Nu så ;-)

Navväxel

thureb; sa:
Vad har ni för uppfattning om bästa växelvarianten vid vintercykling i hyggligt tempo?

På stig i skog utan tvekan XTR eller XT. Däremot på väg är det svårare. Vägsalt fördärvar snabbt och faktiskt irreparabelt utanpåliggande växlar. De har så många leder. Är man rädd om cyklen och vill ha fungerande växlar måste man helt enkelt kolla upp var det saltas och inte saltas.

För cykling till jobbet i ur och skur skulle jag absolut satsa på en en navväxel, Shimano eller Rohloff http://www.rohloff.de/english/products/speedhub/index.htm
med rätt smörjning bör de kunna rulla även i minus 20.

Tips: vattentvätt leder ofta till att vatten tränger in i lagren. Vid kyla räcker det med bara en aning vatten eller fukt i lagret för att frihjulsmekanismen eller någon annan väsentlig komponent ska frysa fast. Ock sedan står man där.

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/fu99/MTB.html
 
ipg289h; sa:
Vägsalt fördärvar snabbt och faktiskt irreparabelt utanpåliggande växlar. De har så många leder.
Växeln kärvar alltså ihop i lederna för sidledsförskjutningen? Inget jag råkat ut för ens utan att olja växeln. Gissar att mina saltade sträckor varit för korta.
 
Arbetet kostar

kaw; sa:
thureb; sa:
Det var en gaveldel som sprack på vänstersidan och att bara byta den delen hade varit dyrare än att byta allt utom själva ytterdelen (med ekerflänsarna och kåpan) av navet.
Nu blir jag ledsen. Att en liten del ska kosta mer än hela innandömet, som kostade ... kr??? (Hela navet kostar 1225 kronor.)

Jag sitter och tittar på navets skiss, man kan hitta filen "SG_7C22.pdf" på Shimanos webbplats. Gissar att det var det som kallas "Internal Assembly" du bytte. Enda "gaveln" i är väl i del nr 4 (av 1-13). Var det verkligen den som gick sönder?

Anledningen till bytet var att det skulle ha kostat mycket att gå igenom och smörja upp det gamla navet. Nu fick jag i praktiken ett nytt nav vilket jag accepterade för att se om det var det första navet som hade någon sorts udda funktionsfel som skulle förklara mina problem tidigare med kyla. Återkommer med nytt omdöme efter ett par vintrar.

Thure
 
Rullbroms med handreglage

kaw; sa:
Jag har bytt till rullbroms bak på vintercyklen och den är jag hitintills nöjd med.
Ursäkta att jag är omständig, men då blev du ju tvungen ekra om/köpa nytt hjul... Självfallet är du nöjd eftersom du kan trampa bakåt!?
Jag har den version av Nexusnavet som inte har fotbroms. Jag bytte alltså ut fälgbromsen bak mot handmanövrerad rullbroms och då kunde styrreglaget med kombinationen växelvred och bromshandtag behållas. Fungerar utmärkt så här långt. Det blev väldigt slitage på fälgen av kombinationen smuts och salt vintertid. Jag kan alltså trampa bakåt utan att bromsa.

Sedan en fråga till dig Anders. Förstår inte riktigt om du nyttjar navväxel eller utanpåliggande växel vintertid. Vad jag menar med stor underhållsbehov är utanpåliggande växlar.

Thure
 
[/QUOTE]
thureb; sa:
Sedan en fråga till dig Anders. Förstår inte riktigt om du nyttjar navväxel eller utanpåliggande växel vintertid. Vad jag menar med stor underhållsbehov är utanpåliggande växlar.
Jag cyklar med utanpåliggande växel, pappa med växelnav. Trodde det framgick, men jag kan väl upprepa det jag skrev tidigare ;-)

Först kommenterade jag din erfarenhet av Pentasportnavet genom att visa på att det under många mils bruk inte strulat så som du beskrev det med täta reparationer = jag blir förstås nyfiken vad som gick sönder?

Sedan kommenterade jag det du skrev om det kräver nästan daglig rengöring av drivpaketet för att en utanpåliggande växel ska fungera. Det känner inte jag igen. Att kedja och kransar slits är dock en annan sak.
[Ändrat av kaw 2003-06-17 kl 17:01]
 
kaw; sa:
Växeln kärvar alltså ihop i lederna för sidledsförskjutningen? Inget jag råkat ut för ens utan att olja växeln. Gissar att mina saltade sträckor varit för korta.

På en Shimanoväxel finns fyra leder och två rulltrissor med lager, få in salt och växeln är körd. Normalt behöver man knappast olja växeln, smörjer endast trissorna om de blivit inpackade med lera, på övrigt på sin höjd lite teflon spray.

På en navväxel ligger alltihop skyddat mot salt o väta.

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/fu99/MTB.html
 
ipg289h; sa:
På en Shimanoväxel finns fyra leder och två rulltrissor med lager, få in salt och växeln är körd.
Jo, fyra leder, två tätade "fjäderaxlar" och sedan rulltrissorna. Om lederna kärvar kan det väl vara läge med lite olja. Är det där du menar att växeln blir körd?
 
Saltet förstör från vad jag förstår ytorna som leder och lager glider eller rullar på. Har inte själv förstört någon växel på det sättet eftersom jag blivit varnad.

Tror du mig inte, så pröva själv, jag kan ju ha fel. För egen del avhåller jag mig från saltade vägar så mycket jag kan.

Per
 
ipg289h; sa:
Tror du mig inte, så pröva själv, jag kan ju ha fel. För egen del avhåller jag mig från saltade vägar så mycket jag kan.
Med en dyr cykel och tjusiga komponenter verkar det rimligt att vara rädd för saltet. Om man bor i en större stad cyklar man förhoppningsvis på mer eller mindre plogade cykelvägar och har bara kortare sträckor med väg som vissa dagar saltas. Det har i alla fall mina växlar inte mått dåligt av.
 
Mitt svar till TS

Du är på fel spår! Jag diskuterar inte specialbutiker som sätter ihop cyklar enligt kundens önskemål utifrån valfria komponenter. Det är något helt annat.
Det jag beskriver kan närmast sammanfattas på följande sätt: Du ser en broschyr på en ny Volvo S80 årsmodell 2003. Du går till en auktoriserad Volvoåterförsäljare och upptäcker att det som finns i broschyren inte stämmer överens med bilen du tittar på. När du anmärker på detta hos säljaren så säger han att han sålde några delar till en kund som köpte en Volvo V70 och delar från hans V70 sitter nu i S80 som du tittar på. Säljaren föreslår dig inte att du kan beställa en helt ny S80 enligt dina önskemål utan försöker snacka omkull dig så att du köper denna hybrid S80 till fullt pris.
 

Guest

Gäst
Re: Pendelcykelforum ett bra initiativ.

thureb; sa:
Hej.


Hej Thureb ! jag har kört åretrunt dagligen t o f jobbet i 10 år med shimano 7vxl nexus, och det har funkat perfekt, bromshylsan tar slut men annars ok :)

Vad har ni för uppfattning om bästa växelvarianten vid vintercykling i hyggligt tempo?

Thure
 
Cykelpendling

När Cykling bytte namn till Långfärdscykling blev jag helt vilse... Långfärdscykling ägnade jag mig åt senast 1988, cykelpendlar gör jag hela året.

Ett nytt forum är vad som behövs!
Namnförslag: Cykelpendling

/Raymond
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.