Dekaltrimning

Håkan K; sa:
Inte vi, det är riktigt. Men vi är ju inte så snabba heller. Vad hade du för tid på den där Lidingö-löprundan?

/Håkan

Ehhh, åhhh, hmmmm, vi håller lite tyst om den därna tiden vá... Förresten hade jag ju inte bunkrat med vin och vatten innan heller, varför tiden ur den synvinkeln måste ses som ganska god.

Just kommen från Cykelcity kan jag emellertid bara konstatera att den av Håkke rekommenderade hjälmen, Giro Atmos, är ett steg bakåt från föregångaren Pneumo, som ju är klart fräsigare, åtminstone framifrån. (Atmos är lite väl fyrkantig, dvs för mtb-aktig för min smak.) Att jag själv sliter hund under en Pneumo på helgerna kanske har något med saken att göra också...

/ G
 
Nån specade vilken hjälm man ska ha (Tigern: det var inte jag om du trodde det). Detta är helt fel. Cykelkepa ska det va!

/Håkan
 
Sorry för påhoppet Håkke, det var tydligen Kodarn som snackade om hjälmen.

Cykelkepa??? Nä, jag är rädd om livet mitt. Men nog är det cred med kepa, det håller jag med om.

/ G
 
Jag är feg och långsam, alltså kör jag med hjälm...

De snabba gossarna kör med cykelkepa (och ingen hjälm ovanpå eller tvärtom).

Är det ingen som skrivit upp aerohjul? Aerohjul är alltid bra. Man blir otroligt snabb. Förmodligen ger det en lika stor snitthastighetsökning som att köra med T-Mobile-teamkläder (förlåt att jag tjatar).

/Håkan
 
Vad vill du uppnå Per?

Vad är det för image du vill framhäva?

Personligen så är jag en glad prylnisse men jag vill också framhäva att jag använder mina grejor och att jag har rätt prylar just för mitt sätt att cykla.

Har också en uppfattning att diskret framtoning inte är så dum. Jag satsar på mörka färger i klädseln och på cykeln men gott om reflexer och lampor på cykeln samt vit enfärgad hjälm för att synas. 24 växlar och bockstyre men stålram engelsk touring och stänkskärmar samt pakethållare breda bekväma cykelskor spd-pedaler.

Är inte så noga med att putsa men försöker hinna med att smörja och byta drivlina och växelvajrar i takt med att det slits.

Du får fundera ut vad som passar din image och hur du omärkligt men utstuderat skall framhäva den.

Thure
 
Kolfiber

Kofiber, kevlar, och andra exotiska fibrer är aldrig fel, helst på dyra ställen som fäljar, spd-pedaler, sadlar, ekrar, skivbromsok och dämpade delar (tex cannondale scalpel).

Kolfiberbromshandag, sadelstolpar, styren och barends och vevarmar har ju alla numera;-)

Eloxerade titandetaljer är ju helt ute numera, men när det gäller eloxerad ram är ju fortfarande ok, man sparar ju några gram jämfört med färg...

Polerad, eller matt titan, titan-kolfiberkomposit, kolfibermonoque eller mest optimalt en enkristalls berylliumram...

Se även http://inbred.gimpcupboard.com/index.php?s=4&t=15
[Ändrat av fafner 2004-05-06 kl 16:48]
 
Re: Kolfiber

fafner; sa:
Kofiber, kevlar, och andra exotiska fibrer är aldrig fel, helst på dyra ställen som fäljar, spd-pedaler, sadlar, ekrar, skivbromsok och dämpade delar (tex cannondale scalpel).

Kolfiberbromshandag, sadelstolpar, styren och barends och vevarmar har ju alla numera;-)

Eloxerade titandetaljer är ju helt ute numera, men när det gäller eloxerad ram är ju fortfarande ok, man sparar ju några gram jämfört med färg...

Polerad, eller matt titan, titan-kolfiberkomposit, kolfibermonoque eller mest optimalt en enkristalls berylliumram...

Se även http://inbred.gimpcupboard.com/index.php?s=4&t=15
[Ändrat av fafner 2004-05-06 kl 16:48]



Rätt mig om jag har fel men är inte Beryllium jordens Icke radioaktiva-giftigaste ämne.
 
Re: Re: Kolfiber

Tjacke; sa:
Rätt mig om jag har fel men är inte Beryllium jordens Icke radioaktiva-giftigaste ämne.


Jo i pulverform är den visst inte så bra att äta, men du skall cykla på den inte äta den....

Eller som det står i Zinn and the Art of Mountain Bike Maintenance

"A few folks have tried building bikes out of the stuff. It works great, but has the drawback of being poisonous if ingested or inhaled; therefore I strongly recommend against trying to taste or snort a Beryllium frame."

Men så farligt är det inte:
"Beryllium can be harmful if you breathe it. The effects depend on how much you are exposed to and for how long. If beryllium air levels are high enough (greater than 1000 g/m³), an acute condition can result. This condition resembles pneumonia and is called acute beryllium disease Occupational and community air standards are effective in preventing most acute lung damage.

Swallowing beryllium has not been reported to cause effects in humans because very little beryllium is absorbed from the stomach and intestines. Ulcers have been seen in dogs ingesting beryllium in the diet. Beryllium contact with skin that has been scraped or cut may cause rashes or ulcers.
"
Källa: http://www.atsdr.cdc.gov/tfacts4.html


[Ändrat av fafner 2004-05-06 kl 21:05]
 
Re: Re: Re: Kolfiber

fafner; sa:
Tjacke; sa:
Rätt mig om jag har fel men är inte Beryllium jordens Icke radioaktiva-giftigaste ämne.


Jo i pulverform är den visst inte så bra att äta, men du skall cykla på den inte äta den....

Eller som det står i Zinn and the Art of Mountain Bike Maintenance

"A few folks have tried building bikes out of the stuff. It works great, but has the drawback of being poisonous if ingested or inhaled; therefore I strongly recommend against trying to taste or snort a Beryllium frame."

Säger ju sig själv, käka inte beryllium;), en fråga bara, hur är det med magnesium ramar?? Blir det en fin brasa ifall man vurpar med den på asfalten? För magnesium brinner väl J**ligt bra vad jag kan minnas..

fotnot: Nånting säger mig att denna tråd håller på att spåra ut;) Eller???
 
Magnesium

Jo, om det är magnesiumspån, men inte hela bitar, men om du krachar ordentligt så cykeln smulas till bitar så kanske...

Nej, tillbaka till utgångstemat, Boron fiber skall vara fräckare än kolfiber och kisel skall man kunna coola saker med:)

Sen är ju en ledartröja från Tour de France bästa trimmet man kan ha, speciellt en äkta;-)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.