Bilister - ett släkte för sig

Ett tilläg vore bra

nermander; sa:
Många av de farliga situationer som uppstår beror till syvende och sist på en och samma anledning: Trafik med avsevärda skillnader i hastighet samsas på samma körbana.

Som bilist hamnar man ofta i situationer där alternativet är att köra om en cyklist trots möte eller tvärnita och få bilen bakom i häcken. Men detta gäller inte bara cyklister, det gäller även traktorer, grävmaskiner och andra fordon som kör relativt långsamt. Fast där har man sällan alternativet att köra om (för det är för trångt), men de syns å andra sidan oftast bättre är cyklister.

Många av de cyklister som cyklar på körbanan istället för cykelbanan 2 meter bredvid brukar motivera detta med att på cykelbanan går det en massa fotgängare som de får väja för.... Så istället cyklar de alltså på körbanan så att bilisterna får en massa cyklister att väja för?

Tja 300 m cykelbana på fel sida vägen i en småby, ja då kör jag på vägen och därmed basta.

nermander; sa:
Det är ju faktiskt så att cyklister är en av de trafikantgrupper som faktiskt är skyldiga att färdas på cykelbanan eller så långt till höger som möjligt (TF, 3 kap, §§6-7).

Tja, under förutsättning att cykelbanan är i cykeldygligt skick... Vilket är en sällsynthet. Ofta ligger det grus, glassplitter etc på cykelbanorna cykeldäcken får lättare punktering än bildäck enligt min erfarenhet... Vintertid plogas sällan cykelbanorna och gatubelysningen lyser upp vägarna, men inte cykelbanorna 2 m vid sidan av vägen. Därmed är cykelbanorna oanvändbara för cyklister - även med Nokian 296 Extreme både fram och bak...

Därtill bör ju cyklebanorna löpa smidigt för cyklisten och inte byta sida om vägen vid var och varannan korsning.

Som nämdes i ett tidigare inlägg så bör en cyklist ligga ca 1 m från vägkanten - för sin egen säkerhets skull 8samt för att slippa onödiga punkteringar).

Grejen är att många cyklister och fotgängare är anarkister men det förstår tyvär inte billister samt traffikplanerare. Vad traffiklagstiftarna beträffar, så har de knappast suttit på en cykel sedan de fyllde moppe. Därför tvingas vi cyklister att bete oss så som vi gör.

/Niklas
 
Cyklister snyltar.

Så länge vi bilister betalar sidoskatt, punktskatt, vägtarfikskatt, moms på moms på allt som handlar om vårt bilägande och dessutom felparkeringsavgifter samt parkeringsavgifter för att få stanna i en ruta på vägbeläggningen, ÄGER vi dom vägarna, alla andra beträder det på egen risk.

När registreringsskyltar lagstadgas i kombination med vägtrafiskatt på din cykel, ja då har du tillåtelse att yttra dig, som det är nu är det bara att bita ihop och försöka utöva din fortskaffningshobby när tillfälle ges, vem vet kanske Stella Farre kommer till makten någon gång framöver... he he... tänk på att hennes trångsynthet och det förbaskade daltandet om cykelbanor i stan utplånade ett helt parti..he he...

Ödmjukt
V8 5.9 Liter made in USA
 
Re: Ett tilläg vore bra

niking; sa:
moppe. Därför tvingas vi cyklister att bete oss så som vi gör.

Och därför tvingas bilisterna att bete sig så som de gör.

Då så, sluta gnäll på bilisterna då, för de gör ju bara samma sak som cyklisterna: Beter sig så som de måste på grund av hjärndöda trafiklagstiftare?
 
Re: Cyklister snyltar.

taktsa; sa:
Så länge vi bilister betalar bla bla bla ÄGER vi dom vägarna, alla andra beträder det på egen risk.

Skulle stämma om det var så att bilisterna betalade den kostnad som biltrafiken innebär i vägslitage och miljöförstöring etc. Det gör bilisterna inte. Argumentet i sig känns rätt klent även om du försökte vara skojig och provocera.

Apropå Stella Fahre så skrev du lite fel där...det ska vara framsynthet inte trångsynthet...ville bara vara lite språkpolis. Det är så tråkigt när folk stavar fel så grovt som du gör...;-)

I övrigt handlar det väl om att visa hänsyn till sina medtrafikanter oavsett vad de har för fortskaffningsmedel. Vi är alla människor...

Kram niclas
 
Re: Re: Cyklister snyltar.

Apropå Stella Fahre så skrev du lite fel där...det ska vara framsynthet inte trångsynthet...ville bara vara lite språkpolis. Det är så tråkigt när folk stavar fel så grovt som du gör...;-)

I övrigt handlar det väl om att visa hänsyn till sina medtrafikanter oavsett vad de har för fortskaffningsmedel. Vi är alla människor...

Kram niclas

Beklagar den för mig irelevanta stavningen av ett namn som inte har tillfört så mycket för staden jag bor trots partinamnet.
Jag bortförklarar det hela genom att referera till klockslaget för insättningen. det är alltid något..he he..

Björnkram
Christos
 
Re: Re: Re: Cyklister snyltar.

Sorry såg inte att du faktiskt kanske hade stavat fel på Stellas efternamn...Det var inte det jag avsåg utan jag försökte skoja om att du skulle ha stavat framsynthet så att det såg ut som trångsynthet. Givetvis var det inte det du gjorde men...

Detta gjorde att mitt inlägg inte blev så kul som jag hade tänkt. Jag ber om ursäkt för jag ville inte hoppa på din stavning.
Jag vet inte hur Stella stavar sitt efternamn.

För att gå till sakfrågan istället...

Tycker att en politiker som jobbar för mer cykelbanor i en storstad som Stockholm har all heder. Jag lyfter på hatten för henne och beklagar att hennes parti har åkt ur, men jag tror inte att det beror på cykelbanornas vara eller inte vara utan möjligen på det sätt man drivit frågan.

Alldeles för mycket av våra stadsmiljöer är byggda på bilarnas villkor och kan man bryta det så är vi på väg mot ett samhälle för människor i första hand, inte maskiner och det tycker jag är bra.

Jag bor dock inte i Stockholm, men i Falun där jag bor kan jag cykla de 2 km jag har till jobbbet på cykelväg och bara korsa två biltrafikerade gator. Det tycker jag är bra!!!
Och jag bor i stan!!!

/ Niclas
 
Håller helt med Nicklas

den dag bilisterna betalar kostnaderna för våra vägar så tror jag att det är få i detta land som har råd att köra bil. Nya vägar + underhåll av gamla + miljöpåverkan = mycket pengar!!!! Vägskatt + skatt på bensin = inte så mycket. Som cyklist och skattebetalare så äger jag således lika mycket av vägen och använder därför så mycket av vägen jag anser lämpligt.
 
Festligt tankeexperiment

Jag färdas rimligt ofta som endera bilist, cyklist eller gångtrafikant i Stockholm och brukar fördriva tiden med att fundera på vad som skulle hända om jag mötte mig själv i trafiken som något av de andra färdsätten.

Det går alltid åt helvete och jag är antagligen värst när jag går.

/Mille
 
Re: Festligt tankeexperiment

mille; sa:
Jag färdas rimligt ofta som endera bilist, cyklist eller gångtrafikant i Stockholm och brukar fördriva tiden med att fundera på vad som skulle hända om jag mötte mig själv i trafiken som något av de andra färdsätten.

Det går alltid åt helvete och jag är antagligen värst när jag går.

/Mille

Kunde inte sagt det bättre själv. Kul att fler tänker som jag...
 
Lika goda kålsupare

Det kanske är så att när personen X är bilist så är cyklister "livsfarliga vingelputtar" som inte förstår hur farligt de lever. Men när personen X (samma person) är cyklist så är bilister "fullständigt hänsynslösa" typer.
 
Cykelbanor är bara körbara under halva året. Först är det snö&is sen är det grus i ett par månader. Dessutom är vägbanan sämre (gupplig) och utrymmet är trångt. Självklart använder jag den bästa, slätaste vägen när jag cyklar.

Ett trick jag har när jag cyklar i stan är att jag bara har uppsikt i ögonvrån och simulerar att jag cyklar omkring i min egen drömvärld, kollar åt ett annat håll. Bilisterna tror att du inte ser dem och stannar garanterat vid övergångsställen och ger dig gott om utrymme. Givetvis har jag lagom fart så jag hinner stanna ifall...

På landsväg ska man hålla ut ordentligt, vingla lite xtra.
 
Jag minns att en kompis en gång berättade om nån bok där en av personerna cyklar omkring svartklädd utan lyse på nätterna. Nån frågar honom om han tror att bilisterna ser honom när han cyklar omkring så. Svart blir nåt i stil med "Jag VET att de ser mig. Och dessutom är de allihop ute efter att köra över mig."

Det är väl den inställningen man kanske bör ha, jag har den ofta som fotgängare i alla fall (även fast jag använder reflex så går jag automatiskt ofta "i skydd" så att jag har en lyktstolpe eller liknande mellan mig och en bil som kommer.

Kan inte riktigt förlika mig med inställningen "De där jävla bilisterna visar ingen hänsyn när jag som cyklist bryter mot trafikreglerna av bevämlighetsskäl".
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.