Cykel, vet och etikett!

Re: Re: Gör barnvagnstestet istället

76; sa:
ipg289h; sa:
Så du ska plinga o ringa bort barnvagnarna när du är ute o åker MTB där folk drar barnvagn. Patetiskt!

vad tanken bakom detta inlägg var, det säger ju inget som inte redan är sagt

Gör det inte? Nåväl, en febrilt ilsket plingande o ringande Michael som jagar "barnvagnsmarodörer" till rätt sida av vägen på helgerna i Nackareservatet är ingen bra ambassadör för sporten om han ägnar sig åt denna aktivitet med en cykel som påminner om en mountainbike.

Det vore bättre om Michael lärde sig att behärska att åka MTB på ställen där det inte dras barnvagnar.

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/First.html
 
Re: Re: Gör barnvagnstestet istället

crazy; sa:
jag skall ta men mig en barnvagn nästa gång jag ger mig ut och cyklar.

Det skulle se ut det :) Men du behöver inte vara fullt så empirisk. Det går ju att bedöma om man kan dra barnvagn eller ej desssutom kan man ju kolla förekomsten av barnvagnar.

Är det hällar, steg, rötter, smal vindlande stig, och svårt att köra fortare än att man kan stanna på mindre än en meter, eller en och en halv, utan att bli fullständigt mörbultad, så har du hittat rätt. Och, bingo, där återfinns heller knappast några barnvagnar. Ha det så trevligt i skogen!

Per
Som inte har någon ringklocka: kör med vänligt tilltal istället.
http://user.tninet.se/~ipg289h/First.html
 
Elementärt

Jag kan inte låta bli att så här sent kasta mig in i diskussionen med ett litet förtydligande:

Cyklister, Fotgängare och Bilister är inte tre olika djurarter. De flesta av oss är både cyklister, fotgängare och bilister.
Det låter som en självklarhet (det ÄR en självklarhet) men så fort vi tar på oss den ena rollen tycker vi att de andra rollerna är idioter. Fattar ni hur urbota korkat det är?

Hur många kollar på skyltar innan de går ut på gångvägen för att se om det är en kombinerad gång- och cykelväg så att ni ser vilken sida ni skall gå på?

Jag gör det inte. Ändå svär jag åt de förbannade fotgängarna som går mitt i cykelbanan när JAG är cyklisten, och jag svär åt de förbannade cyklisterna när JAG är forgängaren.
Frågan är vem det är som är idioten.

Niclas nämnde det magiska ordet: ÖDMJUKHET.
Så länge du som fotgängare inte tänker på cyklisterna ska du inte räkna med att andra gör det när du är cyklist.

VAD GÄLLER ringklockeproblemet är det inte så enkelt att man bara plingar och gångtrafikanterna på ett magiskt sätt poppar över på rätt sida (= den sidan man inte tänker cykla på, alltså gångbanan).
Jag cyklar ett par mil från och till jobbet varje dag, ofta på kombinerade gång- och cykelbanor. Om det går tre personer i bredd och man plingar så kan man räkna med att de flyttar sig åt SAMMANLAGT NIO OLIKA HÅLL. Var och en rör sig först åt det håll som insinkten säger, sedan åt det håll som kamraten rör sig och till sist åt det håll som de ser att jag inte cyklar åt. Vid det laget är jag ungefär en meter från dem, med ett hårt grepp om alla bromsar, väntandes på att de skall bestämma sig så att jag kan komma förbi.

Då känns det faktiskt ofta enklare att bara cykla förbi på den sida med mest plats på.


[Ändrat av Nordesjo 2003-04-24 kl 12:09]
 
ringklocka

....har väl inte haft koll på den här tråden direkt, men tänkte bara smyga in att min upplevelse av ringlockan när jag är ute på min MTB är att folk bara vänder sig om och glor när man använder den.
 
Re: Elementärt

Nordesjo; sa:
Hur många kollar på skyltar innan de går ut på gångvägen för att se om det är en kombinerad gång- och cykelväg så att ni ser vilken sida ni skall gå på?
I de allra flesta fall är det inte så svårt att lista ut vilken sida man ska gå på (utan att ha en skylt i närheten alltså) så jag gör faktiskt det!

Då känns det faktiskt ofta enklare att bara cykla förbi på den sida med mest plats på.
Jo, men tänk om fotgängaren råkar veta på vilken sida den ska gå, fast gått i andra tankar en stund - då kan det bli farligt att cykla på en oväntad sida. Sannolikheten är väl i och för sig noll att detta skulle hända, men så resonerar jag + att jag på något sätt hoppas att den jag möter tänker till om jag envist håller mig till min sida...
 
Re: ringklocka

P.D; sa:
....har väl inte haft koll på den här tråden direkt, men tänkte bara smyga in att min upplevelse av ringlockan när jag är ute på min MTB är att folk bara vänder sig om och glor när man använder den.
Håller inte alls med. Rätt ofta upplever jag att fotgängaren är tacksam för att jag plingade.
 
Re: Elementärt

Nordesjo; sa:
Om det går tre personer i bredd och man plingar så kan man räkna med att de flyttar sig åt SAMMANLAGT NIO OLIKA HÅLL. ...

Då känns det faktiskt ofta enklare att bara cykla förbi på den sida med mest plats på.

9 olika håll, LOL. Vi väljer också att inte påkalla uppmärksamheten just för att risken är stor att de sticker iväg åt alla håll. Saktar istället ner och åker förbi där det finns plats. Tror inte på ringklockor, just p g a den effekt du beskriver, och har därför ingen monterad heller.

Sist jag ville ha en ringklocka var till min Crescent Ultima när den var ny för en del år sedan. Min cykelhandlare vägrade att montera en. Sa, att på en så vacker cykel monterade han bara inte en ringklocka. Och så var saken avgjord. Sedan dess har vi gjort tre långa cykelsemesterar i Asien http://user.tninet.se/~ipg289h/fu99/MTB.html utan ringklockor och har inte haft minst problem av att vara utan klockor där heller, där det faktiskt kan vara ganska mycket folk o fä på vägarna.

Per
 
Re: ringklocka

P.D; sa:
....har väl inte haft koll på den här tråden direkt, men tänkte bara smyga in att min upplevelse av ringlockan när jag är ute på min MTB är att folk bara vänder sig om och glor när man använder den.

Nä de roligaste är när folk börjar springa förvirrat över vägen från ena sidan till den andra likt höns som sett en rovfågel. De något mera luttrade tar genast ett steg åt sidan utan att kolla en enda gång. Sen finns de ju dom som skriker åt en att va f-n plingar du för, de finns ju gott om plats. Då undrar man ju nånstans vad dom sagt om man följt deras råd med påföljd att man kört på dom...
 
Re: Re: ringklocka

kaw; sa:
Håller inte alls med. Rätt ofta upplever jag att fotgängaren är tacksam för att jag plingade.

Saken är väl den att det finns två arter av fotgängare.
1) De som blir förbannade om man plingar på dom.
2) De som blir förbannade om man inte plingar på dom.
 
GustavOh; sa:
Saken är väl den att det finns två arter av fotgängare.
1) De som blir förbannade om man plingar på dom.
2) De som blir förbannade om man inte plingar på dom.
Fast det är väl ganska ointressant om någon blir sur för att man vill att de ska flytta sig från cykelbanan. Jag trodde de flesta var överrens om att det är bättre med gemensamma regler än att alla gör som det passar bäst för stunden.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Max.M Cykel kompis sökes! Långcykling 0
G.Kraft Cykel och tåg Långcykling 1
MartinLA Ny cykel för kortpendling - stål/alum mm? Långcykling 2
johannab92 Uppsala - Västkusten på cykel i sommar Långcykling 5
spillevink Cykel på tåg Långcykling 40
olaab Packfickor till cykel? Långcykling 1
majjen Jag vet inte vilken cykel jag vill ha / behöver Långcykling 28
Lea262 Upplev naturen mellan Malmö och Mörlunda på cykel Långcykling 0
Worldcitizen Cykel Sällskap Långcykling 0
skogshovet Cykel genom Östeuropa (med omnejd) Långcykling 2
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
Linus_G Cykla i latinamerik Långcykling 6
JorgenB Kåpa till vanlig cykel Långcykling 9
SeekOut Hjullager till gammal cykel Långcykling 13
Minette förslag på cykel Långcykling 7
Jepono Cykel på tåg i Europa? Långcykling 1
Gocraft Hårt, vattentätt skal till cykel Långcykling 4
Jote Transport av cykel i Sverige Långcykling 5
thureb Bromsljus på cykel Långcykling 29
wendel90 Cykla i Afrike, Vad för cykel? Långcykling 1
Ekmannen Bygga cykel - storlek på ram? Långcykling 15
SeekOut Utrusta min cykel Långcykling 33
notaraver Behöver tips på en bra cykel för alla sorters väder och vägar Långcykling 5
Christian1 Cykel för en veckas cykelsemster? Långcykling 3
I.Morgan Ny cykel! Långcykling 10
CptChernobyl Att posta en cykel [ Eller liknande ] Långcykling 4
didrok87 Kona Sutra 2013 en bra touring cykel? Långcykling 26
Gevalia1 cykel råd? snälla! Långcykling 12
volcán_e_hombre Cykel på tåg/buss/flyg Långcykling 28
emptyrings På cykel i södra Frankrike? Långcykling 2
monnes Är denna cykel bra för långfärdscykling. om inte, tips!? Långcykling 18
Brune Vad är vitsen med en trehjulig cykel? Långcykling 10
Takuyi Cykel på budget Långcykling 21
rundqvist Finns det någon cykel som passar till "allt"? Långcykling 52
uppsala85 Tips på cykel etc. för min första långcykling Långcykling 52
TMW bra cykel butik?? Långcykling 9
Anette Grinde Cykel på flyg? Långcykling 15
colan Vilken cykel? Långcykling 6
colan Cykel till prag Långcykling 3
MajkyMan Typ av cykel - Från Sverige till Kina Långcykling 26
schager Örebro till Paris på cykel Långcykling 5
Bartod Utrustning till färd med cykel? Långcykling 25
KristianMattiasson avståndsmätare med karta på internet för cykel Långcykling 3
Gohan Bästa sättet att ta sig till (& från) Gibraltar med cykel Långcykling 5
chicole Malmö - Indien på cykel Långcykling 20
Vinza Hjälp med att välja cykel! Långcykling 2
j_stellan Visum till USA Långcykling 5
JA64 tips på cykel rutt Långcykling 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.