LieSlaget 29-30-31 Maj

Bara den här (se nedan) utsikten när man kravlat sig ur bingen var mer än väl värd den (i coronatider) något långa resan. Vattnet är den lilla hyttsjön, som jag inte äör riktigt färdig med ännu. Andra plusvärden var kamratlig samvaro med pegason och Trassel. pegason vann välförtjänt den fisketävling som var förevändningen för resan och Trassel tog den finaste fisken, en rejäl klump till abborre.

Någon dysterkvist har möjligen synpunkter på att vi lägger ut sådant här internt material på ett öppet forum (och kan det skänka dessa magsura tråkmånsar något som åtminstone liknar tillfredsställelse så är det i sig en god sak) men vår poäng (och vårt försvar) är att det är på just öppet forum vi fått kontakt med varandra.

Varmt och stort tack till pegason som letade rätt på och bokade denna pärla till boende en fiskeweekend. Det blir repris (men den där Lien tror jag att vi ski*er i nästa gång...).
 

Bilagor

  • IMG_20200529_191430053_HDR.jpg
    IMG_20200529_191430053_HDR.jpg
    99.1 KB · Visningar: 169
  • Resized_20200529_185109_2126.jpg
    Resized_20200529_185109_2126.jpg
    74.4 KB · Visningar: 171
Sammanfattning av Fredagen:

Fantastisk middag av Lausvik!
Fantastisk abborre av Trassel!
Helt ok snipa av Pegaso!
 

Bilagor

  • Resized_20200529_193554_5881 (3).jpg
    Resized_20200529_193554_5881 (3).jpg
    108.1 KB · Visningar: 163
  • 20200529_trassel.jpg
    20200529_trassel.jpg
    88.8 KB · Visningar: 176
  • 20200529_204335.jpg
    20200529_204335.jpg
    98.1 KB · Visningar: 169
Bara den här (se nedan) utsikten när man kravlat sig ur bingen var mer än väl värd den (i coronatider) något långa resan. Vattnet är den lilla hyttsjön, som jag inte äör riktigt färdig med ännu. Andra plusvärden var kamratlig samvaro med pegason och Trassel. pegason vann välförtjänt den fisketävling som var förevändningen för resan och Trassel tog den finaste fisken, en rejäl klump till abborre.

Någon dysterkvist har möjligen synpunkter på att vi lägger ut sådant här internt material på ett öppet forum (och kan det skänka dessa magsura tråkmånsar något som åtminstone liknar tillfredsställelse så är det i sig en god sak) men vår poäng (och vårt försvar) är att det är på just öppet forum vi fått kontakt med varandra.

Varmt och stort tack till pegason som letade rätt på och bokade denna pärla till boende en fiskeweekend. Det blir repris (men den där Lien tror jag att vi ski*er i nästa gång...).

Grattis Trasselgubben!:)
Middagen räddad av fina filéer!:)
Det ser ut som en liten trevlig sjö.
 
Grattis Trasselgubben!:)
Middagen räddad av fina filéer!:)
Det ser ut som en liten trevlig sjö.

Förstår verkligen inte alls poängen att ta upp en sån stor aborre och slå ihjäl den för fileernas skull. En riktigt bra mataborre ligger på 300-600 gram om man är någorlunda gastronomisk korrekt

och ur ett annat hänseende så varför ha i hjäl en över 10 år gammal varelse som genetiskt sett kan bidra med massa stor aborre i vattnet i framtiden.

Det är faktiskt på det sättet bra att yngre generationer har annorlunda attityder kring c&R även fast det finns ramar för det också och ett diskutabelt ämne huruvida säkerställt det är. Och nej visst kan man visst ta upp fisk till middagen men att gång på gång slå ihjäl fångad fisk och fylla frysen för att sen kasta det till katterna är lika idiotisk som de där slaganfallsdrabbade metarna som fyller sina hinkar med småfisk för att sen väga av det och slänga det i soptunnan.

Sen sitter man och förbannar skarv under kafferasten. Jo tjena.

Och grattis till en fin borre , det knycker bra i spöt av en sån där maffig randig riddare.
 
Förstår verkligen inte alls poängen att ta upp en sån stor aborre och slå ihjäl den för fileernas skull. En riktigt bra mataborre ligger på 300-600 gram om man är någorlunda gastronomisk korrekt

och ur ett annat hänseende så varför ha i hjäl en över 10 år gammal varelse som genetiskt sett kan bidra med massa stor aborre i vattnet i framtiden.

Och grattis till en fin borre , det knycker bra i spöt av en sån där maffig randig riddare.

Min fina Abborre fick gå tillbaka och simmar förmodligen runt i sin lila håla där jag krokade honom.... Tackar , jo den ville absolut inte upp i båten...
 
Tack för en förträfflig helg gubbar!!
 

Bilagor

  • P1000461.jpg
    P1000461.jpg
    23.1 KB · Visningar: 142
  • P1000458.jpg
    P1000458.jpg
    51.8 KB · Visningar: 144
  • P1000418.jpg
    P1000418.jpg
    58.8 KB · Visningar: 143
Förstår verkligen inte alls poängen att ta upp en sån stor aborre och slå ihjäl den för fileernas skull. En riktigt bra mataborre ligger på 300-600 gram om man är någorlunda gastronomisk korrekt

och ur ett annat hänseende så varför ha i hjäl en över 10 år gammal varelse som genetiskt sett kan bidra med massa stor aborre i vattnet i framtiden.

Det är faktiskt på det sättet bra att yngre generationer har annorlunda attityder kring c&R även fast det finns ramar för det också och ett diskutabelt ämne huruvida säkerställt det är. Och nej visst kan man visst ta upp fisk till middagen men att gång på gång slå ihjäl fångad fisk och fylla frysen för att sen kasta det till katterna är lika idiotisk som de där slaganfallsdrabbade metarna som fyller sina hinkar med småfisk för att sen väga av det och slänga det i soptunnan.

Sen sitter man och förbannar skarv under kafferasten. Jo tjena.

Och grattis till en fin borre , det knycker bra i spöt av en sån där maffig randig riddare.

Det kanske är så att dom är finast runt 300-600 g men någon enstaka kan man ta med sig hem om man vill.
Jag har själv tagit 7 över 1 kg som var riktigt fina som filéade och smörstekta samt ett helt knippe mellan 3-9 hg dels i sjön vid föräldrarnas sommarstuga n. Aneby under 60- & 70-tal. Det var ett bra bestånd med grov abborre i den sjön så det var inga problem att man tog med sig en del hem till middag. Det fanns år det var is på Vättern nere i södra änden och då hade vi en sandgrynna på 12 m djup som vi pimplade abborre på. Där drog man med sig många kg hem vissa vintrar.:) Jag är +67 år så jag har varit med ett tag. T. o. m innan c&r kom på tal.
 
Min mor utbrast, förvånad, när jag ringde henne och berättade att vi satt vid strandkanten och grillade korv: "Har ni inte fått någon fisk?"
 
Sammanfattning av Lördagens förmiddag:

Efter en gemytlig frukost begav sig sälskapet iväg till en ny betydligt större sjö.
Pegaso körde snabbt till sjön, riggade båten, tuffade ut och ankrade i väntan på de övriga.
Lausvik körde lite långsammare och Trassel bistod som ”kartläsare”…..

När så alla, till slut, var samlade, valde ”de upptäcksresande” att fiska från land och Pegaso gav sig ut i den hårda, tilltagande blåsten.

Några få timmar senare var alla samlade för lunch och blåsten gjorde att samtliga återvände till Stugan.

Sjön är trevlig och har potential! Både snipor och fina abborrar fångades. (ingen blev filé)
 

Bilagor

  • 20200530_113231.jpg
    20200530_113231.jpg
    94.2 KB · Visningar: 122
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Björte Fjällfiske månadsskiftet maj/juni i Grövelsjön Fiske 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...