Leder kring Umeå?

Har gått Tavelsjöleden och tänker gå Isälvsleden om några veckor men finns det några andra leder kring Umeå värda att testa?
 
Leder kring Umeå

Hej!
Jag har gått en del på Lögdeälvsleden. Väldigt fin led faktiskt! Det finns övernattningsstugor (och ved har jag för mig) efter leden. http://www.nordmaling.se/Sve/Filarkiv/Fritid%20Kultur%20Turism/L%c3%b6gde%c3%a4lven%20karta.pdf


Sen finns ju Öreävlsleden också. Har inte gått där, men skulle gissa att de är ganska bra, den är lite kortare gissar jag. Men kolla http://www.nordmaling.se/default.aspx?di=3724 eller prata med Turistbyrån i Nordmaling eller Umeå.

Ett litet bonus är ju att det verkar vara skapligt fiske längs båda lederna! :)






Har gått Tavelsjöleden och tänker gå Isälvsleden om några veckor men finns det några andra leder kring Umeå värda att testa?
 
Har gått Lögdeälvsleden i etapper många gånger och i ett svep för ett par veckor sedan. Ta bussen från Umeå mot Åsele och kliv av vid vägskälet till Övre Nyland (en befintlig hållplats – därifrån är det ett par kilometers promenad längs grusväg ned till älven) eller be att få bli avsläppt lite längre fram vid bron över älven; gå ned till E4 vid Lögdeå och ta bussen därifrån till Umeå. Leden uppströms bron är inte värt att gå. Sträckan kan gås på 2,5 dagar om man ligger i. Leden hade kunnat utvecklas till en av Sveriges bästa skogsleder om inte SCA funnits, men nu har SCA skövlat skog med mycket stora naturvärden nästan ända fram till älven och nya snittslingar visar att man tänker fortsätta. Det är en skandal att man inte sparat en korridor på åtminstone ett par hundra meter närmast älven och därmed skapat en led av stort nationellt intresse, men flata tjänstemän på kommun och länsstyrelse är lika skyldiga. Som det nu ser ut är leden inte attraktiv att gå i hela dess längd – vem vill gå på ett risigt hygge? Den har därför växt igen/rasat på många ställen. Sträckan mellan Övre och Nedre Nyland är fortfarande mycket fin men nya snittslingar visar att skogen kommer att skövlas även där.
Har gått Öreälvsleden mellan Örträsk och Agnäs. Leden lär har förlängts nyligen ned till E4, men själv har jag inte gått där. Sträckan Örträsk- Bjurholm är inte direkt lätt att gå, men sträckan Bjurholm –Agnäs är fin.
Har också gått Isälvsleden mellan Åmsele och Vindeln. Den innehåller några fina partier med naturreservat men i sin helhet är den inte så attraktiv med hyggen och brist på drickbart vatten.
 
Sedan kan jag rekommendera "strövområdena" (för några egentliga leder från A till B är det inte tal om) Strömbäck-Kont (kräver bil) och Grössjön (vid Carlshem bortom Ålidhem). Hela Carlshemsskogen är fin och ganska glest befolkad sommartid, för den som ledsnat på Nydala.
 
Glömde att nämna den finaste leden i Umeånejden i mitt tycke om än kort: den nyligen anlägda leden längs Ängesöns ostsida på Holmöarna norr om Umeå. Ta bussen från innerstan till Norrfjärden och därifrån vägverkets gratisfärja över till öarna. Hyr cykel i hamnen och cykla ned till Ängesöns naturreservat. Leden gås på någon dag men man tvingas ofta stanna för bad och närobservationer av de talrika havsörnarna. Enligt obekräftade rykten ska det också finnas en björn där.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...