Cykla USA Kust till Kust

Hej Josefine! (Och andra som planerar/funderar på att kors USA .)

Jag cyklade (själv) större delen av Transamerican från väst till öst 2003. (Jag startade i Seattle så jag vek in på Transamerican i Idaho.)

Har du/ni några frågor så skicka gärna mail. Jag ska svara så gott jag kan. Eller rättare sagt hur väl jag minns.

Lite kort. Vinden hade ingen större betydelse under den perioden jag cyklade. Lite fördel hade det varit att starta från Östkusten. Motvinden hade jag oftast när jag cyklade mot syd eller sydost. Men som sagt, vinden var inget stort problem. Ska du däremot korsa Australien är det en stor fördel att cykla från väst mot öst.

Säkerhet. Det är "många" som cyklar Transamerican (jag mötte nästan bara amerikaner.) Det betyder att du möter många cyklister under säsongen (sommaren). Jag cyklade i slutet av sommaren och mötte nästan dagligen cyklister under första hälften av turen. Sedan tunnades det ut allteftersom jag närmade mig östkusten. Eftersom du möter cyklister regelbundet ger det en viss trygghetskänsla. Jag kände mig aldrig hotad under min tur. I Kansas och Missouri får du oftast sova gratis i stadsparken. (Du bör helst meddela den lokala scheriffen/polisen innan.)Jag övernattade på det sättet vid ett flertal tillfällen utan några problem. Amerikanarnas bemötande var överlag en positiv överraskning för mig. Mycket trevliga och hjälpsamma.

En annan sak som bidrog till en viss "trygghetskänsla" var adventurecyclings cykelkartor. Väl värda sitt pris. Nästan som att cykla längs en snittslad bana.

Säkerhet djur. Du cyklar igenom platser där det finns björn. Risken/chansen för att stöta ihop med en nalle är dock mycket liten. Jag såg en levande orm på hela resan. Däremot många döda (överkörda). Största problemet är hundar. Du kommer bli jagad en del när du cyklar genom Kentucky och Virginia. Inte så trevligt men de gör oftast inget mer än att springa bredvid en stund och skälla. Jag fick tipset att skvätta vatten på dom. Det funkar faktiskt ganska bra.

Trafiken är naturligtvis den största faran. Cyklar du längs Transamerican befinner du dig oftast på mindre vägar med lite trafik. Jag upplevde aldrig trafiken som ett stort problem förutom när du börjar närma dig östkusten.

Det här var bara några saker som poppade upp i skallen. Som jag skrev tidigare, finns det frågor så är det bara att skicka mail.

Mvh/Fredrik
 
Genom USA

Hej alla! Jag har oxå cyklat genom USA (efter att ha cyklat till Lissabon först). Jag cyklade från Boston till San Fransisco och tog en nordlig rutt via Kanada (Niagara) Ohio, Wyoming, Idahoo, Nevada och sen neråt. Undrar någon något kanske jag kan bistå med mina erfarenheter. Jag tältade oftast men efterssom Amerikaner är så otroligt gästfria så blev man alltid inbjuden. Frågar du om du får slå upp tältet någonstans slutade det ofta med att man satt och åt middag med familjen på kvällen. Det roliga med att följa USA norrut var att man passerade städer som New Norway, Stockholm eller någon liten smålänsk koloni. Jag hade en svensk flagga på cykeln vilket var bra.

Rutten nedan:

usa.png


Jag träffade många längs vägen som jag cyklade ihop med men om jag skulle gjort om resan hade det varit kul att haft sällskap.

När cykeln gick sönder (vilket bland annat hände mitt i öknen 2 dagar från civilisationen) så satte man sig bara ner och väntade och snart kom en bil (efter ett par timmar) och då alla har pick-up var det lätt att få lift.

När det gäller djur och sånt så var det lite otäckt med Björnar, Pumor och sådant men man skrämde nog upp sig själv. Oftast var det Tvättbjörnar utanför tältet som ibland rotade i väskorna efter mat. Såg både björn och orm men de höll sig på avtstånd. Kartor köpte jag efterhand på bensinstationer och sånt.
 
Senast ändrad:
Fredrik och Fredrik, tack för era berättelser! Ibland känns det som att den här cykelturen bara medför en massa jobb och besvärligheter, det är allehanda planeringar och en hel del fixande och trixande och tusen saker på en lista som ska betas av. Plus nämnda rädslor som jag försöker vänja mig vid.

Men när jag läser era texter känns det kul igen och jag vet varför jag lägger ned tid på att fixa och trixa...

En fråga.... Finns det nån webbplats eller nåt program eller nåt som gör att man på en karta kan visa rutter? Jag har gjort en rutt en gång mha googlemaps, men även om det löste sig till slut var det ganska omständligt och blev inte lika fint som det du gör...
 
Jag gjorde resan för såpass längesen (1998) så den tekniska utvecklingen har ju gått framåt. Tror nog att man kan göra i princip vad som helst med google maps. Annars har www.mapquest.com snyggare kartor. Och du kan göra egna. Jag gjorde printscreens och ritade in rutten manuellt men då kan man inte visa var man är osv. Hittade även mina anteckningar som jag skrev under resan där jag fyllde i saker jag skall ändra till nästa gång. (vilket lär dröja med två små barn som inte fanns då) Det var i oordning:

En större kniv
Bättre cykelpump
Bättre organisation på mina cykelverktyg
Skruvar
Hållare för en petflaska
Snöre
Skoskydd/Vantskydd (typ Goretex)
Små vattentäta påsar
Extra däck
Mindre kläder

Det kom en del regn och det viktigaste är att vara varm och torr. I Yellwstone i Juli var det snö och minusgrader. Men det kanske var extremt? Planeringen var ibland roligare än själva resan tyckte jag. Hör av dig om du undrar nägot. Jag bor med i Göteborg.
 
I Yellwstone i Juli var det snö och minusgrader. Men det kanske var extremt?

Kollade på ett naturprogram i tvn om Yellowstone och det var inte alls ovanligt att det kunde komma snö mitt i sommaren. Geografin gör att det "rinner" ner kall luft från bergen även mitt i sommaren och ger tillfälliga snöoväder.
 
Hej igen!

Hur har ni som redan cyklat i USA gjort - tagit med hoj från Sverige eller köpt ny på plats i USA?

Och bland er som köpt i USA: Tips på märken? Risker med att Ortlieb-väskorna inte passar? Annat jag bör hålla i åtanke?

Tacksam för svar, som alltid...

/Monica.
 
cykla USA

Hej Josefin. Cykla USA är en jättebra ide. Jag har gjort det. Om man cyklar västerut så har man motvind hela vägen. Men det gör inget. Man ska resa västerut. Så gjorde man ju förr. Om man ska resa ensam tjej...vet inte. Jag hade i alla fall inga problem. Bodde i skogen överallt. Det gick bra. Och om några veckor reser jag mot Singapore. På cykel. Så klart. Det ska bli roligt. Hälsningar Olof.
 
Hej alla amerikacyklister! Jag är en 24-årig läkarstuderande ungdom av det manliga könet som planerar framtida äventyr. Tanken är ett års studieuppehåll, möjligtvis med start januari 2011, troligtvis med start juni 2011. Ekonomin kommer att vara gångbar så tanken är isåfall avfärd någon gång under sommaren och mycket löst planerat tänker jag mig någon slags Transamerikacykling. Är nog dock egentligen mest sugen på västkustcyklingen och leker med tanken att fortsätta söderöver ner i Centralamerika, givetvis beroende på hur mycket tid, pengar och motivation som skulle finnas kvar väl framme i sydvästra Amerikat.
Har även tänkt tanken att efter genomförd Transamerikatcykling göra något annat - surfa, dyka, åka skidor eller liknande. Som sagt mycket lösa planer, men nu har jag skrivit ner dem vilket är ett steg i rätt riktning!
Saken är den att jag inte cyklat någon långfärd tidigare, vilket jag dock ser som den stora utmaningen. Har tidigare backpackat Asien och gjort ett par vintersäsonger vilket var mycket roligt men lite för bekvämt! Jag vill inte veta exakt vad som väntar, jag vill ha äventyr.
Om någon skulle känna sig manad så hör av er, om någon har synpunkter så tas dessa gärna emot! Som sagt är det hela mycket löst planerat då jag egentligen nog bara insett att jag vill - och tänker - göra något spännande, oväntat och äventyrligt och därmed är riktigt sugen på att testa livet på cykel!

RigorM
 
Transamerican rout

Hej,
jag cyklade i fjol sträckan London - Gibraltar, vilket jag älska.
Vårat sällskap bestod utav 4 personer och jag får väl anse mig lyckligt lottad att jag fick med mig dessa 4 vänner för tyvär märker jag att intresset för dessa äventyr är relativt utrotningshotat :)

Hur som haver, har planerat in att försöka ta mig an en lite längre sträcka denna gång och jag har bestämmt mig för kontinenten USA, sträckan Transamerican,k ust till kust ca 6800 km.

I dags läget verkar jag bli ensam på detta äventyr denna gång men hoppas absoslute någon skall nappa och hänga med! :)
Söker er som har gott humör och stark villja då detta givetvis inte kommer bli nån Picknick :)

Hör av er om intresse finns, ant via OSA mig på sidan alt mail. d.elowson84@gmail.com

Värt att notera, komemr ge mig av i början av sept då pengar är intrjänat och klart ! :)

/Daniel :)
 
Hej jossefine,
skall cykla den sträckan sj. och kommer ge mig ut nu i vår först pengar anledning osv. hade gärna villja ta sällskap med någon, så har du lust ada mig på face book, daniel elowson så talar vi mer :)

mvh
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mr.H Cykla i USA Långcykling 13
Benny G USA cykla Långcykling 1
ninsa Cykla i USA Långcykling 5
tobbe.sterner Cykla över USA Långcykling 4
basti Cykla i USA - Route 66? Långcykling 4
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
trekknekk Cykla Gbg–Sthlm – vilken väg? Långcykling 6
olaab Cykla mellan Jönköping - Ulricehamn - Borås, cykelväg? Långcykling 10
Hålistrumpan Cykeläventyr med 9åring - Sthlm Långcykling 8
Wolfpat Cykla Treriksröset - Smygehuk Långcykling 10
AlexTheExplorer Cykla lite i Europa - Nybörjare Långcykling 12
avslutmedlemskap0904 Cykla när det regnar, till jobbet Långcykling 14
SenseiBob Cykla i Estland Långcykling 3
danneman10 Cykla genom Norge 280 mil Juni 2019 Långcykling 42
frilufsnörden börja cykla Långcykling 4
guldtramp Årstid flr att cykla centralasien+rutthjälp+ hur hittar ni? Långcykling 0
nisseson Någon som har erfarenhet av att cykla i Kenya? Långcykling 1
Mpetts Cykla Östergötland runt? Långcykling 0
easker Cykla Helgelandskusten, Norge Långcykling 3
Sopel22 cykla runt vänern - vilket håll? Långcykling 3
wendel90 Cykla från Sankt Petersburg Långcykling 6
ElinB85 Cykla på Irland Långcykling 2
Sote Cykla till Italien? Långcykling 1
Moga Cykla på Färöarna? Långcykling 9
Linus_G Cykla i latinamerik Långcykling 6
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2016? Långcykling 18
Sote Cykla till Frankrike? Långcykling 3
SeaFox Cykla genom Europa, någon som vill med? Långcykling 6
Krumbuktu Tid att cykla Hudiksvall-Örnsköldsvik? Långcykling 0
utsidan2007 Någon som har planerat/vill cykla ner i Europa i sommar? Långcykling 1
Christian1 Cykla på Gotland...önskar tips.. Långcykling 23
Christian1 Cykla kategattleden 9/6-11/6 Långcykling 0
elowson Cykla Route 66 Långcykling 0
hannulan Cykla i Malawi och Zambia, ev Zimbawe Långcykling 15
wendel90 Cykla Balkan Långcykling 2
sandraA cykla nya zealand Långcykling 0
Nikhi Cykla från Nordkap Långcykling 13
Blattodea Cykla runt Island Långcykling 3
verasiren Cykla Treriksröset - Smygehuk, med mig? Långcykling 8
Rickard_L Cykla på Kuba Långcykling 3
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2015? Långcykling 30
wendel90 Cykla i Tanzania och Rwanda Långcykling 0
Nitola Cykla längs Elbe? Långcykling 5
GostaAkermark Skrämmande oerfaren nybörjare drömmer om att cykla till Turkiet Långcykling 32
KoreaStyle Ska cykla till Afrika 2015 - har frågor om det mesta. Långcykling 24
MariaSandgren Vill cykla långt, länge.. behöver tips! Långcykling 9
wendel90 Cykla i Afrike, Vad för cykel? Långcykling 1
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2014? Långcykling 48
Wilfried Någon mer som vill cykla till Murmansk och Lofoten sommaren 2014? Långcykling 12
wendel90 Cykla i Afrika för välgörenhet Långcykling 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.