Nu så ;-)

Jag saknar ett forum för stad/jobb. Jag cyklar till mitt arbete så ofta jag kan vilket står för stad i stad/jobb. Självklart så behöver man inte bo i en stad för att cykla till sitt arbete därav snedsträcket och jobb i stad/jobb.
Jag hittar på något sätt inte vad jag söker i nuvarande två forum och det vore konstigt om flera hundra tusen människor som cyklar dagligen i detta land inte ska ha ett eget forum.

PS
Det är självklart att Långfärdscykling och Mountainbike ska vara kvar. Den enes bröd ska inte vara den andres död.
DS
 
Pendling

Låter bra.

Kanske kan det komma fram bra tips om cykelbanor, allternativa vägar med lite trafik och annat som får fler att cykla till jobbet.
Själv har jag bara 8 km enkel väg till jobbet, kör på en lite asfalterad väg som löper paralellt med väg 21 som är livligt trafikerad. Väl inne i tätorten finns det sedan cykelbana och cykeln parkerar jag varmt och torrt i inomhus. Om så behövs blåser jag av drivpaketet med tryckluft och sätter på ny smörja.

Passar även på att handla på vägen hem och lastar då det i en B.O.B., dom vita plastbackar med lock som tillverkas på orten passar på mm i Bobben.

Kör året om i ur och skur, i vintras köpte jag Shimanos vinterskor med SPD. I dom har jag ullstrumpor och utanpå överdrag från Gore Bike Wear och då kan man köra ett tag utan att frysa om fötterna som är största problemet vintertid.

Di vi i veckan placerde bil nr 2 på skroten kommer det att bli en del cykling framöver men en stor besparing som följd. Räknar med att spara 2000 kr i månaden.

Stefan
 
Min cykel

Jag har precis köpt en ny cykel. Det blev en Skeppshult ARC. Jag ville egentligen ha en Skeppshult Natur men lädersadeln drar till sig fler cykeltjuvar och i Malmö finns det gott om dom. I bästa fall blir man av med sadeln och i sämsta fall hela cykeln.
Jag kan berätta en hel story om mitt köp.
Jag besökte alla återförsäljare av Skeppshult i Malmö och kranskommuner. Det enda som fanns inne var gamla modellar med "svart" kedja och svarta fälgar men när jag började diskutera priset då tog de genast fram 2003-års prislista och började diskutera utifrån den.
Alla erbjöd sig att plocka ihop en cykel enligt 2003-års katalog från Skeppshult. Bakhjul från en cykel, ramen från en annan etc.
Jag informerade dom att det hela ändå inte blir rätt eftersom årets modeller har en silverfärgad kedja som står emot rost mycket bättre samt silverfärgade fälgar där smuts syns mycket mindre. Växelreglaget var också fel eftersom jag vill ha Shimanos 7 vx. vrid och inte klick som finns på Natur.
Det är väldigt trist att komma in en butik där man plockar ihop cyklar, eftersom till sist finns bara cyklar med komponenter som ingen vill ha. Dessutom ger det dålig reklam för Skeppshult.

Jag vågade inte beställa min cykel hos någon av dom för jag misstänkte att dom bara skulle beställa delar dom saknade och göra ett hopplock där allt ändå inte blev rätt.
Jag började misströsta och se på andra cykelmärken. I sista stund kom jag i kontakt med CYKELSTÄLLET i Malmö. Så fort jag kom in i butiken kändes det rätt. Han hade inte min modell inne men alla Skeppshultcyklar som var inne var exakt som dom kom från fabriken. Inget fusk där inte. Jag gjorde en beställning och en vecka senare kom den. Vilken underbar cykel.
 
Re: Min cykel

ngk; sa:
Det är väldigt trist att komma in en butik där man plockar ihop cyklar, eftersom till sist finns bara cyklar med komponenter som ingen vill ha. Dessutom ger det dålig reklam för Skeppshult.

Jag vågade inte beställa min cykel hos någon av dom för jag misstänkte att dom bara skulle beställa delar dom saknade och göra ett hopplock där allt ändå inte blev rätt.

Nu vill jag opponera mig lite Georg! Varför skulle en cykel som är ihopplockad i butiken vara sämre än en som moterats i en fabrik? I mitt tycke är det allför få handlare som VILL plocka ihop cyklar på det sättet. Det suckas och stönas om man frågar om det går att byta ut vissa detaljer och måttanpassa efter den egna anatomin. Men det är väl olika vilket behov man har!
Skriv gärna ut vilka butiker som ville plocka ihop en cykel åt dig, för dom är svåra att hitta. :)

/TS
 
Pendelcykelforum ett bra initiativ.

Hej.

Cyklar också till och från jobbet. Jag har 16-17 km enkel resa och bor i Bagarmossen samt arbetar på Huddinge sjh.

På vintern har jag en mtbliknande cykel från DBS med Shimanos 7-växlade Nexusnav. SPD-pedaler och Shimanos vinterskor i storlek som rymmer extra yllesockor är en mycket trevlig kombination. Vintercykelbyxor av hängselmodell samt fleeceinnermössa i hjälmen gör också att jag sällan fryser.

På sommaren blir det en hel del Inlines men vid fuktigt väglag åker jag på en engelsk toruringcykel Thorn Club Tour.

På vintern när det är riktigt kallt har jag haft problem med att växelnavet kärvat. Det går bra efter det att jag lämnat in bakhjulet för smörjning vilket jag gör 1 gång per säsong. Trots det slits det hårt och jag fick skaffa ett nytt efter 4 säsonger (ca 1400 mil). Jag förvarar cykeln inomhus både på jobbet och hemma.

Vad har ni för uppfattning om bästa växelvarianten vid vintercykling i hyggligt tempo?

Thure
 
Re: Pendelcykelforum ett bra initiativ.

thureb; sa:
Trots det slits det hårt och jag fick skaffa ett nytt efter 4 säsonger (ca 1400 mil).
Låter konstigt. Borde hålla längre, men annars kan man väl byta bara de delar som slits. Vet du vad som var fel på navet?

Blir lite orolig då just pappa graderat upp till Nexusnavet från Pentasport (numera Spectro P5). Pentasportnavet är visserligen svårväxlat men enkelt att meka med och kugghjulen håller än.

Vad har ni för uppfattning om bästa växelvarianten vid vintercykling i hyggligt tempo?
Jag prioriterar täta växlar och direktdrift så det blir utanpåliggande för mig. Slits onödigt mycket kanske, men annars inga problem förutom den gången när det var extremt blötsnöföre som fixerade bakväxeln efter att cykeln stått ute...

Fast min Shimano "dual control lever" (broms-växelhandtag för racer) krånglade lite i strängare kyla i vintras.

Växelnav tillverkas av
- Shimano www.shimano-europe.com
- SRAM www.sram.com
- Sturmey-Archer www.sturmey-archer.com
- Rohloff www.rohloff.de

Det populäraste är väl Shimanos sjuväxlade. Det har en annan konstruktion än de SRAM och Sturmey-Archer tillverkar. De två sistnämnda har tre planetväxlar och direktdrift på mittväxeln. Hur Shimanos fungerar har jag inte lärt mig än.

Rohloff tillverkar ett högkvalitativt fjortonväxlat nav med jämna växelsteg på 13,6%. Kostar därefter...
 
"Transportcykling"

ngk; sa:
Jag saknar ett forum för stad/jobb. Jag cyklar till mitt arbete så ofta jag kan vilket står för stad i stad/jobb.

Jaaa!
Det är ju just som transportmedel cykeln får göra hårdast tjänst.

Mellan hem och järnvägsstation går färden på en batavuscykel med sram S7.

Det känns som det mesta av muskelkraften hittar ner i asfalten men det kan vara lite tjurigt att få i lågväxel från stillastående. (Och det är ju en av fördelarna med navväxel).
Racerventiler får en trots allt att känna sig lite snabbare :)

Inga problem med underhåll efter ett år. (Lite smörjning och punkalagningar bara.)
 
Re: Re: Pendelcykelforum ett bra initiativ.

kaw; sa:
thureb; sa:
Trots det slits det hårt och jag fick skaffa ett nytt efter 4 säsonger (ca 1400 mil).
Låter konstigt. Borde hålla längre, men annars kan man väl byta bara de delar som slits. Vet du vad som var fel på navet?

Blir lite orolig då just pappa graderat upp till Nexusnavet från Pentasport (numera Spectro P5). Pentasportnavet är visserligen svårväxlat men enkelt att meka med och kugghjulen håller än.

Det var en gaveldel som sprack på vänstersidan och att bara byta den delen hade varit dyrare än att byta allt utom själva ytterdelen (med ekerflänsarna och kåpan) av navet.

Jag tror att Shimanos Nexusnav helt enkelt krymper i kyla och att tolerenserna är så små att det blir trögt att växla. Däremot så är det relativt lätttrampat.

Jag har bytt till rullbroms bak på vintercyklen och den är jag hitintills nöjd med.

Vore intressant att läsa mer om vintererfarenheter av växelnav. Själv har jag kört på Pentasport men det kostade mycket i underhåll med täta reparationer. Gamla treväxlade Torpedo fungerar rätt bra i kyla men har för stora hopp mellan växellägena i min smak.

Utanpåliggande växlar på vintercykel tror jag tar mycket stryk i varje fall i Stockholms förorter där jag ofta kör i besvärlgt moddföre. Jag har inte ännu kört en hel vintersäsong med utanpåliggande men är lite sugen att prova. Det som hållit tillbaka mig är att jag inte riktigt har tid till nästan daglig rengöring och smörjning av drivlinan.

Känner ni till några långtester av vintercyklar?

Hälsningar Thure
 
Re: Re: Re: Pendelcykelforum ett bra initiativ.

thureb; sa:
Vore intressant att läsa mer om vintererfarenheter av växelnav.

Jo torpedos trea funkade ju lika bra (eller dåligt) jämt. Pentasport har jag nästan bara dåliga erfarenheter av. Trögväxlat på sommaren, i praktiken treväxlat på vintern. (Glöm ettan och femman)

Sram S7 fungerade bra i vintras. Lite meckel att få i låga växlar från stillastående, som sagt var, men det kan jag leva med (Ett steg ned är aldrig problem, jag misstänker att det är när man passerar "direktläget" som det trasslar)
 
GustavOh; sa:
Jo torpedos trea funkade ju lika bra (eller dåligt) jämt.
Vadå dåligt? Det är ett robust nav med ett robust växelreglage i metall till skillnad från de idiotiska Pentasport-reglagen i plast (senare års växling med box vid navet kan jag inget om).
Pentasport har jag nästan bara dåliga erfarenheter av. Trögväxlat på sommaren, i praktiken treväxlat på vintern. (Glöm ettan och femman)
Trägväxlat = ja. Skillnad på vinter förstår jag inte. Ser helt enkelt ingen anledning. Delarna som ska röra sig borde inte ha svårare att hitta varandra i kyla. Pappa som brukar cykla åtminstone i några minusgrader har heller aldrig nämt något.
thureb; sa:
Det var en gaveldel som sprack på vänstersidan och att bara byta den delen hade varit dyrare än att byta allt utom själva ytterdelen (med ekerflänsarna och kåpan) av navet.
Nu blir jag ledsen. Att en liten del ska kosta mer än hela innandömet, som kostade ... kr??? (Hela navet kostar 1225 kronor.)

Jag sitter och tittar på navets skiss, man kan hitta filen "SG_7C22.pdf" på Shimanos webbplats. Gissar att det var det som kallas "Internal Assembly" du bytte. Enda "gaveln" i är väl i del nr 4 (av 1-13). Var det verkligen den som gick sönder?
Jag tror att Shimanos Nexusnav helt enkelt krymper i kyla och att tolerenserna är så små att det blir trögt att växla.
Allt är ju samma metall så jag tror snarare det är fettet och "allmän tröghet" i kyla som ställer till det.
Jag har bytt till rullbroms bak på vintercyklen och den är jag hitintills nöjd med.
Ursäkta att jag är omständig, men då blev du ju tvungen ekra om/köpa nytt hjul... Självfallet är du nöjd eftersom du kan trampa bakåt!?

Vore intressant att läsa mer om vintererfarenheter av växelnav. Själv har jag kört på Pentasport men det kostade mycket i underhåll med täta reparationer.
Jag har underhållit ett Pentasportnav för åretruntbruk i Stockholm (ej snö dock) i tretton år nu. Med normalt arbetsår, arbetsvecka och säg tolv kilometer i snitt enkel väg blir det rätt många mil.

Det har inte varit mycket underhåll. Knappt en gång om året har bromshylsan behövt fett. Om det inte varit för kulringen på bromssidan som brast alldeles nyligen hade inte en enda del gått sönder! Den bytte jag för övrigt för noll kronor (cykelhandlaren hittade en begagnad, Maltes Lidingö).
Jag har inte ännu kört en hel vintersäsong med utanpåliggande men är lite sugen att prova. Det som hållit tillbaka mig är att jag inte riktigt har tid till nästan daglig rengöring och smörjning av drivlinan.
Vilka erfarenheter säger att du måste göra ren kedjan så ofta? Jag prioriterar minimalt underhåll framför optimal livslängd. Det innebär smörjning (tar ungefär tjugo sekunder effektiv tid) när kedjan blivit torr. Ibland avtorkning med trasa också.

Har inte samma veckodistans som du (Thure) så jag har ingen direkt koll på hur ofta cykeln skulle behöva storgenomgång för att kännas kul att använda. Rengöring vid jul tycker jag borde räcka. Har alltså heller inga exakta data i mil för hur snabbt kedja och kransar slits för mig annat än att det alltid känns för ofta förstås...
 
kaw; sa:
GustavOh; sa:
Jo torpedos trea funkade ju lika bra (eller dåligt) jämt.
Vadå dåligt? Det är ett robust nav med ett robust växelreglage i metall till skillnad från de idiotiska Pentasport-reglagen i plast.
Robust nav ja. Aldrig några problem där.
Men som jag minns kunde det vara ett litet helsicke att justera rätt. Åtminstone om man inte bytte växelwire oftare än jag... Fast wiren slets ju ganska hårt vid reglaget.

Pentasport har jag nästan bara dåliga erfarenheter av. Trögväxlat på sommaren, i praktiken treväxlat på vintern. (Glöm ettan och femman)
Trägväxlat = ja. Skillnad på vinter förstår jag inte. Ser helt enkelt ingen anledning. Delarna som ska röra sig borde inte ha svårare att hitta varandra i kyla.
[/QUOTE]
Tja det är min erfarenhet iallafall. (Det kan ju vara så att jag är mindre flink med oljekanna och trasa på vintern, förstås.)

Ett av mina sämre inköp i livet var när jag "uppgraderade" från torpedotrean till pentasport. Cykelhandlaren hävdade att barnsjukdomarna var borta. Yeah, right...
Eller när jag köpte till en utanpåliggande hög-låg-växel till ett treväxlat nav. Det sämsta från två världar.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.