Gaskartusch, gastub, campinggas; när kom campinggas som vi känner den med 7/16-anslut

Den första jag köpte var 1996, men förmodligen var det tidigare som den lanserades. Det var då Primus, och de kom i sådana kantiga gastuber som du visar på bilden, men det var mörkgrå metallic om jag minns rätt.
 
De fans runt 76 och definitivt ingen nyhet då jag som 12-åring med djup tag i plånboken köpte en sådan kök med flaska - mina föräldrar hade inga dubier alls att man skaffa sådan prylar vid så ung ålder och förstås använde och eldade helt själv utan föräldrar-övervakning - snarare tvärt om då de såg större fara med T-sprithanterande ock slasket som blir av det...

Det har förstås att göra med hur man var som barn och mognadsgrad - vilket tydligen var tillräckligt bra i det här fallet.

Än idag anser jag att en gasbrännare är mycket säkrare i användningen än någon lösning med spritbrännare och flaska med sprit i samband med kök
 
@xxargs Gas är grejt ur säkerhetssynpunkt, men det finns flera saker som gör att jag föredrar sprit:
1/ Tystnaden.
2/ Jag fyller flaskan med så mycket jag behöver istället för att i princip alltid bära 2 kartuscher.
3/ Miljöpåverkan. Ja, stål går att återvinna, men det kostar energi, hur det står sig emot en 4L spritdunk i plast vet jag inte, men gissar det är bättre då energin i plasten finns kvar ifall vi bränner den. I princip alla kartuscher skeppas från Sydkorea, jag gissar att spriten är mer lokalt tillverkad.

I övrigt var det intressant att höra era berättelser, men nog måste vi kunna reda ut vem som först lanserade konceptet med 7/16?
d61190482663f1dbc9497fa022a46b7a.png
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.