Ny hjälmlag

Regeringen kommer att förslå lag om cykehjälm för barn under 15 år. Intressant att cykelfrämjandet är motståndare till lag om hjämtvång. Cykelfrämjandets motstånd till hjälmlag grundas på att det skulle vara negativt för folkhälsan, d v s även om några 10-tal liv skulle räddas per år med lag och något 1000-tal personer skulle slippa allvarliga huvudskador så skulle en minskning av cyklandet vara ännu mera negativt för folkhälsan (övervikt, diabetes och hjärt-kärlsjukdomar). Cykelfrämjandets ordförande Stella Fares förklaring till hjälmmotståndet hos allmänheten är att folk månar så mycket om sin frisyr.

Hmmmm, kanske kunde man också raka av håret på hela befolkningen, men det kanske har historiskt dåliga vibbar.
 
Såg i tidningen i morse att VTI är tveksamma till lagen, eftersom de flesta som skadar sig allvarligt vid cykelolyckor är över 15 år. VTI tycker att en lag i så fall ska gälla alla. Artikeln finns här http://www.corren.se/archive/2004/5/11/1rk7t61v9bd8iox.xml?category=1mr1k53wik6l392
Enligt Cykelfrämjandet minskade cyklandet rejält när någon del av Australien införde hjälmlag (antalet olyckor minskade därför också).
Det där med frisyren var ett fånigt argument, i Cykelfrämjandets tidning tryckte de mer på att det kan gå i som i Australien. Framförallt med bakgrund att många svenskar är tveksamma till lagen.
/Stina
 
Regeringen kommer att förslå lag om cykehjälm för barn under 15 år.

Hur har dom tänkt sig upprätthålla den lagen? Ingen mening med att införa en lag som inte kommer att efterlevas. Polisen kan ju idag inte ens se till att alla ungar på EU-moppar har hjälm.
Nåja... det får väl omfördelas resurser från att utreda våldtäkter och inbrott. :(

Faktiskt är det väl så att många barn/ungdomar är duktiga på att använda hjälm, betydligt duktigare än vi "äldre".

/Ulf
 
Standrard

En av de stora anledningarna till hjälmlag är väl inte att den skall efterlevas, utan att man från statens sida sätter en standard.
 
Coolt med hjälm

När jag var tonåring ansågs det fjantigt att ha hjälm. De senaste tio åren har denna tendens svängt. Väldigt många fler tonåringar, och vuxna, har idag hjälm när de cyklar. Jag tror att det beror på att hjälmarnas design blivit snyggare/coolare och på att cykelbuden ser häftiga ut i hjälm. Hjälmen uttrycker till viss del att man är en seriös utövare av sporten.

Detsamma gäller vid skidåkning. Förr var det bara löjligt att ha hjälm men nu har många av de bästa åkarna hjälm (både de man ser på TV och i backen) vilket även sprider användandet neråt i åldrarna.

Jag tycker det är bra när folk har hjälm men vill inte tvinga någon till det. Vet inte exakt hur ett hjälmtvång kommer tas men risken finns ju att man gör något som var coolt till något som bara snälla och laglydiga människor använder.

/danielski
 
Re: Re: Standrard

niclasd; sa:
Och varför skulle staten syssla med sådant förmynderidravel?
Varför ska lagar om bilbälte, hjälm för mopedister och MC-förare finnas?

Lagar som räddar liv är bra lagar. Inför lagkrav på cykelhjälm för alla. Förhoppningsvis minskar även sjukvårdskostnaderna som en bieffekt.
 
Är tiden mogen för hjälmlag?

Trenden är att fler och fler cyklister använder hjälm frivilligt. Förhoppningen med hjälmlag är att den skall öka användningen både hos ungdomar och äldre.

Om detta är ett problem för den allmänna efterlevnaden av lagar och regler i Sverige kan diskuteras eftersom polisen inte anser att de har möjlighet att beivra cyklande utan hjälm.

Man bör noga följa upp vad som händer med cyklandet och cykelolyckor när lagen införs. Jag skulle bli orolig för folkhälsan och den allmänna utvecklingen av vår trafikapparat om cyklandet bland barn och ungdomar minskar med den aktuella hjälmlagen.
Samtidigt tror jag att en fortsatt satsning på bra trafikmiljö för cyklister och övriga oskyddade trafikanter är en mycket bra investering för framtiden.

Cykelfrämjandets och Cykelsällskapets inbitna motvilja mot en hjälmlag ser jag som lite passé den dag som det visar sig att olyckorna och skadorna minskat av hjälmlagen och man inte ser någon negativ trend på cyklandet.

Thure
 
Gubbvarning!

Jag instämmer med flera tidigare skribenter att en lag vore fel väg att gå.

Med allt mer minskade resurser för polisen finns ingen möjlighet att på ett vettigt och rättvist sätt kunna övervaka denna lag.

Det förmodliga scenariot är att många struntar i en sådan lag och att detta beteende smittar av sig på andra lagar. För att stifta (heter det så?) en lag så måste det gå att övervaka den på ett vettigt sätt.

Jag tror att det hela kommer att lösa sig på egen hand. Jag brukar roa mig med att räkna hjälmar/icke hjälmar på vägen till jobbet. För bara några år sedan var förhållandet 20/80. Nu är det nära 50/50.

Och det roliga är att det snart är gubbvarning på att INTE bära hjälm :)
 
Är det bara jag som tycker att landets lagar först och främst ska upprätthållas av landets befolkning och inte av dess polis?

Det hela är grymt enkelt: om jag själv följer lagarna är det i alla fall nån som gör det.

Jag kanske lever i en rosa fantasivärld, men det är i alla fall en trevligt värld. :)
 
Jo, det är nog helt sant.

Fast om en stor del av befolkningen inte vill ha en lag, hur stor är sannolikheten då att folket efterlever den...?

Information istället för lag!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Neurokirurger kräver hjälmlag för alla. Långcykling 62

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.