40 mil på MTB. Vilken utrustning?

BOB på trixiga stigar är helt hopplöst. Allt hoppar och flyger och det blir väldigt ryckig gång. Skall man bära hojjen så blir det ännu värre. Det är svårt att bära cykel + BOB.

Tittar man på alternativen:
- Utgå från läger/följebil
Det bästa om man har möjlighet till det, men jag tror inte det passar er just nu?

- Packväskor
Totalt livsfarligt på smal stig, plus att cykeln blir hanterbar som en mindre oljetanker. Undvik!

- Ryggsäckar
Vissa här gillar det inte. Jag håller inte med. Jag har bekanta som cyklat vasaloppsleden, sverigeleden samt stora delar av sörmlandsleden. Jag har själv som mest cyklat upp mot 7 mil (fick inte med allt då vi fick lyfta cyklarna en hel del) på en dag och då med en last på lite över 10 kg, mest bestående av verktyg som såg, hammare, spade, slägga etc (spårbyggesprojekt) samt mat och dryck. Visst att det sliter lite på ryggen. Men med återkommende (men korta) pauser så går det utmärkt.

Jag vill generellt sätt ha så lite vikt som möjligt på cykeln när jag cyklar i terräng. På grusväg eller bättre så spelar det inte så stor roll.

Mitt råd är definitivt att ni testar. Packa ryggsäcken så att du får den tyngre än vad du kommer ha med dig på er resa och testcykla. Stick ut på en heldagstripp. Känn efter hur det känns. Klarar du en tyngre last nu så klarar du säkert en lättare last (under längre tid) senare.

/Mattias
 
Jag håller helt med Arvid, det bästa alternativet är rygga och pakethållare. Då kan man använda ena eller andra metoden alternativt dela upp vikten mellan ryggan och pakethållaren beroende på terräng och hur ont man får i ryggen.
 
Japp. Vi har resonerat lite kring utrutsning och har uteslutit packväskor och bob.

Jag kommer att köra med en större sadelväska (expanderbar) samt en liten väska på styret (som ej är i vägen). 2x750ml vätska i flaskställ. 2 liter vatten i blåsa på ryggen.

Som ryggsäck är vi väldigt intresserade av Lundhags nya T25 Endurance (25liter). På två personer har vi med denna rygga en packvolym på 50 liter vilket bör räcka. Som tidigare nämnt hänger en till grabb på från Östersund och vi har då ytterligare möjligheter att fördela vikten/packningen.

Ryggan kommer vi att packa med ett RP LightStar-tält (1,9kg), sovsäcken jag använder är en LIM PLUS #5 (490g) samt ett MSR Pocket Rocket-kök (86g). Liggunderlaget jag kommer att använda är ett RidgeRest (400g). Sedan tillkommer mat och kläder.
Inga stora mängder mat då vi kommer att passera samhällen, de första 30 milen ganska ofta, där vi kan inhandla mat för 1-2 dagar.

//Andreas
 
bergholm; sa:
Som ryggsäck är vi väldigt intresserade av Lundhags nya T25 Endurance (25liter). På två personer har vi med denna rygga en packvolym på 50 liter vilket bör räcka.
//Andreas

Jag har nog skrivit det förr, men jag gör det igen. T25 Endurance är kanon för cykling när man har lite mer på ryggen.
Det var för övrigt en T25 Endurance jag hade när jag cyklade med verktygen :)

/Mattias
 
Re: Ska ni nu ha rygga...

Klaus; sa:
... Packa allt tung i botten och lättare saker på toppen.

Japp, cyklade ca 14 mil uppdelat på 2 dagar med säkert 7-8 kilo i rygga. Men då hade jag sovsäcken lågt under så den låg mot baken. Hade inga problem med ryggen, däremot lite seg i benen efteråt ;)

/peter
 
Hur gick det med detta

Hej.

Jag funderar att cykla mittnordenleden från Sundsvall till Östersund i sommar.

Är den farbar med MTB?
 
Svårcyklat

Vi gjorde en testsväng från Sundsvall till Stöde och konstaterade efter den att det kommer att bli riktigt tufft. Biten till Matfors är väl i hyffsat skick men sedan blir det värre.

Vi gick med cyklarna mer än vad vi satt i sadeln. Det var myrmarker och knappt synbara stigar och dåligt markerat. Och väldigt kuperat dessutom.

För vandring tror jag däremot att det blir en fin resa men för cykling är det nog för krävande.

Lycka till!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
M.G. Stockholm - Nordkap ToR 370 mil på 15 dagar Långcykling 1
FreddeSkåning 20 mil på en dag? Långcykling 16
omdetdar 93 mil på enhjuling i Norge Långcykling 0
bergholm 20 mil på cykel Långcykling 7
x-treme Smygehamn-Trerikesröset Häng på 410 mil på cykel. Långcykling 0
tango 723 mil lång cykelspårbild Långcykling 1
danneman10 Cykla genom Norge 280 mil Juni 2019 Långcykling 42
HenrikLaas Första cykelturen över 30 mil - packning Långcykling 12
Alkazaa Tjej som cyklar 600 mil Långcykling 2
CalleNilsson Sverigetrampet - 240 mil självsvält Långcykling 30
avsl0912 Tour de Suede, 500 mil kan det va nåt? Långcykling 4
hannulan Mil per dag? Långcykling 5
chinerunner Riksgränsen-Piteå 75 mil MTB Långcykling 2
andreasj50 cykla 120 mil, tips!!! Långcykling 1
tango Ny mobilväska på styret? Långcykling 17
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
olaab Hur laga till ris när man är på tur? Långcykling 21
avslutmedlemskap0904 Längd på cykelkedja Långcykling 7
olaab Bra väska för cykeltransport på flyget? Långcykling 6
rikard500 Dagsetapper och vikt på packning Långcykling 5
johannab92 Uppsala - Västkusten på cykel i sommar Långcykling 5
spillevink Cykel på tåg Långcykling 40
Christian1 Era bästa tips på leder/vägar för ca 1 veckas cykelsemester Långcykling 13
olaab Att dricka på långtur? Långcykling 33
Sopel22 Cykeltur på bohuslänska kusten, tips på väg? Långcykling 2
Lea262 Upplev naturen mellan Malmö och Mörlunda på cykel Långcykling 0
Viljan82 Tips på familjevänlig helgtur Långcykling 0
Christian1 Tips på fin cykeltur i Toblach-området? Långcykling 3
Fröllan På två hjul i Europa. Långcykling 3
snufflan Långcykling i vinter, tips på resmål Långcykling 5
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
ElinB85 Cykla på Irland Långcykling 2
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
Moga Cykla på Färöarna? Långcykling 9
mThureson lowrider på racer Långcykling 11
thezood Tälta på Kattegattleden Långcykling 4
Christian1 Cykla på Gotland...önskar tips.. Långcykling 23
Sam Borombon Bosnien på två hjul Långcykling 6
Henrik.nu Vilken storlek på Surly LHT Långcykling 10
eversmando Fotografisk expedition på 2 hjul mot Kina! (2015) Långcykling 1
Rickard_L Cykla på Kuba Långcykling 3
HasseQ Bike-bilder på Flickr ... ! Långcykling 3
Minette förslag på cykel Långcykling 7
KoreaStyle Funderar på Tallinn - Riga Långcykling 10
Jepono Cykel på tåg i Europa? Långcykling 1
SeekOut Tips på cykelrutt genom frankrike och spanien Långcykling 6
Erkabubben Tips på bra lås för långfärdscykling Långcykling 19
Erkabubben Tips på hållbart stöd för touringcykel Långcykling 17
thureb Bromsljus på cykel Långcykling 29

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.