvis i stadstrafik eller där riskerna i övrigt är stora. Det är väl därför man ser att hjälmanvändandet i Stockholm är relativt utbrett, medan det på "landet" inte är lika utbrett. Människor gör helt enkelt ett eget övervägande mellan fördelar och nackdelar - och det klarar de (flesta) av alldeles utmärkt utan politiskt inblandning.
 
tigertamjaren; sa:
1: Jag är nämligen själv kluven i den här frågan.

1.a Som gammalt cykelbud och numer motionscyklist vet jag att hjälmar räddar liv. (i exempelvis stadstrafik, reds. anm.)

1.b : Cyklar jag exempelvis i lungt mak på min gubbcykel några kilometer på grusvägar mellan sommarstugan och stranden tyckar jag inte att jag ska behöva oroa mig för om det kommer en polisbil om jag inte bär hjälm. Det känns larvigt.

/ G

En av pudelns kärnor är väl just denna, sâ ovanligt väl beskriven av Tiger.

Lagstadgar man om denna sak (tveksamt om det är bra eller inte), sâ vore det ju själva den om man bleve bötfälld pà väg till badstranden en solig sommardag, framvinglandes pà nâgot gammalt cykelstkrälle pà en ödslig grusväg.. â andra sidan ligger vál kanske inte polisens prioriteringar dár.

(Minns en gâng i min barndom när jag pà landet blev stoppad av en polis som pàpekade att jag körde utan lyse, och därför borde leda cykeln hem.. klart man blev skrajsen och ledde hela vágen hem... (fanns de mer poliser dâ?))

â tredje sidan, om det nu sedan lánge ár lag pà att bçara hjälm när man kör moppe, är det inte lite ologiskt att man inte behöver dylikt skydd när man cyklar? Fallhöjden är väl ungefär lika hög?

Som sagt: det sunda förnuftet och överlevnads-instinkten gör ju att man i kraftig stads-trafik ju faktiskt mer än gärna bár hjälm... medan i andra lágen det knappast kommer pà frâga...

Vidare: kyckling-moder/fader-instinkten är ju ännu starkare án sin egen överlevnadsinstinkt, varför hjälmtvâng pà ungarna normalt med största stränghet övervakas av de egna föráldrana.. eller?

Mvh / Mats
[Ändrat av Malindo 2004-05-19 kl 10:32]
 
Håkan K; sa:
Attityder ändrar man med kampanjer, förebilder (tänk er Leif Loket i cykelhjälm t ex :) ), skolundervisning och massmedia. Siktar man sen in sig på de yngre (och deras föräldrar), som får växa upp med att det är naturligt att använda cykelhjälm, så kommer dessa ungdomar senare förmodligen föra över sina hjälmvanor till de egna barnen (jämför användning av bilbarnstol på 70-talet och nu).

/Håkan

Fungerar verkligen informationskampanjer?

* Det är farligt att röka, det vet "alla". Ändå röker väldigt många.
* Alkohol kan leda till verkliga tragedier vid överkonsumtion, och ändå dricker folk kopiösa mängder.
* Alkohol och vatten hör inte iho, ändå blandar många det friskt. Dvs dricker sig berusade och sedan ger sig ut på sjön.
* Sexuellt överförbara sjukdomar ökar igen i storstadsregionerna.

Alla punkterna ovan är sådana som har eller har haft långa och stora informationskampanjer, men vad har hänt? Eller är rätt fråga, vad hade hänt utan dom?
Folk röker, dricker, åker båt fulla och har oskyddat sex trots informationskampanjerna. Ibland så känns det som om vi håller på att informera ihjäl oss.

Kim skrev (ivrigt påhejjad av Rickard)
==============
Jag tycker det verkar konstigt att så många på utsidan är positivt inställda till hjälmtvång.
Vi både klättrar, åker skidor, skridskor och rider utan hjälm, vi fiskar från båt och i strida strömmar utan flytvästv, vandrar utan certifierade guider och sen finns det även de som tränar utan vare sig utbildad Personlig Tränare, eller Trygghetskonsulent.
==============

Märkligt. Senast jag var i ishallen med ungarna så hade alla hjälm. Det var visst krav på det. Ridskolorna (tre st) och travbanorna runt där jag bor har hjälmkrav. Hur många som låter sina barn klättra utan hjälm vet jag inte. Nästan alla man ser i skärgården har flytvästar, och har inte de vuxna det så har i alla fall barnen flytväst.

Sist jag kollade var det väldigt få gym som lät barn komma och träna utan ledsagare, men det kanske har ändrats? Har lite svårt att se mig en grupp 10 åringar som tränar boxersice eller power yoga. Men det kanske finns.

Hjälmlagen handlar om att skydda barnen. Barn upp till 15 år skall ha hjälm. Det är bra. Som vuxen så kan man göra som man vill, men barnen är omyndiga, dvs dom har ingen egen bestämmanderätt. Tyck vad du vill om det men så är det.

/Mattias

Rickard, jag har barn, då vet man hur viktigt det är att skydda dom mot onödiga olyckor. Det handlar inte om pengar, utan att förhindra personliga tragedier. Att se sitt barn i en sjukhussäng är inget man vill uppleva!
 
alven; sa:
Lagstiftning kan alltså ibland vara av godo -- det är väl ingen som inbillar sig att produktionen av fåfänga på något sätt skulle stå utanför ett samhälleligt sammanhang, att det skulle vara ett mer "naturligt tillstånd" att alltid vilja ha snyggt vaxat hår?

Jo, i det här fallet tycker jag nog att lagstiftning behövs, vax i håret är definitivt av ondo. Det ser för snuskigt ut, och dessutom klibbar det fast i hjälmen! ;)

/ G (som ALDRIG använder vax, inte ens för att få bort hår på benen)
 
niclasd; sa:
Men oundvikligen hamnar man i en diskussion om hur man anser att skattesystemet ska vara utformad om man börjar förespråka avdrag i för en mängd småutgifter som (av någon) anses lämpliga. Jag tror inte att det skulle vara ett bra system.

För övrigt håller jag helt och fullt med om att man bör använda cykelhjälm när man cyklar exempelvis i stadstrafik eller där riskerna i övrigt är stora. Det är väl därför man ser att hjälmanvändandet i Stockholm är relativt utbrett, medan det på "landet" inte är lika utbrett. Människor gör helt enkelt ett eget övervägande mellan fördelar och nackdelar - och det klarar de (flesta) av alldeles utmärkt utan politiskt inblandning.

Så du menar att lagstiftning är en mindre politisk inblandning i människors liv än skattesubventionering?

/ G
 
Mattias: right on target med poängen om informationskampanjer, de har visat sig tandlösa förr...

(Dessutom är punktlistan, som retoriskt knep betraktat, nog att se som en mer grafisk form av användandet av pleonasmen :)
 
alven; sa:
Mattias: right on target med poängen om informationskampanjer, de har visat sig tandlösa förr...
Jamen, jomen. Men ordspråket lyder väl nåt i stil med: "en statlig informationskampanj gör ingen sommar"

Klart att ett pekfinger från staten inte kommer påverka så många. Det är däremot mängden som gör det!

- Vägverket kör en infokampanj
- VTI publiserar skrämmande statistik
- Leif Loket Olsson uttalar sig i BingoLotto "Cykelhjälm? Jo de é la klart, även när jag badar i badkaret!"
- Trafikundervisning i skolan (gärna under "polisövervakning") som fokuserar på hjälmanvändning
- Expressen och Aftonbladet tävlar med varann om att hitta den mest tragiska cykelolyckan, där hjälm skulle räddat liv.
- TV4 kör en pseudodokumentär om cykelhjälmsanvändning i Nya Zealand
osv

/Håkan
 
mlindstrom; sa:
Fungerar verkligen informationskampanjer?

Ja, det gör de. MEN det kommer alltid att finnas de som trotsar kampanjerna. Det finns alltid folk som tror på "bra dräng reder sig själv" och tror att de klarar sig bra själva (det intressanta är att de oftast är VÄLDIGT duktiga på att utnyttja andra....).

Det är ju också det som har framförts när det gällde hjälmlagen: Man har nu kommit så långt att samhället är moget för en lag som gäller barn.

Det går inte på en vecka att vända en "folkopinion", det tar åratal och krävs oftast ett par generationsskiften.

Informationskampanjerna omvänder några i taget, de omvända hjälper till att omvända fler. Till slut har man omvänt så många att man kan våga sig på att stifta lite lagar (eftersom en majoritet är för det, men majoriteten kan ju vara så liten som 60-40). Man lagarna i ryggen kommer man att omvända många av tvivlarna, eftersom de på grund av lagen känner sig tvingade men sen faktiskt inser att det faktist inte är så farligt.
 
nermander; sa:
mlindstrom; sa:
Fungerar verkligen informationskampanjer?

Ja, det gör de. MEN det kommer alltid att finnas de som trotsar kampanjerna. Det finns alltid folk som tror på "bra dräng reder sig själv" och tror att de klarar sig bra själva (det intressanta är att de oftast är VÄLDIGT duktiga på att utnyttja andra....).

Var får du allt ifrån Peter? Jobbar du på SCB rent av? Har du någon statistik som stöder dina teser?

nermander; sa:
Informationskampanjerna omvänder några i taget, de omvända hjälper till att omvända fler. Till slut har man omvänt så många att man kan våga sig på att stifta lite lagar (eftersom en majoritet är för det, men majoriteten kan ju vara så liten som 60-40). Man lagarna i ryggen kommer man att omvända många av tvivlarna, eftersom de på grund av lagen känner sig tvingade men sen faktiskt inser att det faktist inte är så farligt.

Omvända tvivlarna... skulle kunna vara saxat ur ett religiöst manifest. Hur går det med de retoriska greppen? ;)

/ G
 
tigertamjaren; sa:
Var får du allt ifrån Peter? Jobbar du på SCB rent av? Har du någon statistik som stöder dina teser?
Behöver man luta sig mot statistik för att få påstå att det alltid finns folk som motsätter sig förändringar? Herregud, se på hur världen ser ut.
Omvända tvivlarna... skulle kunna vara saxat ur ett religiöst manifest. Hur går det med de retoriska greppen? ;)
Det är ju flera här som skrivit om t.ex. erfarenheter från andra länder där hjälmkrav införts. När lagen kommer gnäller många, men sen efter några år har de glömt allt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Neurokirurger kräver hjälmlag för alla. Långcykling 62

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.