Fiske och Friluftsliv i Sör Varanger

Ännu en dag med ute väder, tur att YR tog fel. Det var i princip vindstilla hela dan.
Många roliga kryp som är på gång nu, den här vill jag inte se när den blir stor.
Det är otroligt vad tjock isen har hunnit bli under natten, var tvungen att ta fram yxan.
Bettet var inte så bra men det gör inget när resultatet är en öring på 8 hg.
 

Bilagor

  • 20200502_095758[1].jpg
    20200502_095758[1].jpg
    46.2 KB · Visningar: 123
  • 20200502_103418[1].jpg
    20200502_103418[1].jpg
    41 KB · Visningar: 131
  • 20200502_143839[1].jpg
    20200502_143839[1].jpg
    42.6 KB · Visningar: 130
  • 20200502_155158[1].jpg
    20200502_155158[1].jpg
    53.1 KB · Visningar: 124
Ännu en dag med ute väder, tur att YR tog fel. Det var i princip vindstilla hela dan.
Många roliga kryp som är på gång nu, den här vill jag inte se när den blir stor.
Det är otroligt vad tjock isen har hunnit bli under natten, var tvungen att ta fram yxan.
Bettet var inte så bra men det gör inget när resultatet är en öring på 8 hg.

Härligt! Jodå nu brukar alla slags kryp hitta ut när det börjar bli sol ute även om värmen sviker oss ännu. Idag på morgonen var det riktigt aprilväder. Snön vräkte ned men den la sig inte men däremot så blötte den upp dan gamla snön så nu ska det ta fart på snösmältningen hos oss. Grattis till den fina öringen! :)
Alla fiskedagar blir inte sådana som den du hade igår. :)
Där hade du lite motstånd innan den låg på isen.
 
Härligt! Jodå nu brukar alla slags kryp hitta ut när det börjar bli sol ute även om värmen sviker oss ännu. Idag på morgonen var det riktigt aprilväder. Snön vräkte ned men den la sig inte men däremot så blötte den upp dan gamla snön så nu ska det ta fart på snösmältningen hos oss. Grattis till den fina öringen! :)
Alla fiskedagar blir inte sådana som den du hade igår. :)
Där hade du lite motstånd innan den låg på isen.

Ja frugan har klagat över dåligt väder i Luleå, men nu var det våran tur med några fina dagar. Tror inte öringen hann reagera innan den låg på isen, kände bara att det var lite tyngre.
 
Ja frugan har klagat över dåligt väder i Luleå, men nu var det våran tur med några fina dagar. Tror inte öringen hann reagera innan den låg på isen, kände bara att det var lite tyngre.

Då är jag inte ensam över att gnälla över det dåliga vädret som har varit vid Bottenvikens kust. Med 1 m is så kan ni behöva lite sol o värme där uppe så att det sätter fart.
Ok! Var det på grunt vatten som du fick den?
 
Då är jag inte ensam över att gnälla över det dåliga vädret som har varit vid Bottenvikens kust. Med 1 m is så kan ni behöva lite sol o värme där uppe så att det sätter fart.
Ok! Var det på grunt vatten som du fick den?

Pimplar alltid där det är grunt, tror det var ca. 1 m under isen.
I bland är det så grunt att blänket tar i iskanten, men har inte borrat i botten än.
Nu är det regn får bara hoppas att skidföret inte tar slut, vill ju ha några turer till och göra slut på maggoten.
 
Nu har det varit regn och + grader i veckan så skidföret ser ut att försvinna snabbare en väntat, men har fortfarande en chans på nån tur till innan isen är för tunn.
 
Nu har det varit regn och + grader i veckan så skidföret ser ut att försvinna snabbare en väntat, men har fortfarande en chans på nån tur till innan isen är för tunn.

Har värmen o regent smält ner 1 m is redan hos dig? Isen ligger på Kalix älv ännu, så det blir en senare islossning än vanligt i år.
 
Har värmen o regent smält ner 1 m is redan hos dig? Isen ligger på Kalix älv ännu, så det blir en senare islossning än vanligt i år.

Nej isen är inget problem än, men regnet har gjort det svårt att ta sig upp på fjället. Det är ingen bärighet i snön och vada i halvmeter snö i flera kilometer för att ta sig upp känns jobbigt, fast jag har inte testa.
 
Nej isen är inget problem än, men regnet har gjort det svårt att ta sig upp på fjället. Det är ingen bärighet i snön och vada i halvmeter snö i flera kilometer för att ta sig upp känns jobbigt, fast jag har inte testa.

Jag tänkte väl det! Blöt snö är inget rolig att plumsa i. Det är jobbigt.

När ska du på jobb nästa gång? Nu om Norge stänger gränsen i 90 dagar till. Hur blir det då. Haparanda-Tornio har ju satt upp ett kravallstaket som är 1 km långt samt ett plastband 2 m in på finsk sida så kan ungdomarna stå där och prata 24 tim dygnet. 2 m är gränsen mellan människorna.
 
Jag tänkte väl det! Blöt snö är inget rolig att plumsa i. Det är jobbigt.

När ska du på jobb nästa gång? Nu om Norge stänger gränsen i 90 dagar till. Hur blir det då. Haparanda-Tornio har ju satt upp ett kravallstaket som är 1 km långt samt ett plastband 2 m in på finsk sida så kan ungdomarna stå där och prata 24 tim dygnet. 2 m är gränsen mellan människorna.

Jag är fast här uppe, tar mig ingen stans i dag.
Är permitterad så det är bara att vänta och se.

Såg staketet på nord-nytt i går, där är det svårt att passera.
Har ju gott om tid å planera lite fisketurer i sommar, här är jag så gott som ensam på fjället.
Har börjat å gå genom tur utrustningen så en är redo om det blir sommar här uppe.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Aset Söker tips på fiskeplatser som ligger lite "off" , Kronoberg Fiske 2
HenricA Norgefiske, favoritdestination? Fiske 0
Jojosurf Vilken väder för fiske efter regnbåge? Fiske 3
Ahvenet Fiske utomlands, regler och licenser. Fiske 1
Pohman Upplåta fiske områden Fiske 1
NLjung Fiske i Arjeplogsfjällen (Gardaure / Bartaure med omnejd) Fiske 0
Llama Kastspö till nybliven pensionär (present) Fiske 18
Jiggprofeten Fiske är meditation Fiske 8
the.holoscenes_gmail.com Undervattensfilm på Gäddor i Småland Fiske 3
HeligeAlex Fiske runt ammarnäs och fjällen runt om Fiske 0
Elias_37 Vandring och fiske Fiske 1
dmitrij Tips! Vandring 3 nätter, 2-3 t från 08 med fiske Fiske 5
KaptenKrok Bryt ner ett vatten med Mikko Seppänen | Analys av vatten inför fiske Fiske 0
KaptenKrok Skrock när det gäller fiske Fiske 17
dmitrij Fiske i Vesterålen Fiske 6
erik_odal Fiske nära syterstugan? Fiske 2
Lindeman Fiske Nikkaloukta-Alesjaure-Katterjåkk Fiske 4
larsn1 Yngern nykvarn fiske från land Fiske 3
ricke Förslag på platser/områden för kort fiske tur? Fiske 0
Mattias70 Fiske i åar Fiske 6
federico Fiske kring Kärna, Lökeberg, Tjuvkil - Kungälvs kommun Fiske 2
dmitrij Tältplats med fiske runt om Stockholm? Fiske 0
Peran71 Fiske i Hemavan Fiske 0
cloud76 Fiskekort för fiske i Norge (norra lapplandsfjällen)? Fiske 4
febrig Tips på bra fiske och tältning 2-3 timmar från Stockholm. Fiske 3
ms22rq Förslag på lugn älv/å med bra fiske från kajak/packraft. Fiske 2
cloud76 Fiske Lapplandsfjällen runt Teusajaure-Singi Fiske 0
m4535 Tips på fiske- campingplatser Fiske 1
grodanbolle Samerna får ensamrätt på fiske och småviltsjakt! Fiske 69
erito Fiske i fjäll-tjärn Åre? Fiske 0
cloud76 Fiske i Rogenområdet - fiskekarta, fiskekort och fisketips Fiske 2
JAD Fiske med vy i Kiruna Fiske 9
dahlledahlin gädd fiske sälskap i nyköping sökes Fiske 0
Morgan Fiske med kanot i Sverige eller Norge Fiske 8
never Fiske nära Kautokeino med barn? Fiske 0
Morgan Fiske med Guide Fiske 4
Morkass Gös fiske! Fiske 0
myospinae Fritt fiske i Skåne? Fiske 1
skogsbaronen Lättillgänglig fiske/tältplats västerbotten Fiske 11
blixsten25 fiske Fiske 2
SurviveInNature Fiske i Jämtland Fiske 1
SunnyBeach Fiske i Skärgården (Värmdö) Fiske 0
Viktor.L Bra fiske på vandringen mellan Vakkotavare och Abisko Fiske 2
Morkass Ny Fiske/vilmarks/matlagningsserie!! Fiske 1
skallagrimson Fiske runt jämtlandstriangeln Fiske 4
avslutad160426 Fiske runt Linköping? Fiske 2
Trekkforlife Funäsfjället/fiske/vandring Fiske 3
SimonRundqvist Fiske och vandring Fiske 2
Kniv-Hasse Fiske efter Kungsleden Fiske 4
Trekkforlife Fiske i fjället? Fiske 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.