Terra nova laser ultra 1 eller HB Enan

Hejsan jag ska köpa in ett 1 persons tält och har kollat på
"Terra nova laser ultra 1" och HB Enan

"Terra nova laser ultra 1"
560g
Golv och Yttertält 10000 mm
7,55 mm båge

HB Enan
1200g
Hiitar inget om golv och yttertält här
9mm stång

Jag ska på en lång vandring så tältet är viktigt
 
Terra nova LASER COMPETITION
väger 930 g yttertält 3000 mm och golv 5000 mm bågar 8,5 mm

TERRA NOVA LASER PHOTON
väger 720 g yttertält 3000 mm och golv 3000 mm bågar 7,55 mm


finns det några andra enmans tält som är värda att kolla in?
 
många här gillar Helsports lätta tält så även jag. Kör med Trolltind 2p, 1350g men de flesta har väl ringstind 1p men jag gillar kupol för mångsidigheten
 
Jag rekommenderar Vaude Power Lizard SUL 1-2p, 1,1kg. Höll bra för en 4 månaders vandring. Akta dig för deras GUL-tält, det har en tendens att gå sönder.
 
Tarptent verkar bra men kan de stängas som ett vanligt tält, jag tänker när det blir ösregn?

Vädertåligeten, även vid hård vind, verkar vara en av de saker som de som har Tarptents uppskattar mest. Om man ska ha dem i fjällen kan man överväga "solid" innertält i stället för "mesh" för att det ska bli mindre dragigt. De har vanligen mesh som default men man kan ofta välja eller köpa bägge. Jag var nära att köpa ett StratoSpire som man vanligen sätter upp med stavar som tältstänger (gäller även protrail) men det blev ett annat tält till slut.

http://www.trailspace.com/gear/tarptent/double-rainbow/
http://sectionhiker.com/tarptent-protrail-tent-review/
 
Tarpten

Jag har under flera år använt Tarptent i olika modeller. Se till att köpa ett tält med innerväggar som inte bara är mesh (nät) annars blir det ganska så dragigt när du är i fjällen eftersom yttertältet slutar en bit ovan mark. Scarp 1 eller Scarp 2 är mycket goda alternativ , om du beställer "winter inner tent", men då går ju vikten upp en aning jämfört med dina andra alternativ.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...