Teliskompis

Hej!

Jag är en 32-årig tjej som söker skidkompisar som liksom jag älskar att åka telemark och tar sig ner hyfsat i de flesta förhållanden (dock kanske inte på blankis, haha). Såväl långhelger i svenska fjällen som topptursveckor i Sverige/Norge och Alperna är intressant.

Orsaken till att jag skriver i detta forum är att jag i många år försökt få till kontinuerlig telisåkning, något som tyvärr är svårt när man inte känner nån som är lika biten av denna åkstil som jag själv!

Hör av dig!

Telishälsningar från Petra
 
Hmmm, tydligen flera med samma problem som jag. Vill verkligen åka betydligt mer och oftare än vad jag gör, tyvärr blir det inte mest pga att ingen av mina vänner delar mitt intresse eller är förhindrade av sk familjeskäl.

Så jag är intresserad av att hitta på något, allt från en topptursweekend i svenska/norska fjällen till en vecka i Alperna och självklart är det telemark som ska åkas då:cool:

"Free your heel and your mind will follow"
 
Mer telisar

Jo jag är gärna med...

Åker gärna så mycket som det går, Vad sägs om en helg i feb när dagarna börjar bli lite längre.
Rendalssölen är på lagom avstånd eller Jämtland/Härjedalen.

Kan även tänka mig en tur till Norge (Hurrungane/Romsdalen/Sunmöre) eller egentligen vart som helst faktiskt, bara det finns snö under belaget.

Hur som helst är det alltid kul att åka skidor med trevliga människor

Låter det bra?

/ Fredrik
 
Sarek kanske?

Hejsan!

Att telisar är det bästa, dvs roligaste, redskapet då man går på topptur är en gammal välkänd sanning. Själv har jag med mer eller mindre stor framgång halkat fram i pister och i fjällen med telisar sen mitten av 80-talet och det är fortfarande lika roligt!!!

Men det finns en sak som jag hittills inte lyckats "lura" med mig någon på och det är en regelrätt tur/topptur-kombo. Planen skulle vara att packa ner nödvändig utrustning i pulkan och sen skida till ett eller ett par olika basläger där man utforskar topparna och sluttningarna i närheten. Nu finns det naturligtvis väldigt många platser i den skandinaviska fjällkedjan där man kan göra sådana turer, men för egen del är det framför allt Sarek som lockar. Jag har varit där vid ett antal olika tillfällen (5 vandringar och 4 skidturer om jag minns rätt såhär på rak arm) och på varje vintertur har man gått och suktat efter riktig topptursutrustning. Det är inte bara att det finns näst intill oändligt många fina sluttningar + att det är ett av de nederbördsrikaste områderna i landet. Det är dessutom en av ett fåtal platser kvar där man kan göra det första åket någonsin, vilket jag får erkänna i alla fall för mig är en extra krydda.

Nu var det väl kanske inte exakt vad som efterfrågades, men nu när ett gäng telisentusiaster är online så att säga tänkte jag bara ta och kolla om det finns något intresse för en sådan tur? I sådana fall kan man höra av sig här på utsidan eller skicak ett mail till undvall@altair.se.

/ Stefan
 
Sarek låter ju inte helt fel, finns säkert hur många bergsidor som helst som aldrig är åkta:) Tyvärr krävs det ganska många dagar till förfogande för en sådan tur, men helt klart intressant.

Två alternativ som jag tittat på är dels en randonnee tur med UCPA v.16, med bla bestigning av 4 st 4000+ toppar och massor av sol och härlig åkning http://www.ucpa.se/index.asp?action=general&id=187&intopenid=-1

Det andra alternativet är att ta ett billigt ryanair flyg till Grenoble och sedan vidare till La Grave. Har kontakt med en svensk bergsguide som bor där och guidar i området...skidåkning i världsklass, Mest liftburen offpist, men även en del med stighudar.

Fast enklast och minst lika roligt är väll en weekend någonstans i norge eller sverige, t ex tor-sön vid Helags.
 
Sarek kräver ett par dagar innan man kommer in i området. Om man inte väljer att sikta på Akka. Gjorde en kombinerad tur i Sarek för ett par vintrar sedan. Inte så mycket utför som vi hoppats på, men i det stora hela en fantastisk tur.
Kan rekommendera Hunddalen som ligger efter Riksgränsen. Följ bara den lilla vägen från järnvägsstationen och 4-5 timmar senare har man många fina alternativ för fin utförsåkning.
Även jag skulle tycka det vara kul att hänga med på någon kortare tur/helg om jobbet tillåter det. Måste bara hitta mina stighudar.

/John
 
Visst är det...

...intressant med telis! :)

Nu är visserligen undertecknad i början av sin karriär, men nog tar han sig också ner i slutändan... ;)

15/2 drar jag norröver för stugvärdskap i Aktse (till 27/3), så lita på att jag tänker ränna upp och ner för Skierffe ett antal (otal) gånger. Är det likartade snöförhållanden som i fjol kan det bli rena puderparadiset till och med. Tanken är att sedan avsluta med en dag eller två i (ovanför) Salto.

April månad är dock öppen. (Se även http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=53606)
 
Kul!!

Kul att så många hakat på den här tråden =)

I första hand är jag nog ute efter att hitta på lite kortare turer, kanske uppåt Jämtland eller Härjedalen. Alperna låter förstås också intressant, men jag är lite tveksam till om jag klarar av en massa 4000-toppar med hurtig fransos i täten ;-) Får nog öva lite till där kanske.

Vore kul om vi kunde styra upp nåt snart!

//Petra
 
toppturshelg....

Vad sägs om helgen v 13.
Plats typ storulvån,
Boende i tält eller på fjällstationen
och massa av sol och härlig åkning.
Intresserad?
hör av dig!

/ Fredrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lleberg Teliskompis i Umeå med omnejd? Telemark 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.