Paddla fors med kanot

Hej, vi är fem personer som har paddlat fors med kanot i Voxnabruk tre år på raken.

Vi är nu sugna på att prova något nytt. Finns det några forsa som ligger 4-5 timmar från Stockholm där man både kan paddla kanot och kajak?

Har försökt titta på nätet med hittar inget så jag vore tacksam om någon vet något bra ställe. Tack!
 
Du menar kanadensare när du skriver kanot? Hur lång älvsträcka/åsträcka är du ute efter?

Dalälven har en hel del paddelbart med kanadensare eller kajak.

Ett ställe lämpligt för teknikträning är vid Strömsholms slott i Kolbäcksån. Bäst i vårflod.

Dalälven vid Gysinge kan vara ett alternativ.

Mina erfarenheter av dessa ställen är 30 år gamla och då paddlade vi forskajaker. Dalälven vid Gysinge bör funka större delen av sommaren. I älvfårorna SO om Mattön är det lite lugnare än söder om Gysinge Herrgård norr om Granön.

I Västerdalälven mellan Nås och Björbo finns lite tuffare forsar. Sannolikt bäst att ha kajak där samt ha med någon med tidigare erfarenhet av dessa forsar.

Thure
 
Hej Thure,

Ja du har rätt. Jag menar kanadensare.

Vanligtvis så är vi ute 3-4 nätter. Jag vet inte exakt hur lång sträcka vi har paddlat. Vi är inte vana paddlare så vi paddla en sträcka men inte allt för svåra forsar.

Tack för tipsen. Dalälven kan var något ska kika på det

Har du fler tips så tar jag gärna emot.

Tack!
 
Hej
Fuluälven i Dalarna i maj-juni. Start Mörkret och slut i Sälen eller en mil innan Sälen. Sista biten är då i Västerdalälvens början. Flest forsar i Mörkret till Fulunäs. Älven blir för grund vid lågvatten.

Själv har jag inte kört sträckan men läst om den och varit i området. Jag har kört Görälven på andra sidan Fulufjället.

Arvid
 
Kanot

Hur duktiga är ni och hur välutrustade är era kanoter?
Traditionella med knäskydd eller har ni riktiga kanoter med Spraysheet, ballonger och tigh-straps?
 
Längre norrut, för långt antar jag, finns Öreälven som är fin att paddla. Jag bar förbi forsarna men några frimodiga kamrater paddlade och kantrade i vårvattnet. Finfin paddling!
 
Hej Thure,
Ja du har rätt. Jag menar kanadensare.
. Vi är inte vana paddlare så vi paddla en sträcka men inte allt för svåra forsar.
Tack!

Ett tips, Canadensarsymposium på Sjöviks folkhögskola, Kristi himmelsfärdhelgen. https://www.sjovik.eu/utbildning/kortkurser/canadensarsymposium/
Jag har varit med de två gånger det har varit. Man får välja aktiviteter efter intresse, allt från nybörjare till avancerat, både slätt och fors.

Svante
 
Vad är det för fel på Voxnan ? Det är nog ett av dom bästa ställerna att uppleva vildmark och fors på rimligt avstånd från Sth, men funkar bara i vårfloden. Starta i Rullbo, paddla ned till Voxnabruk. Vill ni ha häftigare än så är det stor risk att ni hamnar i vattnet.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...