Några roliga fartrekord?

Tjenna

Tänkte bara höra om det finns fler som gillar hög fart än jag... Vad har ni varit uppe i för farter?

Själv är mitt rekord 49.8 km/h. Taget med en Sigma Sport 800 mätare på en Nishiki hybrid. Jag vill nå 50 km/h...

Självklart görs de här tokåkningarna på plan mark, utan stark medvind o på folktomma ställen...
 
70.0 km/tim med 30 kilos packning på väg ner för östra sidan av Bielerhöhe, Österrike. Skall man cykla snabbt så hjälper det med nerförsbacke och mycket packning.

Ajdå, ser nu att det var plan mark du snackade om. Då har jag nog inte så mycket att komma med, speciellt inte med 30 kilos packning :)

...Johan...
 
Jävlar........70 km/h.. börjar det inte kännas lite instabilt me cykeln då? Hade du hjälm? Fan o ramla i 70 km/h... :( Tål cykelnaven/hjulen att rulla mycke fortare än så? Skivbromsar?

Vi kan ju ha 2 avdelningar, en för rekord utan hjälp (plan mark o inte för mycke medvind) o en med hjälp (backe eller start medvind) :-D

Kom me alla rekord!
 
Illsley; sa:
Tjenna

Tänkte bara höra om det finns fler som gillar hög fart än jag... Vad har ni varit uppe i för farter?

Själv är mitt rekord 49.8 km/h. Taget med en Sigma Sport 800 mätare på en Nishiki hybrid. Jag vill nå 50 km/h...

Självklart görs de här tokåkningarna på plan mark, utan stark medvind o på folktomma ställen...

Hej !

Träffade en Tysk i Chile som påstod att han hade varit uppe i 81 km/h med full packning, en brant och lång nedförsbacke i Kanada.

Jesper
 
Mitt rekord är 51.2 km/h på plan väg utan allt för mycket medvind på de skånska slätterna för många år sedan, samt cirka 75 km/h uppmätt med hjälp av hastighetsmätare på bil som låg bakom (visst var vi smarta!?!?! ;) ), så det blir väl knappt 70 nedför Nöttebackar (Hallandsåsens norrsida ner mot Båstad) se dock till att bromsa innan järnvägsövergången... Det var grymt skakigt och instabilt, inget jag skulle göra om igen! ;)

/ Nicke
[Ändrat av Niklas L 2004-04-07 kl 11:42]
 
51.2 är grymt snabbt... *Avis*
Mitt mål är 50 än så länge....jag kommer ihåg hur jobbig den sista km/h va...från 48-49....gick segt...

Va det me racercykel?
 
107,1 km/h!

Min Sigma BC 800 visar just nu maxfart på 107,1 km/h! Eftersom jag brukar bromsa vid 70 så kan vi glömma den siffran ... Mer verkliga uppmätta rekord är:

Racer i nedförsbacke: 74,3 km/h.
Mountainbike nedför på (ganska liten) stig: 58,7 km/h. Helt klart snabbast upplevda fart på cykel ...

Andra rekord:
Racer plan mark utan draghjälp: ca 55 km/h.
Snabbaste vurpan: ca 35 km/h och över styret.

/Klas
 
Mellan Åkerberga och Brottby finns en brant backe som är tung att cykla uppför, men är riktigt snabb nedför. Jag har klockat 76 km/h och då trampade jag på som attans. En viss obalans märktes i hjulen, men annars gick det kontrollerat.
På plan mark har varit uppe över 50 km/h under en kort stund några gånger, men att jämföra det med någon annans prestation vill jag inte göra. Hur mycket medvind det var vid dessa tillfällen vet jag inte. En rättvis mätningen måste göras i en inomhus velodrom.

/Erik
 
Arneri; sa:
På plan mark har varit uppe över 50 km/h under en kort stund några gånger, men att jämföra det med någon annans prestation vill jag inte göra. Hur mycket medvind det var vid dessa tillfällen vet jag inte. En rättvis mätningen måste göras i en inomhus velodrom.

/Erik

Yep du har rätt, detta var mest för skojs skull. Inte så allvarligt. Det e kul me fart! :)

Jag ska försöka pressa mig upp till drygt 50 iaf..
 
Veklingar. Jag har ögonvittne på mitt personbästa. Gjort på plan grusväg nu i våras. 408 km/h.

:) Någonting hände med mätaren, före har den alltid visat korrekt och likaså efteråt. Men just där och då fick den spelet...

Utväxlingen ställer till det lite grann på min mtb, men 65 km/h har jag varit uppe i. Den backen som är ner mot liljeholmsbron (heter den så?) i Stockholm. Fast man kan få kryssa mellan cyklister så det rekommenderas inte i rusningstid.

51 km/h har jag varit uppe i på "slätan", också med mtb. Utan medvind.

/Mattias
 
Har åkt "snabbare än 72 km/h" under Vätternrundan. En i gänget hade cykeldator, men som han förklarade det var maxhastigheten som den kunde visa 72 (?!), och det hade vi varit uppe i. Snabbaste stället var nånstans i en utförsbacke mellan Gränna och Huskvarna.

När jag och kompisen träningscyklade en gång hade vi grym medvind och åkte, på plan mark, om bilarna på den väg som gick paralellt med cykelbanan. Vi hade cyklat till Åtvidaberg och var på väg hem igen nära Linköping där jag då bodde.

Vi tog tid och räknade trampvarv och räknade med hjälp av utväxling och hjuldiameter ut hastigheten till något över 70 km/h.

Största problemet i de hastigheterna är att trampa jämnt och fint så att benrörelserna inte gör att man får en massa gungiga svängningar i ekipaget. Naturligtvis kan detta avhjälpas med lite extrem utväxling, men de flesta vettiga racercyklar är väl optimerade för lite lägre hastigheter.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.