Hemavan till Anjan - utrustning och upplevelser

Bra med packlista

Ser fram emot dina kommentarer på hur utrustningen fungerat. Det är ju egentligen mer intressant än vad prylarna väger.

Uffe
 
Hahaha...Taggarna utåt redan på månda´n, blir nog en jobbig vecka. :)

Vikten är väl ganska ointressant om prylarna inte funkar, eller?


peter

Du får ursäkta, men om jag publicerar en packlista där vikten på prylarna anges och någon då tycker att vikten är ointressant så blir jag lite förvånad. De flesta som intresserar sig för Fjäderlätt och lättpackningsforumet brukar vara ganska eller t o m mycket intresserade av vad olika utrustningsdetaljer väger. Det är på något sätt grundbulten.

Detta har varit uppe ett antal, för att inte säga otal, gånger tidigare i olika lättpackningstrådar: Om vi nu är några märkliga individer som tycker det är intressant med vikten på våra prylar, kan vi då inte få hålla på och diskutera detta i fred. Leva och låta leva?

Jörgen
 
Du får ursäkta, men om jag publicerar en packlista där vikten på prylarna anges och någon då tycker att vikten är ointressant så blir jag lite förvånad. De flesta som intresserar sig för Fjäderlätt och lättpackningsforumet brukar vara ganska eller t o m mycket intresserade av vad olika utrustningsdetaljer väger. Det är på något sätt grundbulten.

Detta har varit uppe ett antal, för att inte säga otal, gånger tidigare i olika lättpackningstrådar: Om vi nu är några märkliga individer som tycker det är intressant med vikten på våra prylar, kan vi då inte få hålla på och diskutera detta i fred. Leva och låta leva?

Jörgen

Aj...ajaj...aj


peter
 
Taggarna utåt var det...

Du får ursäkta, men om jag publicerar en packlista där vikten på prylarna anges och någon då tycker att vikten är ointressant så blir jag lite förvånad. De flesta som intresserar sig för Fjäderlätt och lättpackningsforumet brukar vara ganska eller t o m mycket intresserade av vad olika utrustningsdetaljer väger. Det är på något sätt grundbulten.
Leva och låta leva?

Jörgen

Nu tycker jag du läser in lite för mycket i mitt stackars inlägg.

Kanske uttryckte jag mig oklart, men min avsikt var INTE att starta "UL-eller inte" karusellen ett gång till.

Skriver jag någonstans att utrustningens vikt är ointressant? Den tolkningen får stå för dig.

Vad jag menade var att det var bra och intressant med en packlista (därav den otvetydigt positva rubriken på mitt inlägg), att jag uppriktigt ser fram emot nästa artikel där , som antyds, du kommer att kommentera din utrustning och dess funktion under turen.

Jag tycker att information av typen "Regnjackan XX väger YY gram, höll vätan ute men andades inte tillräckligt bra under vandringen" är mer intressant, och ofta mer sällsynt, än enbart en ren viktuppgift som ju faktiskt inte säger ett skvatt om funktionen.

Och ja, funktion ÄR överordnat vikt för mig. Som Peter redan kärnfullt skrivit:
Vikten är väl ganska ointressant om prylarna inte funkar, eller?

Det handlar, som någon, (undrar vem?), skrev om att hitta lätta prylar som fungerar.

Leva och låta leva, någon?

Uffe
 
Nu tycker jag du läser in lite för mycket i mitt stackars inlägg.

Kanske uttryckte jag mig oklart, men min avsikt var INTE att starta "UL-eller inte" karusellen ett gång till.

Skriver jag någonstans att utrustningens vikt är ointressant? Den tolkningen får stå för dig.

Vad jag menade var att det var bra och intressant med en packlista (därav den otvetydigt positva rubriken på mitt inlägg), att jag uppriktigt ser fram emot nästa artikel där , som antyds, du kommer att kommentera din utrustning och dess funktion under turen.

Jag tycker att information av typen "Regnjackan XX väger YY gram, höll vätan ute men andades inte tillräckligt bra under vandringen" är mer intressant, och ofta mer sällsynt, än enbart en ren viktuppgift som ju faktiskt inte säger ett skvatt om funktionen.

Och ja, funktion ÄR överordnat vikt för mig. Som Peter redan kärnfullt skrivit:
Vikten är väl ganska ointressant om prylarna inte funkar, eller?

Det handlar, som någon, (undrar vem?), skrev om att hitta lätta prylar som fungerar.

Leva och låta leva, någon?

Uffe

Det handlar om två inlägg:

1. Ditt som jag kommenterade utan att tillskriva dig uppfattningen att du tyckte vikten var ointressant. Bara att jag personligen tycker att vikten är intressantare än vad du gav uttryck för. En åsikt som säkert är lika självklar för dig som för alla andra och därmed inte känns särskilt "taggarna utåt" för mig.

2 Troopers inlägg där han använde ordet ointressant och jag kommenterade detta.

Det är väl bara och konstatera att jag ångrar att jag överhuvudtaget kommenterade era inlägg.

Jörgen
 
Då är vi två.

Jag ångrar också att du kommenterade inläggen.

Och ja Jörgen, jag uppfattade ditt svar på mitt första inlägg som ganska drygt och med "taggarna utåt".

Jag menade faktiskt, vilket jag sedan förtydligat, att skriva uppskattande om din artikel och att nästa del i serien skulle bli ännu intresantare. Kanske lite trubbigt formulerat, men så blev det.

Uffe
 
Gossamer Gear The One

Nyfiken på tarptältet, Får man plats med ryggsäcken inne i det?
Var köpte du det från? Vad kostade det?

edit: stavning
 
Senast ändrad:
Nyfiken på tarptältet, Får man plats med ryggsäcken inne i det?
Var köpte du det från? Vad kostade det?

edit: stavning

Jag fick plats med all utrustning innanför myggnätet vid behov, så även med absiden upprullad (som på bilden i artikeln) kunde jag ha allt under tak om jag ville. Mat och allt annat spred jag då ut läng hela innerväggen. Paraply, vattenflaska, kokkärl och kök låg som regel utanför eftersom de tål regn, men de hade också fått plats.

Absiden gav också utrymme för utrustningen om den var utfälld (finns bilder på detta i andra artiklar i serien). Men detta är ju ett lättpackar tält och förvaringsutrymmen är anpassade för den som inte har så skrymmande utrustning. Det mest skrymmande i min traditionella packning var ju ryggsäcken, men om det var trångt brukade jag låta den ligga ute. Den tål ju regn.

Tältet finns att köpa hos www.gossamergear.com och kostar 275 USD.

Jörgen
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.