Bilister - ett släkte för sig

Dammade av min hybrid här i veckan och körde lite landsväg, härlig efter en lång vinter.
Det hade snöat under natten och det var rätt blött på vägbanan och hela väggrenen var fylld med slask. Alltså så kör jag på vägbannan.
Nu har ju inte alla bilister förstått vas hänsyn är, blev omblåst av en Audi med ungefär 30 cm till godo.
Man blir riktigt irriterad varje gång och undrar var hänsynen i trafiken har tagit vägen. Suck.

Ska väl tillägga att de allra flesta bilister visar hänsyn och håller ut ordentligt.
 
Och inte nog med det...

...när man är ute och motionerar och tyvärr måste springa vissa sträckor på landsväg, då kan man räkna med att bli utstirrad och halvt ihjälkörd. Men som sagt, merparten är bra billister. Men visst är det ett irriterande.
 
Re: Och inte nog med det...

littledodger; sa:
...när man är ute och motionerar och tyvärr måste springa vissa sträckor på landsväg, då kan man räkna med att bli utstirrad och halvt ihjälkörd. Men som sagt, merparten är bra billister. Men visst är det ett irriterande.

... men det mest irriterande måste väl ändå vara de ljushuvuden som tycker att en smal landsväg är ett utmärkt joggingspår "och eftersom alla bilar ju har lampor fram så behöver jag varken pannlampa eller reflexer fast det är kolmörkt"...

Det finns två sidor av varje historia, visst är många bilister rätt hänsynslösa men det gäller inte bara bilister.

/M
 
Cykelbanor

...Och inte nog med det. Här ute på Ekerö finns det fin fina cykelbanor. Men vad används dem till??? Inte cyklas det där vidare mycket. Cyklar själv bara på cykelbanan för säkerhetens skull.

Men visst finns det original inom alla områden.

Tack för ordet /Henrik
 
Cyklister

Det jävligaste med alla cyklister är att det blir såna jävla repor i lacken. Vad hände med plast cykeln
 
Finns många avarter i trafiken.

Cyklister som inte har körkort är rätt jobbiga ibland. De har lite sneda fördommar om bilar och bilförare.

- Jag syns alldeles utmärkt! (nejdå. Du sysns INTE utan reflexer och gärna ljus då dina mörka kläder smälter in i alla andra skuggor )
- Alla bilar kör 30cm från mig! (det är bara som du tror. De är i själva verket en meter från dig men du har ingen uppsikt bakåt och blir överraskad så du tror det är 30cm)
- Bilar kan stanna på 24cm! (nej. Kör du ut på ett övergångsställe utan att se dig för blir du antagligen påkörd. Cyklar är fordon och har samma regler som alla andra fordon.)

Finns säkert fler men jag orkar inte ta upp dem.
 
Vem är att kasta första stenen

Både bland cyklister, fotgängare och bilister finns det tölpar. Sen får tölparnas framfart större konsekvenser när de sitter i en bil på grund av att då har tölpen avsevärt högre rörelseenergi.
Men även cyklister i städer tölpar sig mot fotgängare som klivit över linjen mellan gång bana och cykelbana.
Ett problem för cyklister och fotgängare är att i vårt allt fetare samhälle finns det förmodligen fler bilister vilka saknar erfarenhet som oskyddad trafikant än de som har det. Därför förekommer oskick som att köra om cyklister vid möte, köra om annan bil vid möte med cyklist, inte lämna av cyklisten säker känsla av vingelmånsutrymme, missbedömer cyklistens hastighet, inte bländar av vid möte, tutar för nära vid omkörning, etc.
Jag cyklar ca 500 mil om år +- 50 mil, familjens bil rullar mellan 2000-2500 mil per år varför jag anser mig inte vara helt partisk.
Nåväl dessa erfarenheter av att vara trafikant har lärt mig ett antal saker.
Färdas man till fots så är det reflexväst på redan innan det är mörkt, reflexvästen ska inte vara joggingvarianten utan "arbetsvarianten" där likhet med polisen skall eftersträvas. Jag lovar att detta sänker bilarnas fart och ger avstånd allra helst om man håller 50-100 cm:s avstånd till vägrenen fram till 50 meter innan möte.
Cyklist i mörker skall ha lyse och reflexväst.
Som cyklist får du samma avstånd mellan dig och omkörande bil som det avstånd du har till asfaltskanten.
Använd gärna en backspegel på din cykel då kan du planera bättre att bli omkörd.
som cyklist eller fotgängare överdriver jag kroppsspråket för att tydligare signalera mina avsikter.
Vid mörkercykling använd "Stingpinne" en genial mojäng som ännu finns att köpa.
Som bilist sakta ner i tid innan övergångsställen så hinner du stanna och lämna de korsande företräde. Kör aldrig om en långsammare bil vid möte med cyklist, kör aldrig om en cyklist när du har möte, tuta gärna men gör det i god tid innan du kör om, ge ordentligt med vingelmån till de oskyddade trafikanterna, det är deras upplevelse som räknas inte din känsla av kontroll.
Min bestämda uppfattning är att individuella persontransporter drivna av muskelkraft är moraliskt överlägsna dito med förbränningsmotorer, varför jag även skyddad av bilens plåtskal skall uppträda ödmjukt och defensivt i trafiken och är jag cyklist eller fotgängare så är mitt upphöjda val av sätt att färdas ingen anledning till att överträda de regler som finns för trafiken.
 
Re re cyklister

Hej Magnus
Om du hör av dig till Fredrik Lindström så kan du säkert vara språkpolis under nästa säsong
=)
Johan
 
Många av de farliga situationer som uppstår beror till syvende och sist på en och samma anledning: Trafik med avsevärda skillnader i hastighet samsas på samma körbana.

Som bilist hamnar man ofta i situationer där alternativet är att köra om en cyklist trots möte eller tvärnita och få bilen bakom i häcken. Men detta gäller inte bara cyklister, det gäller även traktorer, grävmaskiner och andra fordon som kör relativt långsamt. Fast där har man sällan alternativet att köra om (för det är för trångt), men de syns å andra sidan oftast bättre är cyklister.

Många av de cyklister som cyklar på körbanan istället för cykelbanan 2 meter bredvid brukar motivera detta med att på cykelbanan går det en massa fotgängare som de får väja för.... Så istället cyklar de alltså på körbanan så att bilisterna får en massa cyklister att väja för?

Det är ju faktiskt så att cyklister är en av de trafikantgrupper som faktiskt är skyldiga att färdas på cykelbanan eller så långt till höger som möjligt (TF, 3 kap, §§6-7).
 
Hastighetsanpassning

nermander; sa:
"Som bilist hamnar man ofta i situationer där alternativet är att köra om en cyklist trots möte eller tvärnita och få bilen bakom i häcken. Men detta gäller inte bara cyklister, det gäller även traktorer, grävmaskiner och andra fordon som kör relativt långsamt. Fast där har man sällan alternativet att köra om (för det är för trångt), men de syns å andra sidan oftast bättre är cyklister."

Ovanstående citat pekar på att Peter Nermander borde lära sig att anpassa hastigheten när han kör bil, dessutom (förutom Whip-lash skadan förståss) så är det helt och hållet bilisten bakom som ansvarar för "att kunna stanna före varje förutsägbart hinder eller fara" om denne ligger för nära bilen framför.

Vad gäller cykling på körbanor så är det så att finns det cykelbana så ska man givetvis cykla på den, men cykelbanor är ovanliga i vårt land i jämförelse med vägnätet i stort så är de rariteter.
[Ändrat av klippen 2003-03-09 kl 13:07]
 
Re: Hastighetsanpassning

klippen; sa:
Ovanstående citat pekar på att Peter Nermander borde lära sig att anpassa hastigheten när han kör bil,

Problemet med att sakta in när bilen bakom ligger för nära (som det alltså handlar om) är att bilen bakom sällan förstår att man saktar in för att han ligger för nära utan tycker "jävla vägsnigel" och gör en vansinnesomkörning...

Det är ungefär samma problem när man själv försöker hålla avståndet till framförvarande på motorvägen. Lämnar man 3 sekunder lucka till bilen framför så är det snart 2-3 bilar som har gått in i den luckan så man får sakta in ännu mer... och när man fått tillräcklig lucka igen så fylls den snabbt av nya bilar... Lika bra att parkera på vägrenen och vänta tills det är tomt på bilar.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.