Neurokirurger kräver hjälmlag för alla.

Re: Hjälm på

hegold; sa:
Om jag ramlar vill jag inte att min son ska få en rullstolsbunden far bara för att frisyren / "friheten" var så viktig, dessutom för man sitta och vara sur på sig själv att man köpte en massa skit men inte en relativt billig hjälm osv

Jag vill också gärna ha barn någon gång i framtiden! Därför cyklar jag ALLTID med pungskydd!

:)
 
Vad kan nuvarande hjälmlag göra?

Jag tänkte inte blanda in några ideologiska diskussioner, utan endast dela med mig av en personlig fundering.

Jag undrar om inte en hjälmlag för personer upp till 15 år kan leda till att fler personer över 15 börjar använda hjälm. Min personiga erfarenhet är att hjälmen hamnar på hyllan samma dag som högstadiet börjar. Klarar man bara av att ha hjälm genom den perioden (man slutar nian det året man fyller 16, om någon inte visste), brukar nog de flesta fortsätta med det. Jag slutade själv använda hjälm under högstadietiden och jag tror många andra också gjorde det.

Helst skulle jag nog alltid använda hjälm när jag cyklar, men vanan gör att det sker alltför sällan.
 
Re: Hjälmen räddade mig från allvarliga skador idag

Brune; sa:
Utan cykelhjälm hade jag nog inte kunnat skriva detta, utan i stället legat på sjukhuset.

Detta hände: jag cyklade i för mig normal cykelfart (20-23 km/h) när en nerblåst gren kom flygande. Jag hann börja lägga händerna runt bromshandtagen, när det blev tvärsopp för grenen åkte in i framhjulet. Jag flög över styret och cykeln kom efter. Jag landade på händerna, bröstkorgen och hjälmen fick en mindre dunk i asfalten. Utan hjälm hade jag nog slagit mig i huvudet, nu tog hjälmen upp smällen.

Fysiska skador: skrubbsår på händerna och ont i bröstkorgen.

Materiella skador: bucklig hjälm, trasig jacka, trasiga byxor, trasiga barends, repig GPS, skevt framhjul.

Per Brune

Spriten räddade mig från allvarliga skador ;)

Har cyklat i drygt 30 år, började cykla på smala landsvägar (utan vägren) i 8-9-årsåldern. Har cyklat ganska mycket, bl a 1.5 mil omdagen till jobbet på 90-talet, och har vurpat otaliga gånger i livet, dock aldrig med hjälm...

Senaste vurpan gjorde jag på väg hem från en kräftskiva :) 10-växlad cykel med bockstyre, där jag balanserade med en hand på styret och en hand på lådan jag hade på pakethållaren. Plötsligt vinglade jag till med framhjulet utanför asfaltskanten, och pga den obefintliga tyngden på framhjulet så gled detta bara iväg när jag försökte styra upp på vägen igen.

Resultatet: Ett oerhört graciöst magplask i asfalten.

Materiella skador: Ett minimalt skevt framhjul. Innehållet i lådan på pakethållaren var helt intakt :)

Fysiska skador: Ett obetydligt skrubbsår, på gränsen till rodnad, på vänster sida av bröstkorgen.

Hade jag däremot kanat 2 meter längre och hamnat under den enda bil som förmodligen var ute på den vägen den natten, och som jag naturligtvis mötte precis då(!) så hade det förmodligen effekterna av en hjälm varit försumbara...

(Och vad är poängen med det här då? Ingenting, förmodligen!)
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...