Fiska i Norge men inte i Sverige?

Och speciellt Svenskar lär vara bannlysta i andra länder lång tid efter att andra nationer släpps in......

Det är nu ingen som sitter på facit i dag så tiden vill visa vad som var rätt, och vem som satte in rätta åtgärder i rätt tid.
Tror dom som har planerad in en fiskeresa till Norge i år får bara flytta fram den ett år.
Det är många svenskar som jobbar i Norge så dom är beroende av den arbetskraften även i fortsättningen.
 
Och speciellt Svenskar lär vara bannlysta i andra länder lång tid efter att andra nationer släpps in......

Efter att andra länder börjat släppa på sina "lockdowns"
och stängda gränser har jag svårt att se att de skulle särbehandla svenskar. Då är ju även de länderna mer öppna och jag förstår inte vad som skulle göra svenskar så speciella. Men den det här ska väl inte bli en coronatråd.
 
Efter att andra länder börjat släppa på sina "lockdowns"
och stängda gränser har jag svårt att se att de skulle särbehandla svenskar. Då är ju även de länderna mer öppna och jag förstår inte vad som skulle göra svenskar så speciella. Men den det här ska väl inte bli en coronatråd.


De lär nog helt enkelt bero på hur länge de hela drar ut på i Sverige jämfört med andra länder...
 
Och det är just för att det är så kallade "lappvatten". Renägande samers rätt att jaga och fiska ifrågasätter jag inte, däremot det faktum att alla vi andra inte får doppa en maggott, inte ens mot betalning..

Jag glömmer aldrig när jag var i Ammarnäs och vi helt oskyldigt (och okunnigt) frågade var fisken vi åt var fiskad och hur är det, får man köpa fiskekort och fiska här? Vi fick till svar: "Fiska i lappvatt'n! E ni helt galna!" :)
 
Och speciellt Svenskar lär vara bannlysta i andra länder lång tid efter att andra nationer släpps in......

Ja hit till Åland är ni inte välkomna i sommar i alla fall! Gränsbevakningen var väldigt tydlig på den fronten under den lokala presskonferensen i radion igår. Så ingen trolling här i maj om nån hade tänkt sig det.
 
Efter att andra länder börjat släppa på sina "lockdowns"
och stängda gränser har jag svårt att se att de skulle särbehandla svenskar. Då är ju även de länderna mer öppna och jag förstår inte vad som skulle göra svenskar så speciella. Men den det här ska väl inte bli en coronatråd.

Jag tror att svenskar kommer att särbehandlas.
Eftersom att vi är det enda landet i EU där ledarna och sk experter satsar på att 80% av befolkningen ska bli sjuka i viruset och hoppas på "flockimunitet" efteråt.
Vi har inte vidtagit några speciella isoleringsåtgärder som andra länder gjort.

För att sätta allt i perspektiv så har vi inte stängt skolor eller isolerat städer, inga flygplan har stoppats i tid och inga som helst tester för att upptäcka smitta görs längre förutom på dom som ligger på intensiven.

Till skillnad från nästan alla andra länder som stängt skolor och allmänna platser och infört begränsningar hur många som får träffas.
Till exempel England har förbjudit att träffas mer än 2 personer åt gången.
Ett beslut som Britterna fattade direkt efter att ha dumpat flockimunitets strategin då dom räknade ut att det skulle leda till att hundratusentals skulle dö.

Våra grannländer som har vidtagit bättre skyddsåtgärder är mycket mindre drabbade än oss och dom är riktigt arga över hur vårdslöst vi beter oss här.
Därför vaktar nu militären vid gränsen mot Sverige!

Vem vill släppa in smittan från ett land där den får spridas fritt? Naturligtvis ingen, när polletten trillar ner till sommaren och alla förstår allvaret efter att tiotusentals har dött i Sverige så kommer vi att hamna på svarta listan överallt!

Håll er säkra! Viruset är på högsta allvar!
 
Jag tror att svenskar kommer att särbehandlas.
Eftersom att vi är det enda landet i EU där ledarna och sk experter satsar på att 80% av befolkningen ska bli sjuka i viruset och hoppas på "flockimunitet" efteråt.
Vi har inte vidtagit några speciella isoleringsåtgärder som andra länder gjort.

För att sätta allt i perspektiv så har vi inte stängt skolor eller isolerat städer, inga flygplan har stoppats i tid och inga som helst tester för att upptäcka smitta görs längre förutom på dom som ligger på intensiven.

Till skillnad från nästan alla andra länder som stängt skolor och allmänna platser och infört begränsningar hur många som får träffas.
Till exempel England har förbjudit att träffas mer än 2 personer åt gången.
Ett beslut som Britterna fattade direkt efter att ha dumpat flockimunitets strategin då dom räknade ut att det skulle leda till att hundratusentals skulle dö.

Våra grannländer som har vidtagit bättre skyddsåtgärder är mycket mindre drabbade än oss och dom är riktigt arga över hur vårdslöst vi beter oss här.
Därför vaktar nu militären vid gränsen mot Sverige!

Vem vill släppa in smittan från ett land där den får spridas fritt? Naturligtvis ingen, när polletten trillar ner till sommaren och alla förstår allvaret efter att tiotusentals har dött i Sverige så kommer vi att hamna på svarta listan överallt!

Håll er säkra! Viruset är på högsta allvar!

Jag tror inte att Sverige får någon särbehandling p g a deras regler. Norrmän från södra Norge får ju sitta i karantän när det kommer upp till Nordnorge. Typ Finnmarksvida.
Hur långt ner i Norge dessa regler gäller för norrmän från södra Norge vet jag inte.
 
Jag tror inte att Sverige får någon särbehandling p g a deras regler. Norrmän från södra Norge får ju sitta i karantän när det kommer upp till Nordnorge. Typ Finnmarksvida.
Hur långt ner i Norge dessa regler gäller för norrmän från södra Norge vet jag inte.



De är väl ingen som åker till norge på semester o sitter 2v i karantän innan dom får röra sig fritt i norge.. 😬
 
Min egentliga fråga är väl egentligen - vad ser Sverige för problem med att låta folk fiska på alla dessa sjöar? I Västerbottens fjällvärld finns många sjöar där det är totalstopp och jag har svårt att förstå vad skillnaden är gentemot Norge där man kan köpa fiskekort på i stort sett varenda fjällsjö.

Vad är egentligen problemet?
 
Två olika länder som har olika äganderätt av marken, har inte riktig koll på hur stor del av fjällen i södra Norge som är statsägd men här uppe så äger staten i princip all mark.
Jag för inte köpa marken som stugan står på.
I Sverige så är det en del lappar som driver med fiske (med nät) i fjällsjöar
som en binäring och det har vi inte här uppe.
Jag och en arbetskollega tog en långhelg i fjällen söder om Kvikkjokk tror det var på slutet av 80 talet. Dom sjöarna som vi fick köpa fiskekort i var sjöar som var tömda vid nät fiske. Inte en fisk fick vi sjöarna som vi hade fiskekort till. Efter den turen har jag inte köpt fiskekort i svenska fjällen.

I Norge så har man en lit annan syn på fiske, här kan en fiske i nationalparkerna en fjällvandrare med et spö kan inte tömma en sjö.
I Finnmark ville dom att folk skulle fiska mera förr att få bort dom sjöarna med bara småfisk.
Men det är trist att en inte kan fiska i sitt närområde, man börjar inse vilket paradis en har här uppe med fiske och friluftsliv.
 
Tror inte det är töffare för swe.
Det är bara det att swe ligger så nära Nor.

Ser också att fisketuristerna från Tyskland har uteblitt från Fjorden här.
Det skulle ha varit många båtar ute nu. Nu är jag nästan själv ute.

Men jag släpper inte några tårar för det!!!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Illuminati Fiska i Norge Fiske 2
SeekOut Fiska i Norge Fiske 3
Rasek Fiska i Norge? Fiske 3
Jojosurf Vilket drag ska jag använda för att fiska i fjället? Fiske 4
holetaker Tälta och fiska runt Vänern! Fiske 0
Norrbottningen Stockholm slår larm. Fiska inte i dessa sjöar Fiske 1
Ahvenet Fiska sill ifrån land Fiske 13
CarMaPal Rida och fiska i Dalarna Fiske 0
Bubble Fiska från klippa vid havet – val av spö, rulle Fiske 25
cloud76 fiska i tännäs mitten av augusti- för sent? Fiske 1
cloud76 Vandra och fiska i Älvdalenområdet? Fiske 0
Dantie En dags vandring sen fiska! Fiske 5
UnderEnTarp Fiska på Bergslagsleden! Fiske 3
Trekkforlife Fiska Kroatien Fiske 0
hannulan Fiska från kajaken - nybörjarfrågor Fiske 3
Prankster Längtar ut o fiska. Fiske 10
Eric97 Ska börja vertikal fiska. Har lite frågor. Fiske 4
kervennic Vem ska vandra och fiska ? Fiske 2
Yonaz Fiska i Dalarna Fiske 7
Apila Att lära sig fiska Fiske 6
-EG- Fiska från segelbåt Fiske 2
mipert Hur avliva näbbgädda? (Och hur bevara fisken medan jag fortsätter fiska.) Fiske 11
avslutat080903 Pärlälven - när får man börja fiska? Fiske 1
8863 Att Fiska i Ottsjö Fiske 0
mipert GPS talar om när det är bäst att fiska, är det månen? Fiske 8
mipert Böcker, artiklar, tips om hur fiska regnbåge med fluga Fiske 5
KLAGER Fiska öring med taxibil Fiske 2
Mtess Fiska längs Kungsleden? Fiske 12
Tiveden Jag vill fiska!! Fiske 1
moore Fiska löja om vintern, e de möjligt? Fiske 2
Nappe Paddla och fiska? Fiske 11
pesj Fiska på västkusten Fiske 0
Babbsan Fiska i Thailand Fiske 1
bsehlin Barnen vill fiska på höstlovet Fiske 1
ceban fiska på sörmlandsleden Fiske 0
Heinz1 Hur fiska med sambo i fjällen? Fiske 10
Norrbottningen Hotet från Norge: Här komme Puckellaxen Fiske 8
lsjonsson Ändring av turistfiskeregler efter nyår i Norge Fiske 6
lsjonsson En slant att tjäna när man är på fiskesemester i Norge. :) Fiske 4
HenricA Norgefiske, favoritdestination? Fiske 0
cloud76 Fiskekort för fiske i Norge (norra lapplandsfjällen)? Fiske 4
Påveen Norge i sommar me sambon Fiske 2
Morgan Fiske med kanot i Sverige eller Norge Fiske 8
Mange_S Fiskekort Bardu Norge Fiske 1
kimgbg Fiske i nord Norge den 25 Aug. Fiske 3
M-Nilsson Fiske kring Åndalsnes/Romsdalen Norge? Fiske 0
erikjsson Fiske i Röa, Norge. Fiske 2
moe_mart Fiske i Norge, Femundmarka nasjonalpark Fiske 2
ogean Fiske och vandring i Femundsmarka Norge Fiske 5
Fiskekort i Norge Fiske 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.