Trafikdöda djur med cykel?

I de fall det är stillastående älgar som blir påkörda så ja, då är föraren en idiot. Men jag inbillar mig att det ofta är så att älgen kliver ut framför bilen varvid älgen är att klassa som idiot.

Kör man in i stillastående objekt så har man inte haft rätt hastighet, i de fall någon/någoting kommer utflygande rätt ut i vägen så är föraren också ursäktad såvida inte risken att detta skulle kunna hända var uppenbar.

Sen behöver Henrik inte vara en idiot i normala fall, men att köra på något stort och stillastående är i min mening kännetecknade för en idiot. Jag har inget emot folk som gillar att ta risker så länge det bara är dem själva de riskerar. När de riskerer andras liv blir jag förbannad.

Men ingen är perfekt, själv har jag som 12 åring krockat på moped (lyckligtvis i måttlig fart) med vår egen hund varvid jag flög likt stålmannen över styret. Hunde välte, reste sig upp och gick vidare som om inget hänt.

Leif...
 
bogart; sa:
Sen behöver Henrik inte vara en idiot i normala fall, men att köra på något stort och stillastående är i min mening kännetecknade för en idiot. Jag har inget emot folk som gillar att ta risker så länge det bara är dem själva de riskerar. När de riskerer andras liv blir jag förbannad.

Det finns inte tillräckligt med information i mina postningar för att dra de slutsatser du gör. Vi diskuterade på ett lättsamt sätt de incidenter vi varit med om när vi är ute och cyklar. Därför utelämnade jag en del information, liksom jag inte i detalj redogjorde för hur jag hanterade hönan som fastnat i mitt hjul.

Hade jag vetat att jag skulle bli kallad idiot av en representant för åsneinternationalen hade jag givetvis låtit bli att posta, eller postat mer utförligt hur det såg ut med omgivande trafik, var åsnan befann sig när bilen framför passerade den etc.

Att kategoriskt uttala sig om personer utan att ha all information är något jag aktar mig för, men låt inte det hindra dig i framtiden.

/Henrik
 
inte jag, men

det var en här som körde ihjäl en älg(kalv) här i småland för ett tag sen, med cykel

svårslaget eller hur ?

kalven fick panik och hoppade fel och knäckte nacken
 
Re: inte jag, men

grym; sa:
det var en här som körde ihjäl en älg(kalv) här i småland för ett tag sen, med cykel

svårslaget eller hur ?

kalven fick panik och hoppade fel och knäckte nacken

Det är väl förbjudet att jaga från fordon? Någon av jägarna på utsidan kanske kan reda ut begreppen... ;-)
 
Re: Re: inte jag, men

nej nej nej, i ernie så jagar han (kommer inte ihåg vem, kanske Síd) men en gammal amerikanare, så jakt med bil är 100%lagligt, iaf i Ernies hemland, som jag tror är swe/nor
 
Fågelunge

Råkade köra ihjäl en fågelunge som hoppade ut på cykelbanan framför mig.. Gulsvart var den.. Lite synd faktiskt *snyft* Första djuret jag körde ihjäl fast jag råkade cykla in i en katt en gång... /M
 
IslandTraveller; sa:
Kanske en lätt morbid tråd det här, men jag har under de senaste 15 åren p?cykel haft oturen att mosa 3 mindre däggdjur:
* en näbbmus
* tv?gråsparvar

Aer det inte ganska faa djur om det aer paa 15 aar. Min statistik under de sista tre aaren aer

1 Parakit (Australien)
1 Mullvad (Vitryssland)
1 Vitvingad laerka (Uzbekistan)
1 Raaka (Kazakhstan), broet tvaa ekrar.

Tyvaer saa aer jag en inbiten kryssare saa jag har min egna lista oever "Djur kryssade med cykel). Det var naestan saa jag fick en haerfaagel igaar men den kom undan...
 
Ekorre

Jag höll på och dräpa en tallråtta häromdagen. En passage på mtb spåret i rudan gåt _väldigt_ nära ett viltstängsel, och det är småtallar precis vid spåret, så det är viltstängsel, stig, tallar. För att görqa det extra kul är det nerförsbacka precis där. Man kommer lätt upp i 45 kmh.

Jag såg ekorren på håll då den av någon anledning klättrade i viltstängslet. Precis när jag var vid den så beslutade den sig för att det var otäckt och hoppade ner från stängslet, över stigen och in i skogen. Jag var nog typ 2 centimeter från den...

Eller så var det en labil självmordtallråtta som ville använda min cykel på samma sätt som vissa människor använder tunnelbanetåg. Kanske skulle man köra samma runda igen och ge honom en ny chans...

/Mattias
 
Jag ger dig lite rätt där Henrik. Jag vet inte tillräckligt för att kunna säga att du är en idiot, vilket jag å andra sidan enbart insinuerade på ett ställe och då under förutsättning att du kört på något stort och stillastående. Men jag ber om ursäkt för det, det var ovanligt klumpigt av mig.


För övrigt har jag talat i allmänna ordalag såsom "den som kör blint är en idiot!" Vilket jag fortfarande vidhåller. Så har du kört blint så vet du vad jag tycker :)

Nog om det, åtminstånde från min sida.

Leif...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Krock med vilda djur? Långcykling 14
Max.M Cykel kompis sökes! Långcykling 0
G.Kraft Cykel och tåg Långcykling 1
MartinLA Ny cykel för kortpendling - stål/alum mm? Långcykling 2
johannab92 Uppsala - Västkusten på cykel i sommar Långcykling 5
spillevink Cykel på tåg Långcykling 40
olaab Packfickor till cykel? Långcykling 1
majjen Jag vet inte vilken cykel jag vill ha / behöver Långcykling 28
Lea262 Upplev naturen mellan Malmö och Mörlunda på cykel Långcykling 0
Worldcitizen Cykel Sällskap Långcykling 0
skogshovet Cykel genom Östeuropa (med omnejd) Långcykling 2
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
Linus_G Cykla i latinamerik Långcykling 6
JorgenB Kåpa till vanlig cykel Långcykling 9
SeekOut Hjullager till gammal cykel Långcykling 13
Minette förslag på cykel Långcykling 7
Jepono Cykel på tåg i Europa? Långcykling 1
Gocraft Hårt, vattentätt skal till cykel Långcykling 4
Jote Transport av cykel i Sverige Långcykling 5
thureb Bromsljus på cykel Långcykling 29
wendel90 Cykla i Afrike, Vad för cykel? Långcykling 1
Ekmannen Bygga cykel - storlek på ram? Långcykling 15
SeekOut Utrusta min cykel Långcykling 33
notaraver Behöver tips på en bra cykel för alla sorters väder och vägar Långcykling 5
Christian1 Cykel för en veckas cykelsemster? Långcykling 3
I.Morgan Ny cykel! Långcykling 10
CptChernobyl Att posta en cykel [ Eller liknande ] Långcykling 4
didrok87 Kona Sutra 2013 en bra touring cykel? Långcykling 26
Gevalia1 cykel råd? snälla! Långcykling 12
volcán_e_hombre Cykel på tåg/buss/flyg Långcykling 28
emptyrings På cykel i södra Frankrike? Långcykling 2
monnes Är denna cykel bra för långfärdscykling. om inte, tips!? Långcykling 18
Brune Vad är vitsen med en trehjulig cykel? Långcykling 10
Takuyi Cykel på budget Långcykling 21
rundqvist Finns det någon cykel som passar till "allt"? Långcykling 52
uppsala85 Tips på cykel etc. för min första långcykling Långcykling 52
TMW bra cykel butik?? Långcykling 9
Anette Grinde Cykel på flyg? Långcykling 15
colan Vilken cykel? Långcykling 6
colan Cykel till prag Långcykling 3
MajkyMan Typ av cykel - Från Sverige till Kina Långcykling 26
schager Örebro till Paris på cykel Långcykling 5
Bartod Utrustning till färd med cykel? Långcykling 25
KristianMattiasson avståndsmätare med karta på internet för cykel Långcykling 3
Gohan Bästa sättet att ta sig till (& från) Gibraltar med cykel Långcykling 5
chicole Malmö - Indien på cykel Långcykling 20
Vinza Hjälp med att välja cykel! Långcykling 2
j_stellan Visum till USA Långcykling 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.