Sunnmöre påsk 2010

färdrapport

Jag var lite krasslig under påskdagarna så resan blev lite fördröjd men på påskdagen åkte vi till Joutunheimen, stannade där i två dagar och åkte vidare på tisdag kväll till Sunnmöre.

I Jotunheimen fick vi strålande fint väder på måndagen. Vi tältade utanför Spiterstulen. Vi hade tittat på att gå upp mot Styggehöe men var osäkra på hur lavinfaran var och när vi hörde med en guide i spiterstulen blev vi avrådda från den turen. Det hade gått en hel del laviner i en brant som man måste ta sig upp i, och han trodde fortfarande att det var lavinfarligt där.

Vi fick två korta turer vid Spiterstulen. En tur upp mot Galthöpiggen men eftersom vi kom iväg så sent (vi hade kört till sent på natten) vände vi uppe på plattån. Åket ner kan säkert vara fint vid bättre snöläge, men det hade varit varmt på dagen och började frysa på när vi åkte ner. Vi fick en fin och riktigt säker tur upp på en moränrygg mot Svellnosbreen och fin åkning vid sidan av ryggen. Det skulle varit spännande att göra en glaciärvandring på Svellnosbrean med sin blåa is och otroliga sprickformationer, men vi hade inte grejer med oss för en sådan tur. Jag kände fortfarande av förkylningen så det blev inte så långa turer.

Sedan åkte vi vidare till Sunnmöre där vi hyrde en liten hytta på Örsta camping. På onsdagen var det riktigt grått och regnade hela dagen men på torsdag fick vi strålande sol och gjorde en tur upp på Skårasalen (1440 fallhöjdsmeter). Det hade gått många laviner och vi gick ganska länge uppåt i en stor lavinkägla. Strax innan påsk hade lavinfaran i området varit mycket hög men det hade stabiliserat sig tills vi kom dit. Hade tänkt åka ner väster om uppstigningsspåret men tecken på lavinfara gjorde att vi valde samma väg ner som uppstigningen som även den gav ett fint åk, framförallt i övre delen. Är säkert fantastiskt att göra en rundtur ner till fjorden och ta färja tillbax om förhållandena är stabilare, men på den sidan går laviner ofta.

Fredag regnade det igen. Vi gjorde en kort tur upp mot Mellshornet men vände eftersom det bara regnade och inte verkade vilja klarna.

Lördag fick vi en fantastisk tur upp på Kolåstind (1050 fallhöjdsmeter). Det var ovanligt lite snö på Glaciären i år, sprickorna syntes. Det gjorde att vi valde samma väg tillbaka och fick tyvärr inte glaciäråket ner. Toppen på Kolåstind är fantastisk!

Söndag gick vi på Eidskyrkja (1090 fallhöjdsmeter). Lite mindre lutning på åket. Fin snö högst upp men riktigt sugigt på vägen ner.


Sailor2, var gick ni??

//Åsa
 
Åsa + Fredrik

Åsa:
Kul att ni kom iväg till Sunnmöre! det verkade som om att vi åkte förbi varandra.
Vi bodde i en hytta nära Örsta (Brudavolltunet).
På långfredagen gick vi också upp till Kolåstind (faktiskt 1432m) vilket blev en fantastiskt tur! Därefter blev det tur på bl. Gröthornet 1066m men under vår sista dag fick jag tyvärr bryta pga. kraftiga skavsår med min relaitvt nya NTN Garmont Prophet. Jag fick gå i sandalar i två veckor efter hemkomsten.

Fredrik:
Jag såg diit inlägg sent och hade hunnit posta samma fråga på annat ställe
Hur som helst, jag tackar för utförlig feedback!

Återstår att se om det blir en tur till innan säsongen ör över...
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
carl Sunnmöre Telemark 1
ansun Topptur i påsk? Telemark 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...