GR 52 till Menton

I sommar har vi vandrat GR 52, som är en variant till GR 5, från St Dalmas till Menton i franska Alperna. Tidigare (2008) har vi på GR 5 vandrat låglandsvarianten St Dalmas till Nice men helt klart är GR 52 mer spännande och alpin.
Är det någon mer på detta forum som har erfarenhet av dessa två olika vandringsvägar till Medelhavet?

Berättelsen om vår vandring till Menton i augusti finns på:
http://www.bergtagna.se/sommaren-20...i-alpes-maritimes-fran-st-dalmas-till-menton/
 
Jag har åtminstone berört delar av er rutt; se http://www.huthyfs.com , turerna 2000, 2002 och 2016.

Åldern? Ni känner era kroppar bättre, men jag fyller 75 nästa år och hoppas på ett par kontinentala turer, sen kanske det får räcka. efter 30 års vandrande. Iår blev det bara en tur, bl a beroende på fotproblem, vattenbrist, eldningsförbud och en del annat. Den var 12 dagar, vilket är ovanligt lite (för mig) en försommartur, men jag sov i tält alla nättet, 8 fritt, 3 på camping.

2016 års stora tur, 19 dagar, började ungefär 2 månader före min 72-årsdag och jag tycker ni ser rätt fräscha ut på bild!

I Vallée des Merveilles gick jag med stavarna upochned - man kan också sätta på spetsskydden om man har dem kvar. Jag är rätt säker på att tältregeln i Mercantour är 19-09, alltså två timmar längre än ni anger.

Jag ser att ni gick över Pas du Mont Colomb, som är rätt läskigt, brant och slirigt, åtm. österifrån. Vid två senare tillfällen har jag valt ett sydligare pass, som framgår av berättelsen
 
Tack för ditt svar Peter. Om någon har vandrat delar av GR 52 är det naturligtvis du. Fina bilder som du länkat till. Men det verkar inte som det är många som har upptäck Alpes Maritimes/Havsalperna med dess kontraster mellan högalpint och Medelhavsinflytande.

Bivackregler/tider: I vår guidebok, The GR 5 Trail (som också innefattar GR 52) står det 19 - 07 men kolla om annat gäller. Vi har också läst oss till att "dusk till dawn" tältning är ok. Kan också dra mig till minnes att vi sett 19 - 09 någonstans på GR 5/GR 52.

Tilltagande ålder och högalpin vandring - finns mycket att säga om detta ämne som förtjänar en egen "tråd". Vi har själva på senare år lämnat "hyttvandring" till fördel för tält med egenförsörjning med mat och funnit att det gör oss mer oberoende och ger oss en viss frihetskänsla. Att vi efter sommarens vandring upp och ner för ett antal branta bergspass kände oss slitna behöver inte innebära att vi framöver väljer låglandsleder. Kan jämföra känslan efter ett genomfört Vasalopp (har åkt 37). Direkt efteråt är en vanlig kommentar:" Nu får det räcka, detta blir mitt sista Vasalopp" - efter några månader är detta glömt. Kanske något liknade gäller för krävande vandringar i Alperna.
 
37 vasalopp, ja, såna prestationer är jag inte i närheten av, däremot fem (felmätta) halvmaror, den sista vid nära 46 års ålder. Det är förstås inte bara kondis och styrka det handlar om, utan även rörlighet och belastning på leder och senfästen.

Jag kollade bivackreglerna för säkerhets skull. http://www.mercantour-parcnational.fr/fr/le-parc-national-du-mercantour/la-reglementation Obs. även avståndsreglerna. en timmes väg från parkgränsen och närmaste anslutande farväg.

Man kan få intrycket att bivack utsluter tält (bilden visar ju en sovsäck), men jag har kollat att (små) tält verkligen är tillåtna.
 
Mercantour kan rekommenderas

Jag kan intyga att nationalparken Mercantour norr om Nice är värt mödan. Vi hamnade där närmast av en slump när vi letade vandringsmål kombinerad med Nice-semester- Det er otroligt vackert, otroligt utmanande och väldigt avlägset. Vi hade känslan av att det bara fanns fransmän där.

Vi gick på hyttvandring, så vi var tvungna att nå fram. Det blev långa dagar, säskilt då passen dette år (2014) var hellt fulla av snö så vi fick gå försiktigt.
Dessutom blev det åskväder varje dag framåt kvällen, så man var motiverad att inte bli fångad uppe i höjden.
140_DSC_5661_01.JPG
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
perseger Island: Skicka packning till slutmål Trekking 2
elinalicia Salkantay Trek till Machu Picchu Trekking 0
Ulrjon Organiserad vandringsresa till alperna med buss? Trekking 7
veni Torkat frukt & mat att ha med sig till USA? Trekking 7
Moke74 Vandringsresa till Balkan, Bosnien, Bjelasnica bergmassiv Trekking 2
veni Vandringsresa till Patagonien Trekking 3
Sacha22 Haute Route - Chamonix till Zermatt Trekking 3
beo GR 5 - Genevesjön till Nice Trekking 0
jsmohshm Vandra Lausanne (typ) till Savona, Italien Trekking 4
Charlotte J Tips till vandring i sista hälften av september - Pyrenéerna? Trekking 1
brorgustav Campingbuss till Alperna - Vill gå dagsturer Trekking 3
mistermuntz Mest värda vandringsresan i förhållande till pris? Trekking 20
Carrosed Vandringskompis till Nepal? Trekking 2
Thunder91 Vandringskompis till Alperna Trekking 2
Karngard Någon som ska till Everest BC i oktober? Trekking 2
vedi Råd till nybörjare? Trekking 5
Dr manne Flygstol till random ställe? Trekking 2
MaSt STS Vandringsresa till Bad Gastein Trekking 4
CaveJack Korsa Island till fots Trekking 9
AnnaHelen Österrike, tips till oerfarna Trekking 6
lost_in_time Någon som vill hänga på till Spanien? Trekking 0
nobbe80 Sällskap till Georgien i sommar Trekking 0
oskar.klaren Oskar går till Afrika Trekking 8
Tekone82 Att gå ifrån Göteborg till Gibraltar. Trekking 6
Janne F Hytter på vägen upp till Mont Blanc Trekking 5
cgj71 Snälla, följ med till Island Peak 1 maj! Trekking 0
mifa Till norge i helgen, vart? Trekking 0
frida_n Budget för resa till nepal + Everest BC Trekking 16
greenjuice Flyg till franska alperna Trekking 9
rubella Resa till Chamonix Trekking 10
zzeezz Vill du med till Mt Blanc i Juli? Trekking 9
mr_white2 Resa till Alaska!! Någon som har lite förslag vart man kan vända sig? Trekking 1
bjonil Vad ska man packa med till island? Trekking 10
fjölar Motsvarighet till Sarek - utomlands Trekking 12
lama78 Resa till Kilimanjaro Trekking 2
skånepågen Resa till och uppleva Bad Gastein. Trekking 1
henrikf Hur är vägarna för att komma till Galdhöpiggen i juni Trekking 4
hanswe Organiserad resa till Everest Base Camp Trekking 3
berg-man är det nån som vill till Everest bc och island peak Trekking 1
lerum Resa till Chamonoix_rev1? Trekking 0
lerum Resa till Chamonoix? Trekking 0
lizardking Skottland till sommaren Trekking 1
Silverfox Thörsmörk till Skogar Trekking 3
ravus Känga/skor till Latinamerika Trekking 0
PJE Guide till Skottland Trekking 6
Tapani Billigt flyg till Nepal Trekking 1
monicanagano skor till kili Trekking 1
Saltkråkan På väg till Panama - Tips om Panama? Trekking 3
ekk Vill ha tips pa guidefirma till Galapagos Trekking 1
jjareman Haka på till Dolomiterna i juli? Trekking 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...