Hur stoppa tjäderhåvningen?

Jag tror att man räddar betydligt fler tjädrar om man ändrar skogsbruket och jakten snarare än stoppar håvningen. Men det är bara vad JAG TROR. Att skänka ett par hundra tjädrar till Polen där de kanske kan trivas och fortplanta sig och göra så att arten tjäder som värdspopulation blir stabilare tycker jag verkar som en bra ide men finns mycket negativt i mitt tankesätt angående jakt och skogsbruk.

Mvh Johannes som inte är emot jakt eller skogsbruk, men tycker att det bör förändras.
 
Nä, det gör väl inte det. Vi låter polackerna håva sig trötta.
Jag vet inte om de behöver håva sig trötta, men om 200st tjäder är ett problem och om det även har skjutits 17000 tjädrar i Sverige så är det andra saker som också krävs för att rädda(?) tjädern i Sverige?

Skickat från min D5803 via Tapatalk
 
En annan aspekt (som kanske redan Naturvårdsverket redan har säkrat?) är att det bör finnas krav på förberedelser. Dvs att polackerna har koll på att det finns tillräcklig mängd tillräckligt bra habitat. Det andra är att de bör ha koll på genetiken. Om de polska tjädrarna skiljer sig -markant- genetiskt från norrländska minskar chansen till en lyckad utplantering. Det finns en del exempel på utplanteringar, i gott syfte, som inte funkat pga dålig koll på genetik. Troligen finns redan denna analys?
 
En annan aspekt (som kanske redan Naturvårdsverket redan har säkrat?) är att det bör finnas krav på förberedelser. Dvs att polackerna har koll på att det finns tillräcklig mängd tillräckligt bra habitat. Det andra är att de bör ha koll på genetiken. Om de polska tjädrarna skiljer sig -markant- genetiskt från norrländska minskar chansen till en lyckad utplantering. Det finns en del exempel på utplanteringar, i gott syfte, som inte funkat pga dålig koll på genetik. Troligen finns redan denna analys?

"In the late 1990s, the national population was only c. 500-600 birds (Keller 2001), and recently an estimated 380-500 individuals are living in four isolated populations in the Western Carpathians, the Solska Primeval Forest and Lasy Janowskie Forest, the Augustowska Primeval Forest, and the Bory Dolnośląskie Forest (Fig. 1; Żurek & Armatys 2011)."

Merta D, Kobielski J, Krzywiński A, Rzońca Z. Preliminary results of the Capercaillie Tetrao urogallus recovery program in Bory Dolnośląskie Forest, SW Poland. Vogelwelt. 2013; 74: 65–74.

"Reintroduction of the European Capercaillie from the Capercaillie Breeding Centre in Wisła Forest District: Genetic Assessments of Captive and Reintroduced Populations"

http://dx.doi.org/10.1371/journal.pone.0145433
 
Vissa ser givetvis på ett problem på olika sätt, vissa ser det inte alls som ett problem.

Människor som bott i generationer i områden där problemet faktiskt finns säger att håvningen borde stoppas, helt enkelt p.g.a. att tjädern inte klarar av det. Den är hårt ansatt nog som det är. Människor som levt av naturen, inte bara vistats i den som allmän förströelse.

När jag säger levt av naturen så menar jag just det. Man hugger sin ved för att huset inte ska stå utkylt på vintrarna, man jagar och fiskar för att äta och överleva (det finns faktiskt de som fortfarande lever så) osv. Man är beroende av naturen och lär således känna den utan och innan. Om någon har insikt i hur saker och ting förhåller sig tycker man att det borde vara dessa människor.

Men som ni skriver, några hundra hit eller dit. Vi låter dom håva.
 
Vad jag förstår så är det Naturvårdsverket som fattat det formella beslutet. Men de har gjort det i samarbete med lokala myndigheter i form av länsstyrelsen, dessutom i kontakt med Institutionen för vilt, fisk och miljö vid SLU Umeå som taxerar och forskar på tjäder och som ordnar det praktiska. Dessutom har det initierats av markägaren Sveaskog?

För jag antar att de inte fångar tjädrar på DIN mark?
 
Vissa ser givetvis på ett problem på olika sätt, vissa ser det inte alls som ett problem.

Människor som bott i generationer i områden där problemet faktiskt finns säger att håvningen borde stoppas, helt enkelt p.g.a. att tjädern inte klarar av det. Den är hårt ansatt nog som det är. Människor som levt av naturen, inte bara vistats i den som allmän förströelse.

När jag säger levt av naturen så menar jag just det. Man hugger sin ved för att huset inte ska stå utkylt på vintrarna, man jagar och fiskar för att äta och överleva (det finns faktiskt de som fortfarande lever så) osv. Man är beroende av naturen och lär således känna den utan och innan. Om någon har insikt i hur saker och ting förhåller sig tycker man att det borde vara dessa människor.

Men som ni skriver, några hundra hit eller dit. Vi låter dom håva.
Om.du har rätt så silar du mygg och sväljer kameler. Du ser ett problem med 200 tjädrar medans jakten tar 17 000 tjädrar.

Problemet du beskriver blir inte riktigt trovärdigt.

Skickat från min D5803 via Tapatalk
 
Vad jag förstår så är det Naturvårdsverket som fattat det formella beslutet. Men de har gjort det i samarbete med lokala myndigheter i form av länsstyrelsen, dessutom i kontakt med Institutionen för vilt, fisk och miljö vid SLU Umeå som taxerar och forskar på tjäder och som ordnar det praktiska. Dessutom har det initierats av markägaren Sveaskog?

För jag antar att de inte fångar tjädrar på DIN mark?

Jag är väl medveten om vilka instanser som är inblandade i beslutsfattandet. SLUs expertis betackar jag mig, den har jag sett i aktion med egna ögon. Länsstyrelsen förpassade sig själv till avbytarbänken när man beviljade skyddsjakt på 26 björnar i Västerbotten som sköts från helikopter efter att samer på skoter drivit ut dem på öppna ytor.

Och nej, än så länge håvas ingenting på den mark min familj äger. Dels för att där knappt finns nån tjäder kvar och dels för att ingen av oss har för avsikt att gå med på det där vansinnet.
 
Om.du har rätt så silar du mygg och sväljer kameler. Du ser ett problem med 200 tjädrar medans jakten tar 17 000 tjädrar.

Problemet du beskriver blir inte riktigt trovärdigt.

Skickat från min D5803 via Tapatalk

Håvningen är en liten del i problemet, som jag och många andra ser, med ett minskande bestånd av tjädrar. Dock är den fortfarande en del, hur liten del den än må vara, och därför beskriver jag min oro för just håvningen. Jag hade kunnat prata skogsbruk, stora rovdjursstammar som går hårt åt tjädrarna eller lägre jakttryck men nu pratar jag om håvning.
 
Till TS: Mycket bra att du är engagerad i en art på detta sätt, vi behöver fler sådana människor i det läge som vår planet befinner sig i! Baserat på den information som framkommit i tråden, så verkar därför den rimliga slutsatsen vara att OM det finns ett problem med tjäderpopulationen så är det självklart jakten som man ska fokusera på att minska. Sedan kan man möjligen tänka sig andra faktorer, exempelvis i miljön. Håvningen i sig har ju bara samma funktion som jakten. Lite sunt förnuft är nog tillämpbart i denna fråga...
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...