Isyxor - köpråd

Hej!
Ska köpa mina första isyxor nu i helgen då jag håller på och fyller ut utrustningen till i vinter.
Men jag har ett problem och det är att jag inte vet vilka jag skall köpa. Har kolla på Black Diamond Venom Adze (finns ett paket med två isyxor på addnature) och tycker att dem verkar vettiga. har aldrig gillar isyxor som ser ut som bananer (av de jag hyrt). Jag kommer även använda isyxorna till mestadels skidåkningsrelaterat och då känner jag att ett par med lite rakare skaft är vettigare.

så, vad finns det för åsikter om dessa yxor? är de bra? funkar de för isklättring (vi snackar instegsnivå, inte extrem klättring)

//Victor

edit: http://addnature.com/product.aspx?pf_id=BDVENOMPAKET länk till isyxorna i fråga
 
Venom är ok för flack snö/is. Ska du köpa dubbla yxor och klättra på brant is så är det värt att köpa petzl nomic. Bättre att beställa från nåt annat land. Jag klättrade en säsong m grivel Matrix tech, köpte nomic säsongen efter och det var värt varenda krona. Leder nog en halv grad svårare med nomics.

Ska du bara ha till skidor så kanske det räcker med petzl snowracer eller dyl?
 
Vad menar du konkret med "skidåkningsrelaterat"? För att ta dig uppför en couloir som du sen åker nedför eller bara för glaciärsäkerhet?

Venom är hyfsade kompromisser mellan alpinyxor och tekniska, men dom är rätt dryga att klättra brantare is med.
 
Skulle du råka gilla isklättring och verkligen gå in för det så kommer du förmodligen behöva skaffa ytterligare ett par yxor om du har skaffat Venom yxor. Jag känner ingen som sysslar med isklättring någerlunda regulbundet som skulle vilja klättra med Venom yxor.

Bra "mitt i mellen" yxor tycker jag är Petzl Quarks. De har inte helt rak skaft, men vad ska du ha den helt raka skaftet till? En böjd skaft går att sänka i snön rätt bra ändå, och med Quarks går det helt ok att klättra på brant is.

Första gången jag prövade Nomics gillade jag dem inte, och hade ungefär samma inställning som du vad det gäller bananformade yxor, men efter att ha lånat ett par och klättrat Njupeskär med dem (gjort det med Quarks också) så var det ingen snack för min del, Nomic's skulle jag ha. Blir du riktigt inbiten är det värt att tänka om vad det gäller bananfobin, men som instegsklättrare kanske du inte märker av skillnaden så mycket.
 
Petzl Quarks

Hej
Jag fattar inte riktigt Petzl Quarks, funkar de att stoppa ner i snön rent praktiskt i vanligt packad snö om man har de där fingerskydden ?
 
Hej
Jag fattar inte riktigt Petzl Quarks, funkar de att stoppa ner i snön rent praktiskt i vanligt packad snö om man har de där fingerskydden ?

Det är lite svårare med griprest än alpinyxor i riktigt hårt packad snö, å andra sidan brukar det inte vara så brant om man inte behöver använda yxbladen
 
Någon som har testat petzl sum'tec lite hårdare? Jag har lekklättrat lite med dom och då kändes det som en riktigt bra kompromiss för användningsområden som trådstartarens.

(Själv använder jag Nomic på riktig is och Grivel Evo för alpint. Har inte riktigt kunnat motivera inköp av en uppsättning "kompromissyxor")
 
Hej!
Ska köpa mina första isyxor nu i helgen då jag håller på och fyller ut utrustningen till i vinter.
Men jag har ett problem och det är att jag inte vet vilka jag skall köpa. Har kolla på Black Diamond Venom Adze (finns ett paket med två isyxor på addnature) och tycker att dem verkar vettiga. har aldrig gillar isyxor som ser ut som bananer (av de jag hyrt). Jag kommer även använda isyxorna till mestadels skidåkningsrelaterat och då känner jag att ett par med lite rakare skaft är vettigare.

så, vad finns det för åsikter om dessa yxor? är de bra? funkar de för isklättring (vi snackar instegsnivå, inte extrem klättring)

//Victor

edit: http://addnature.com/product.aspx?pf_id=BDVENOMPAKET länk till isyxorna i fråga


Det paketet kommer att passa dig jättebra. Venom är ett par jättebra yxor som passar till det mesta utan riktig teknisk klättring. Har själv klättrat med dessa så jag vet vad jag snackar om :)

Lycka till
 
Det paketet kommer att passa dig jättebra. Venom är ett par jättebra yxor som passar till det mesta utan riktig teknisk klättring. Har själv klättrat med dessa så jag vet vad jag snackar om :)

Lycka till

Okej, låter bra. Kommer bara ha tid till en hobby kommande vintrarna och då sattsar jag på skidåkning och i den mildra grad man behöver använda isyxor. kommer inte hålla på med teknisk klättring och då det sker kommer jag nog införskaffa mer tekniska isyxor.

Tack för alla svaren. Gav även god insikt på isyxor som kan införhandlas i framtiden, även märken jag aldrig hört talats om.

En snabb fråga angående längden på isyxorna. Vad rekommenderar ni vid inriktning skidåkning/vandring? kan välja mellan 50-57cm. tänkter själv runt 50 då det är smidigare och ändå ganska långa (raka isyxor dem jag kollat på.)

//Victor
 
Okej, låter bra. Kommer bara ha tid till en hobby kommande vintrarna och då sattsar jag på skidåkning och i den mildra grad man behöver använda isyxor. kommer inte hålla på med teknisk klättring och då det sker kommer jag nog införskaffa mer tekniska isyxor.

Tack för alla svaren. Gav även god insikt på isyxor som kan införhandlas i framtiden, även märken jag aldrig hört talats om.

En snabb fråga angående längden på isyxorna. Vad rekommenderar ni vid inriktning skidåkning/vandring? kan välja mellan 50-57cm. tänkter själv runt 50 då det är smidigare och ändå ganska långa (raka isyxor dem jag kollat på.)

//Victor

Jag kör på 50cm till min vandringsyxa för lätt vikt, men det är väl smaksak och beror lite på hur man använder yxan. Vill man använda som stav är längre bättre
 
Okej, låter bra. Kommer bara ha tid till en hobby kommande vintrarna och då sattsar jag på skidåkning och i den mildra grad man behöver använda isyxor. kommer inte hålla på med teknisk klättring och då det sker kommer jag nog införskaffa mer tekniska isyxor.

Tack för alla svaren. Gav även god insikt på isyxor som kan införhandlas i framtiden, även märken jag aldrig hört talats om.

En snabb fråga angående längden på isyxorna. Vad rekommenderar ni vid inriktning skidåkning/vandring? kan välja mellan 50-57cm. tänkter själv runt 50 då det är smidigare och ändå ganska långa (raka isyxor dem jag kollat på.)

//Victor

Mina var 50cm. Mycket smidiga!
 
Jag kör med ett par Venoms 57 cm och tycker att de är okej så länge man byter till tech bladet på båda. Däremot kommer jag att införskaffa ett par nomics till denna säsong då jag lånat de förra säsongen. Det är en stor skillnad i förtroendet på varje placering mellan dessa yxor. Man klarar sig otroligt långt på venom som alpina yxor och uppåt någon WI grad men tappar tekniska biten när vertikala avsnitt ska arbetas igenom.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...