Båtarna i Álggajávrre

Jag har idag fått besked från Henrik Micael Kuhmunen (Laponia) att båtarna, en på varje sida, vid utloppet ur Álggajávrre finns på plats. De tillhör ju Svenska Kyrkan men får användas av vandrare.

Han uppger vidare att bron nedströms fungerar men är i dåligt skick och används på egen risk.

Hälsn Pelle
 
Nyss hemkommen från en långtur kan jag bekräfta att båtarna, en ny och en något äldre, är i utmärkt skick, gäller även årorna. Båtarna är av fabrikatet Linder 440 i aluminium. De slits dock hårt av att dras upp på vassa stenar på båda sidorna. Är man två personer bör man lyfta båten, men som ensamvandrare måste man tyvärr dra upp och i den.

Båda båtarna har grova trossar i fören. Jag valde att bogsera extrabåten genom att knyta den runt toften där man sitter och ror. Det kändes bra att vara medlem i Svenska Kyrkan........
 
Bra med rapporten! En annan reflexion man kan göra är hur mycket bättre service det blivit för fjällvandrare när Laponiaförvaltningen (Laponiatjuottjudus) fick ansvar för leder, broar, mm i Laponia. Visst försökte tjänstemän på länsstyrelsen hjälpa till så gott de kunde men de hade inte lika bra koll och var sällan ute i fält för dessa ärenden. På den tiden fick man ibland även ringa till annat folk för att få svar och hjälp, t ex hos Vattenfall.

Att kyrkan håller fast vid gudstjänstverksamheten i fjällvärlden är glädjande och - i dessa ekonomiskt krassa tider - snarast förvånande. Det är ju inget som i världslig mening "lönar sig". Men att kapellet hålls i skick och är öppen för besökare är en vinst på många andra sätt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
peppe_37 När går båtarna till Padjelanta. Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.