Trafikdöda djur med cykel?

Njutning?

Hej du,
Om du är normal beror nog på följande:
1, Njöt du av att dräpa de små kräken och sedan rycka på axlarna och cykla vidare?
2, Njöt du av att fullständigt krossa dom små vidriga kräken för att sedan känna dig sexuellt tillfreds?

Fall 1, fullständigt normal!!!
Fall 2, vi andra får nog dra oss inomhus, stänga dörrar, fönster och ventilation!!

PS. Om Fall 2, se även över lås och ev vapen!!!!
 
Anders Gärderud?

Lite långsökt kanske, men kärringen (70+) sprang som en vilde när jag körde över hennes Cocker Spaniel på en äng för 20 år sen.
Hur det gick vet bara den som vågade stanna och fråga...
KJ
 
tigertamjaren; sa:
b1ff; sa:
En gång slutade det med att jag fick köpa 2 ananasar av 3 män med långa knivar för att klara mig ur situationen. Men det är en annan historia...

Den måste du väl bjuda på i alla fall!



/ G (som är full av beundran inför ditt facit!)

Ja, det får jag väl göra i alla fall. Det har trots allt med långcykling att göra...

För ett par år sedan var jag i Dominikanska Republiken och hade lite träningsläger. En dag cyklade jag igenom en by som ligger mellan Cabarete och San Juan, när det helt plötsligt kom en höna rusande tvärs över vägen. Höns i Dominikanska har inte fått lära sig trafikvett. Hursomhelst, så blev hönan sas "ett" med mitt framhjul. När jag stannat för att rensa framhjulet från Agda, kom dess rättmätiga ägare med två släktingar i släptåg, och frågade vad jag höll på med. Jag är inte så bra på spanska,men jag förstod snart att höns kostar betydligt mer i utlandet än i Sverige. Speciellt om dom fastnat i cykelhjul. Alla tre hade rejäla knivar i bältet som extra argument. Räkningen slutade på ca 100 spänn, men då fick jag två ananasar på köpet.

Ett par dagar senare cyklade jag på åsnan...
 
Re: Njutning?

SOIL; sa:
2, Njöt du av att fullständigt krossa dom små vidriga kräken för att sedan känna dig sexuellt tillfreds?
Fall 2, men jag släpade liken till undanskymd plats först. ;)

Historien med hönan var underbar, hade man kört ihjäl åsnan hade det kostat MÅNGA ananaser... Hönor och duvor är ju rätt stora djur, blev det inte skador på cykeln (kanske om de hamnar i ekrarna)? Någon igelkottsincident ute i landet?
 
Jag cyklade häromdagen över en ganska biffig råtta. Det sa verken splash eller bonk, snarare nåt mitt imellan. Den kom från vänster så ja hade förkörsrätt och jag kände ingen större sexuell tillfredsställelse :)

Krockade nästan med en schäfre i början på sommaren, men det slutade med att jag klotade. Det kom en ambulans och jag körde upp på den tomma (trode jag ja) trottoaren, ut ur en port hoppar en schäfer med ägare efter. Tvärnit med ny cykel och där satt jag på röven. Ägaren tittade på mig och sa "så går det när man cyklar på trottoaren". Jag reste mig upp borstade av mig och cyklade hem lite tjurig :)
 
Igelkott och ko

Klarar inte riktigt rubriken, men näradöden-upplevelser blev för minst två inblandade i alla fall:
Vi hade tagit sista färjan över till Bornholm och insåg kl 23 på kvällen i mitten av augusti att vi inte hade några fungerande lampor till cyklarna. Det blev mörkerkörning till Dueudde.
Strax utanför Rönne kom en igelkott klivande över cykelbanan. Eftersom igelkotten kom från höger tvärnitade jag och fick min man, hans cykel och packning intrasslad i mig, min packning och cykel. Igelkotten reste taggarna och fräste, för att sedan kliva vidare.
Vi trasslade ut oss och satte fart igen. En stund senare känns det som att "något" står framför på vägen. Jag stannar ca en meter framför en koskock som hade rymt. Den närmaste hade sänkt huvudet och verkade beredd på en sammanstötning. Vi ursäkta oss, tog en rejäl omväg och kom så småningom fram till vårt mål.
/Stina, snart på väg på nya cykeläventyr i Danmark.
 
Re: Re: Njutning?

IslandTraveller; sa:
Historien med hönan var underbar, hade man kört ihjäl åsnan hade det kostat MÅNGA ananaser... Hönor och duvor är ju rätt stora djur, blev det inte skador på cykeln (kanske om de hamnar i ekrarna)? Någon igelkottsincident ute i landet?

Hönan fastnade med vinge och ben, men hjulet klarade sig fint. Givaren till cykeldatorn slets dock av...


Åsnan stod parkerad mitt i vägen när jag kom runt en blind kurva under utförskörning. Jag träffade den i baken (från sidan) och fick en rejäl smäll på armen. Om jag hade träffat mitt på åsnan är jag tveksam till vem som "vunnit"... Nu blev det oavgjort.
Jag stannade för att lugna ner mej lite, och åsnan såg ut att må bra. Men han var inte intresserad av att bli klappad av galningen på cykel. Cyklade förbi igen ett par dagar senare, och hade åsnan valt en lämpligare plats vid sidan av vägen.

När jag var på Borneo för några år sedan betade hästar i grässträngen i mitten av motorvägen utanför Kota Kinabalu. Det gick åt en del gummi på bilar som bromsade i panik, men hästarna var fullständigt oberörda...
 
>Åsnan stod parkerad mitt i vägen när jag kom runt en blind kurva under utförskörning.

Fnys! Nu blir jag upprörd, mycket oansvarigt att köra på det viset!
Tänk om det varit ett litet barn som stått där istället.

Leif...
 
bogart; sa:
>Åsnan stod parkerad mitt i vägen när jag kom runt en blind kurva under utförskörning.

Fnys! Nu blir jag upprörd, mycket oansvarigt att köra på det viset!
Tänk om det varit ett litet barn som stått där istället.

Leif...

Barnets föräldrar är naturligtvis helt utan ansvar?
Vägen i fråga är en av de kraftigast trafikerade vägarna i DR.
 
>Barnets föräldrar är naturligtvis helt utan ansvar?

Det spelar ingen som helst roll, den som kör blint är en idiot! punkt.

Sen kan olyckor hända som gör att man oavsiktligt plötsligt råkar köra blint, i vilket fall man är ursäktad.

Leif..
 
Utan ont uppsåt

bogart; sa:
den som kör blint är en idiot! punkt.

Trams.

Att det står en åsna (eller en älg för den delen) på vägen direkt efter en kurva är knappast cyklistens fel, eller en eventuell bilförares dito. Hur många älgar möter inte sin skapare i vindrutan på en Volvo, utan att föraren för den sakens skull är en idiot.

Nu fortsätter vi med våra roliga morbida historier på den här tråden istället! Vem fortsätter?

;)

/ G
 
Leif,

Jag har haft körkort i 12 år och kör ca 4000 mil om året. Har cyklat i genomsnitt 1500 mil om året de senaste 10 åren, och har aldrig varit inblandad i en olycka som orsakat personskador.

Har du cyklat eller kört bil i Indonesien eller Dominikanska Republiken? Det är rätt stor skillnad mot hur det är att köra i Sverige. Exempelvis går alla vägar rakt genom byar och städer. Ytterdörren på husen går rakt ut i gatan. Övergångsställen, trottoarer och cykelbanor existerar inte. I dessa situationer skulle jag påstå att man kör "blint".

Människor är medvetna om detta och har anpassat sig till det. Exempelvis lär man sina barn att inte springa ut på vägen, då de i så fall skulle bli överkörda direkt, sikt eller inte sikt. Man går inte ut i vägen framför anstormande trafik, med motiveringen att man har lagen på sin sida.

I blinda kurvor, eller hårnålskurvor används signalhorn (eller ringklocka) flitigt. Signalhornet används också när man kör om i kurvor, på insidan, eller om man ser en snygging.

Tyvärr uppmärksammar ibland åsnor inte detta. De kanske tror att det gäller någon annan.

Varningsskyltarna för "farlig kurva" är i DR utrustade med reklam för Brugal, som är den dominerande romleverantören på ön.

Vi svenskar, som är vana vid att man målar linjer och sätter upp skyltar som i viss mån respekteras kanske tycker det här är otäckt. I Sverige skulle inte den viktigaste vägen mellan norra och södra delen av landet vara 6-7m bred, full med hårnålskurvor och ha en fartbegränsning på 100km/h, men så är det på en del ställen i utlandet.

Vad jag vill komma fram till är att man måste göra riskbedömningen baserat från fall till fall. I Sverige är det vanligt att barn springer ut på och leker på vägen, men jag har aldrig råkat ut för det i DR. Hindren på vägen har varit djur, och ibland ett tappat traktordäck, en ölkagge, ett lass plankor, tegelpannor eller liknande.

Men vill du kalla mig för idiot, så får du naturligtvis göra det. Det är det så många som gör redan ;-)

/Henrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Krock med vilda djur? Långcykling 14
Max.M Cykel kompis sökes! Långcykling 0
G.Kraft Cykel och tåg Långcykling 1
MartinLA Ny cykel för kortpendling - stål/alum mm? Långcykling 2
johannab92 Uppsala - Västkusten på cykel i sommar Långcykling 5
spillevink Cykel på tåg Långcykling 40
olaab Packfickor till cykel? Långcykling 1
majjen Jag vet inte vilken cykel jag vill ha / behöver Långcykling 28
Lea262 Upplev naturen mellan Malmö och Mörlunda på cykel Långcykling 0
Worldcitizen Cykel Sällskap Långcykling 0
skogshovet Cykel genom Östeuropa (med omnejd) Långcykling 2
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
Linus_G Cykla i latinamerik Långcykling 6
JorgenB Kåpa till vanlig cykel Långcykling 9
SeekOut Hjullager till gammal cykel Långcykling 13
Minette förslag på cykel Långcykling 7
Jepono Cykel på tåg i Europa? Långcykling 1
Gocraft Hårt, vattentätt skal till cykel Långcykling 4
Jote Transport av cykel i Sverige Långcykling 5
thureb Bromsljus på cykel Långcykling 29
wendel90 Cykla i Afrike, Vad för cykel? Långcykling 1
Ekmannen Bygga cykel - storlek på ram? Långcykling 15
SeekOut Utrusta min cykel Långcykling 33
notaraver Behöver tips på en bra cykel för alla sorters väder och vägar Långcykling 5
Christian1 Cykel för en veckas cykelsemster? Långcykling 3
I.Morgan Ny cykel! Långcykling 10
CptChernobyl Att posta en cykel [ Eller liknande ] Långcykling 4
didrok87 Kona Sutra 2013 en bra touring cykel? Långcykling 26
Gevalia1 cykel råd? snälla! Långcykling 12
volcán_e_hombre Cykel på tåg/buss/flyg Långcykling 28
emptyrings På cykel i södra Frankrike? Långcykling 2
monnes Är denna cykel bra för långfärdscykling. om inte, tips!? Långcykling 18
Brune Vad är vitsen med en trehjulig cykel? Långcykling 10
Takuyi Cykel på budget Långcykling 21
rundqvist Finns det någon cykel som passar till "allt"? Långcykling 52
uppsala85 Tips på cykel etc. för min första långcykling Långcykling 52
TMW bra cykel butik?? Långcykling 9
Anette Grinde Cykel på flyg? Långcykling 15
colan Vilken cykel? Långcykling 6
colan Cykel till prag Långcykling 3
MajkyMan Typ av cykel - Från Sverige till Kina Långcykling 26
schager Örebro till Paris på cykel Långcykling 5
Bartod Utrustning till färd med cykel? Långcykling 25
KristianMattiasson avståndsmätare med karta på internet för cykel Långcykling 3
Gohan Bästa sättet att ta sig till (& från) Gibraltar med cykel Långcykling 5
chicole Malmö - Indien på cykel Långcykling 20
Vinza Hjälp med att välja cykel! Långcykling 2
j_stellan Visum till USA Långcykling 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.