Båtinspiration

Hej!
Jag går i båtbytartagen. Har nu en segelbåt och en gammal träjulle, men vi inser att det passar bättre för familjen och plånboken att bara ha en båt, och då en lite snabbare. Vi ska ha den som badbåt, transport och fiske. Vi bor på västkusten och har bitvis ganska utsatta vatten här utanför Orust.
Det vi är ute efter är en hard-top på ca. 5-6 meter. En Ryds Camping eller något liknande.

Så nu undrar jag om jag inte kunde få lite hjälp med inspirationen? Kan inte ni som har en trevlig båt av den här typen för fiske lägga upp lite bilder? Och gärna tips på bra båtar utöver Campingen.
 
Generellt till din tänkta användning skulle jag inte valt en hard-top då jag tycker modellen är opraktisk speciellt vid ex fiske, sätta iland familjen (badbåt) mm. En styrpulpet (sk "walk-around") modell tycker jag är mer flexibel om du inte tänkt att övernatta i båten. Storleksmässigt är du nog rätt ute, då en båt runt 5,5m ger ganska bra bärighet även i lite sjö.
 
Det är vettiga synpunkter. Men vad jag har sett på Blocket så verkar en HT från 70-80-talen vara i lagom prisklass. En lika stor styrpulpet är väl också okey, men det är skönt att ha lite skydd för packning etc.
 
Båtar är dyra i varje fall nya och inte minst motorer. Det börjar komma eldrift vilket jag tror på framöver.

Olika stora Busterbåtar i aluminium har blivit vanliga i Stockholms skärgård.

Buster XL finns från 1999 och framåt. Kan det vara något?

Thure
 
Det blev en Ryds 485FC. Riktigt charmig tycker jag, har inget kapell som slits av vind och regn och har en självlänsande sittbrunn. Och det är skönt att inte sitta "instängd" under en hardtop, den lilla vindrutan skyddar mer än man kan tro.
Ryds 485FC.JPG
 
I yngre dagar kikade jag på en Grisslan förruff i halvfabrikat så att jag hade kunnat utforma fiskebåten efter min smak och det var då när jag fiskade som mest men då hade jag fått byta bil också för den bilen som jag hade då hade inte varit gk för att dra den båten. http://marinmarknad.se/Home/view/19156
Jag har sett en i verklighet och det är en fin båt.:)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.