Ny hjälmlag

Rickard_; sa:
Är det pengar det handlar om för dig? Är det därför du vill att alla ska ha cykelhjälm? Borde du inte vara mer angelägen om att stoppa skadliga saker som kostar dig betydligt mer varje år i så fall? Alkohol och skräpmat bara för att ta två exempel.

Som nån skrev i en annan tråd som svar på frågan "Finns det inte andra saker som är värre?": Även om det finns andra saker som är värre så måste man hålla efter småsakerna också. Man kan inte bara strunta i de små sakerna för då blir de små sakerna tillsammans värre.

När det gäller att få bort nåt "dåligt" så måste man göra det i flera steg. Man måste börja med utbildning och information, påverka opinionen, låta folk få chansen att ändra sig självmant. Sen kan man börja med mjuk lagstiftning för att få så många som möjligt att upptäcka att "Det var faktiskt inte så farligt".

När det gäller cykelhjälm så har information och utbildning varit massiv de senaste åren. Nu är det dags för en lagstiftning som gäller barn. Om några år gäller den alla.

När det gäller rökning så har information och utbildning varit massiv i många år. Många arbetsplatser har infört rökförbud, många arbetsgivare ger förmåner till rökfria anställda, och nu har rökförbudet på krogen spikats.

Likaså när det gäller alkohol jobbas det hårt med information om alkoholens skador. Lagstiftningen har inte kommit så långt ännu, men vi har t.ex. förbud mot att dricka på allmän plats, vi har väl Europas högsta åldersgräns för alkoholinköp i butik och liknande. Så även där jobbas det på att minska samhällets kostnader.

Om vi tittar på trafiken så jobbar man med att bygga säkrare vägar, få ner hastigheterna och få fram säkrare bilar.

Det jobbas alltså från alla fronter på att göra samhället säkrare och bättre för oss.
 
Jag tycker det verkar konstigt att så många på utsidan är positivt inställda till hjälmtvång.
Vi både klättrar, åker skidor, skridskor och rider utan hjälm, vi fiskar från båt och i strida strömmar utan flytvästv, vandrar utan certifierade guider och sen finns det även de som tränar utan vare sig utbildad Personlig Tränare, eller Trygghetskonsulent.

Hur f-n motiverar ni era tilltag ur ett samhällssocialt perspektiv? Att frivilligt utsätta er för dessa risker och sedan räkna med att samhället ska stå för räddning/vård/rehabilitering/sjukpenning?

Skärp er, sluta utsätt er för fysiska risker!

/K
 
Stressad som bilförare

Nordesjö; sa:
avslutad210712; sa:
Brukar besöka sthlm några gånger per år och hur någon törs sätta sig på en cykel i den trafiken är för mig en gåta.

Med lite träning och hög uppmärksamhet är det inga större problem. Men det finns inte så mycket plats för tvekan.

Vanesak.

Vet man var man kan stå på och var man måste ta det lugnt samt att man lär sig att aldrig lita på andra cyklister, på bilister och framför allt inte på gångtrafikanter hundar och barn så fungerar det.

Cyklar man som jag betydligt oftare än jag kör bil i Stockholmstrafiken så är det faktiskt mer stressande att sitta i bilköer och leta parkeringsplatser än att trampa.

Thure
 
Byta bott mot hjälm!

Kommer själv ifrån australien. När lagen introducerades fick man bott som var likadan kostnad av ett nytt hjälm. Om man köpte ett hjälm och tog kvittot till polisen, hoppade man över strafen. Ett
rätt bra ide!

Nuförtiden är alla jättevana att cykla med hjälm och om jag skulle glömma mitt hjälm skulle de som cykla förbi säger någonting. Alltså, laget är nästan själv genomdrivat av cyklisterna.

Vet inte hur mycket vardagscykling hade sjunkit. Det fanns inte så många folk som pendla på cykel. Jag tror att mindre än 2% av resor är med cykel.
 
Peter m.fl.!

Eftersom vi inte verkar vara av samma art så ska jag sluta att försöka övertyga med argument utan bara konstatera att du/ni ger mig samma sorts obehagsrysningar som jag får av fanatiska sekter. Jag ser inte fram mot det samhälle du/ni håller på att skapa.

Kim!

Tack för att du besparade mig ett inlägg!

MVH

Rickard
 
Rickard_; sa:
Eftersom vi inte verkar vara av samma art så ska jag sluta att försöka övertyga med argument utan bara konstatera att du/ni ger mig samma sorts obehagsrysningar som jag får av fanatiska sekter.

Hehe... intressant nog är det precis samma obehagsrysningar som din paranoja ger mig. ;)
Och jag är inte ens särskilt fanatiskt positiv till en eventuell hjälmlag för vuxna. Jag kan leva med eller utan en sån lag.
Men lagen skulle inte göra mig något eftersom jag som sagt vet hur folk beter sig i trafiken.
För mig är det precis som med säkerhetsbältet - en lag ökar användningen och ökad användning ger ett väldigt tydlig ökning av säkerheten.
 
KLAGER; sa:
Det löser man delvis genom att sänka hastigheten till 30 i städerna. Visserligen skulle man minska gångtrafikanternas skador med hjälm, men tiden de utsätts för skaderisk är ju mycket liten (den tid det tar att passera en gata), i så fall skall man bara ha hjälmen när man passerar gatan.

Varför inte förbjuda privatbilismen helt! Jag skojar inte. Då skulle påkörningsolyckorna minska drastiskt. Och cykelbanorna skulle kunna breddas.

Jag har en vision till: Cykelbanor med tak! Det är inte alls dyrt! Jämför med vad motorvägar kostar. Och satsa på pendeltågsnät där man kan ta med sig cykeln på tåget.

Per
 
Kan man tänka sig en subventionslösning på nämnda problematik: Varför inte lobba för att göra utlägg för cykelhjälmar avdragsgilla i deklarationen (inom rimliga gränser givetvis, max 1000:- kanske)?!! Många använder sina cyklar t.o.r. till jobbet, och inte minst ur folkhälsosynpunkt (läs sjukvårdskostnader) är ju sådant cyklande definitivt värt statens support.

/ G
 
Men Martin, hur skulle jag kunna vara ett problem för dig? Du kanske har missat något i debatten men mitt mål är ju att INTE lägga mig i hur du lever. Exakt hur får du det till att bli obehagligt för dig? Lite nyfiken.

MVH

Rickard
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Neurokirurger kräver hjälmlag för alla. Långcykling 62

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.