Några roliga fartrekord?

Ja jag har 48 tänder fram o 11 bak på högsta växeln, med 28" hjul borde det bli drygt 50 km/h med högt pedalvarv....nånstans mellan 50-54 km/h.
 
Jäklar, man blir impad. Själv är jag en erkänt räddhågsen person som bara har varit uppe och nosat på 66 km/h i nedförsbacken mellan Vallentuna och Angarn. Men det var inte kul, särskilt inte som en idiot i en Volvo 245 samtidigt körde om mig med en marginal på en decimeter sisådär.

Backen mellan Brottby och Å-berga har jag bara tagit uppförs och då suger den fint i benen.

/ G
 
hmmmm

har bara varit uppe o nosat runt 50, men jag tänkte mer på killen som tog en nerförsbacke med packning i 70 i österrike. Körde med min Africa Twin (STOR offroadMC) över grossglocknerpasset för några år sedan. Iklädd integralhjälm, fulltäckande ryggskydd, kevlarhandskar, förstärkta kängor och ordentligt tilltaget skinnställ kunde jag inte låta bli att förundras över alla kamikazepiloter som tog nerförsbackarna i 70-80 knyck på sina cyklar. Och det i shorts, tshirt och en frigolitbit kallad cykelhjälm... Nåja, akutsjukvården ska ju ha något att göra också...

Glad sommar!
 
Mätaren på min MTB med slicks och AT-4 styre stod på 53 efter asfaltväg ner från Big Bear Lake mot Yucaipa, California.

Vi var 4 st denna dag, jag kom ur kurvan sist och trampade som ___ i min 48/11, klämrade fast händarna på framdelen av styret och utnyttjade draget från mina medcyklister för att få upp farten rejält på en lång, brant neförsbacke på hög höjd. Har aldrig varit i närheten av denna fart på en cykel sedan dess.

(53 mph = 85 km/h)
 
Fartrekord

Var just nere i La Grave.
På Derby de LA Meije som gick i Fredags var det
en kille som cycklade utför samma bana som skidåkarna såg ganska halsbrytande ut. 1700 lodmeter på
cyckel i opistad snö modigt eller dumdristigt???
Men häftigt
Föresten var bästa svenska deltagare en tjej 7
a bland skidåkande damer.
 
Mitt bidrag till nerförsavdelningen

Backen mellan Åkersberga och Brottby är en favorit. Med medvind och utgångsfart ca 40 km/h rullar jag upp i 60. En gång trampade jag på som bara den och kom upp i 70, men det är roligare att rulla och njuta av farten. Det är så kort stund som farten varar att jag tycker att jag tappar fartkänslan om jag trampar, att jag då inte hinner "suga in farten".

Har aldrig känt mig otrygg i farter kring 60 km/h. Med medvind är det för övrigt en "standardfart" även i Stavabacken på 276:an, fast då tror jag att jag brukar trampa.

Med resapackad cykel har jag cyklat "oändligt" många branta backar. Gäller bara att göra en bra avvägning när det är läge att släppa på - nej inte för säkerheten, jag är känner mig alltid trygg på torra vägar, utan för att inte missa någon fin fotovy.
 
Tro det eller ej men jag har faktisst trampat upp farsans gamla crescent a'la 70-tal till 72 km/h i en brant grusad nedförsbacke...

På mtb'n är mitt rekord detsamma...drygt 70 i nedförsbacke....på platten tror jag att ja har knäckt 50 strecket nån gång.

På stig blev det drygt 49 om jag minns rätt....

Vilket är erat rekord i uppförsbacke?
 
92km/h

bergholm; sa:
Vilket är erat rekord i uppförsbacke?

Hur brant ska den vara??? Naer ska man boerja maeta hastigheten i en backe. Laengst ned, i mitten eller paa toppen?

Jag har cyklat 92km/h i nedfoersbacke med 30kg packning i Kirgistan. Jag hade taenkt foersoeka klara 100km/h men vaagade inte foertare. En bra vaeg med lite trafik. Hade daa en vanligt cykeldator.

Paa plan mark saa har jag blivit tagen med laserpistol av ryska poliser utanfoer Ufa med toppfart paa 63km/h. Det var inga boeter utan jag blev bjuden paa mat. Kunde inte kolla hastigheten sjaelv foer min dator gick daa bara till 60km/h

/Stellan
 
Hur brant? Bra fråga...om vi säger så här istället...hur snabbt har ni cyklat som snabbast uppför?

92 låter helt otroligt...hur mådde dina bromsbelägg efteråt? ;)
 
Har du tid med det här??

Har du tid med det här Stellan??

Trampa vidare på er härliga resa// Jag följer er så fort ni skrivit något nytt..

Lycka till...
 
tigertamjaren; sa:
bergholm; sa:
Vilket är erat rekord i uppförsbacke?

Som sagt, tro det eller ej, men rekordet måste väl ändå ha varit när jag cyklade så långsamt att cykeln i stort sett stod still. Gick snabbare att gå upp.

Slå det den som kan!

/ G

Kolla starten till Mörksuggan. En av de brantaste backarna i långloppscuppen. 2,6 kilometer uppförsbacke som bitvis lutar i 17%. Det är 175 höjdmeter som skall "klås" och där får man nytta av krypväxlarna. I den backen ser man många som står stilla när dom cyklar :)

/Mattias
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.